Golf in beeld brengen is arbeidsintensief.
Beeld: Getty Images

Niet sexy op tv

14 september 2017 Redactie GOLF.NL
Golf op televisie is populair. Maar de doelgroep is relatief oud en het medialandschap verandert razendsnel. Hoe kijken we in de nabije toekomst naar golf? Kunnen we binnenkort iedere hole van Joost Luiten live in beeld zien? “Het moet hoe dan ook sneller.”

Waarom krijgen we Joost Luiten zo weinig in beeld?! Het is een veel gestelde vraag (en veel voorkomende klacht) van kijkers naar de toernooien op Ziggo Sport Golf. Het antwoord: Ziggo Sport Golf heeft geen enkele invloed op de beelden die komen van de zogenoemde world feed, een standaardregistratie die door een groot aantal tv-zenders en kanalen over heel de wereld wordt uitgezonden. Luiten komt alleen in beeld als hij bovenin meedoet in het klassement of als hij op donderdag en vrijdag in een van de showflights speelt. De European Tour zet de meest aansprekende spelers bij elkaar (de indeling wordt niet geloot zoals soms wordt gedacht) en Luiten behoort daar als vijfvoudig winnaar op de Tour in de wat kleinere toernooien gelukkig vaak bij. 

Afstandelijk

Er zijn golffanaten die, of Luiten nu wel of niet geregeld in beeld komt, alles willen zien. Voor die groep kijkers kan er niet genoeg golf op tv zijn, zolang het balletje rolt zijn ze zielsgelukkig. Rolf Meter is ook een golfliefhebber maar hij kijkt een stuk selectiever, én met de blik van een professional. Als regisseur heeft Meter meer dan dertig jaar ervaring in de televisiewereld. Hij is een fervent golfer (“ik speel ongeveer handicap 18”) en noemt golf heel televisiegeniek. Maar hij is kritisch op hoe het in beeld wordt gebracht. “Ik kijk regelmatig golf op Ziggo en de registratie is nog altijd vrij conservatief en het commentaar afstandelijk. Wat ik erg mis bij golf, en bij veel andere sporten trouwens ook, is het gevoel dat je er als kijker on the spot bij bent. Een voetbalwedstrijd in een stadion met honderdduizend man is een geweldige beleving. Als ik zo’n wedstrijd op tv bekijk, krijg ik van die sfeer en de emotie op het veld heel weinig mee, dat vind ik zonde.” 

Leren van Formule 1

Volgens Meter kan golf veel leren van de manier waarop de Formule 1 de races in beeld brengt. “Als Max Verstappen zijn auto in de vangrail parkeert, lijkt het door de camera aan boord net of je zelf in die vangrail knalt. Tijdens de races krijg je ook opmerkingen van coureurs mee, dat vind ik veel toevoegen. Bij golf hoor je soms de discussie tussen de speler en zijn caddie, maar daar blijft het bij. Het zou toch hartstikke mooi zijn als zij standaard microfoontjes dragen. Golf wordt gespeeld door mensen, niet door machines. Laat zo veel mogelijk van de emoties zien. Doe ook meer aan storytelling, hoe meer je weet van de achtergronden, hoe leuker het wordt spelers te volgen.” Als Meter golf kijkt, bekruipt hem vaak het gevoel van meters maken. “De uitzendingen duren erg lang, je ziet spelers de green oplopen of de lijnen van hun putts van alle kanten bekijken, ik verlies dan de aandacht. De Ryder Cup, de Masters, het Brits Open, dan blijf je wel kijken maar bij de gewone toernooien moet meer gebeuren om het spannend te maken.” Ontwikkelingen als een protracer (de vlucht van de bal wordt met een lijn in beeld gebracht, zie foto's hierboven) juicht Meter toe. “Dat is een leuke toevoeging, maar met de moderne cameratechnieken moet er veel meer mogelijk zijn. Natuurlijk is golf een heel andere sport dan autoracen maar een snellere en afwisselendere weergave maakt het kijken veel leuker, zeker voor de jongere generaties.” Martijn van Opstal, communicatiedirecteur bij Ziggo Sport, is het met Meter eens. “Qua tv-registratie kan golf nog flinke stappen maken. Het ziet er mooi uit, maar het is weinig sexy. Als je een jongere doelgroep wilt bereiken, mag het wel wat flitsender.”

Kleine doelgroep

Ziggo Sport heeft de uitzendrechten voor de European Tour, PGA Tour, majors en Ryder Cup. Over de lengte van de contracten mag Van Opstal geen uitspraak doen. “Maar de overeenkomsten lopen voorlopig door. Onze intentie is zeker om golf tot in lengte van jaren bij Ziggo te houden, we hebben niet voor niets een 24-uurs golfkanaal.” Of daar veel naar wordt gekeken, laat Van Opstal in het midden. “Ik kan geen uitspraken doen over kijkcijfers maar we weten dat een grote groep kijkers speciaal voor het golf abonnee is geworden.” Ziggo Sport scoort, vooral natuurlijk vanwege de populariteit van Max Verstappen, met Formule 1. Naast de uitzendingen van de races zijn er sideshows zoals Formule 1 Café, de talkshow met Rob Kamphues als gastheer. De kans dat er een vergelijkbare golftalkshow komt op Ziggo Sport is niet heel groot. Van Opstal: “Golf blijft toch een relatief kleine doelgroep als je het vergelijkt met Formule 1.”

Unieke sport

De world feed die de kijkers voorgeschoteld krijgt, wordt gemaakt door European Tour Productions. Jim Storey en Hoddy Wood zijn er respectievelijk directeur en producer. We spreken de twee Engelsen op Wentworth waar de European Tour kantoor houdt. Ze beginnen met te zeggen dat golf een unieke sport is om te coveren. “Een voetbal- of een tenniswedstrijd speelt zich af op één plek, de camera’s staan in principe op vaste plekken en er is één bal in het spel. Vergelijk dat met golf, achttien holes verspreid over een groot terrein met veel golfers die allemaal hun eigen bal spelen. Een golfwedstrijd goed in beeld brengen is een flinke puzzel.” Met zestig camera’s in de baan, zoals bij het Brits Open op Birkdale in juli, wordt alles makkelijker. “Dan kunnen we iedere hole en bijna iedere bijzondere slag in beeld brengen. Maar zestig camera’s is kostentechnisch bij de gewone toernooien van de European Tour onmogelijk, daar moeten we het doen met een stuk minder camera’s.”

De puzzel

En dan begint de puzzel. “Het klinkt misschien simpel, maar voor ons is de uitdaging de belangrijkste slagen te laten zien in de juiste volgorde. Wat daarbij helpt is dat maar ongeveer de helft van de slagen die je als kijker ziet live is, de rest is eerder opgenomen en kunnen we op het meest geschikte moment laten zien. We focussen op de bekendere spelers maar je wilt natuurlijk ook de slagen van de leiders laten zien, op donderdag en vrijdag is dat soms lastig. In het weekend, als de leiders in de laatste groepen de baan ingaan, wordt de puzzel natuurlijk stukken makkelijker.” Alle slagen van Joost Luiten in een ronde thuis voor de buis bekijken, voorlopig zit het er niet in. “In een ideale wereld hebben we achttien verschillende feeds op de verschillende holes zodat iedereen zijn favoriete speler kan volgen, maar dat is echt toekomstmuziek want financieel onhaalbaar. Wat we vooral gaan proberen is meer slagen te laten zien vanaf de tee en de fairway en minder spelers die op de green staan of heel korte puttjes in de hole tikken.” Storey en Wood staan positief tegenover innovaties als de protracer en de hawk-eye die op de green de ideale lijn van een putt aangeeft. “Die toys zul je de komende jaren meer en meer gaan zien tijdens de uitzendingen. Het is leuk en informatief om meteen de afstand van een drive te zien of de break van een putt. Grafieken, een split-screen, het zijn mooie toevoegingen, maar ze mogen de live-beelden nooit in de weg zitten. De basis is en blijft het live wedstrijdverslag, daarom kijken mensen naar golf en dat zal zo blijven.”

Gemiddeld 64 jaar

Het kijkerspubliek naar golf, het zal niet verbazen, is relatief oud. In Amerika gemiddeld 64 jaar, in Groot-Brittannië, volgens cijfers van eind 2015, 57. Slechts vijf procent van alle kijkers was jonger dan 25. Keith Pelley, de kleurrijke topman van de European Tour, schreeuwt, soms letterlijk, dat golf heel dringend moet veranderen en vernieuwen om een jonger publiek te trekken. De GolfSixes, een toernooi met snelle wedstrijdjes over zes holes en spelers die op de tee werden onthaald, was een kolfje naar de hand van Pelley die zegt dat golf vooral entertainment moet zijn. Spelers die standaard een microfoontje bij zich dragen, gaat volgens Pelley zeker gebeuren. “Omdat consumenten dat eisen, zoals ze veel meer nieuwe dingen zullen eisen”, zei hij onlangs in een interview met Golf.com.

Schotklokken en drones

Storey en Wood van European Tour Productions die, we zeggen het er maar even bij, eerder rond de zestig dan de veertig zijn, zien de noodzaak tot veranderen ook. “Natuurlijk willen en moeten we jongere kijkers proberen te trekken. De European Tour zet ook vol in op social media. Moderniseren is goed, maar we moeten wel oppassen dat we de trouwe groep kijkers niet van ons vervreemden met allerlei rare fratsen. Golf moet vooral sneller, daar zijn we het bij de European Tour allemaal over eens. Maximaal vierenhalf uur voor een driebal, dat komt de tv-coverage ten goede. De schotklok bij de GolfSixes (in beeld achter de speler tikten de seconden weg en wie de maximale tijd overschreed kreeg een strafslag) bleek populair bij het publiek. Zo'n klok als vast onderdeel zouden we toejuichen maar dan heb je wel bij iedere groep een referee nodig.” Kan de tv-registratie spectaculairder door de inzet van drones? “Daar kijken we zeker naar, maar de veiligheid voor spelers en publiek mag nooit in het geding komen. Wij zijn verantwoordelijk en verzekeraars vragen hoge premies bij de inzet van drones. Misschien in de toekomst als ze betrouwbaarder en stiller worden.” Op de kortere termijn kunnen we meer en betere grafische info van de holes verwachten en veel vaker de protracer en vergelijkbare toys, maar dus geen revolutie als het gaat om de registratie van golftoernooien.

Het KLM Open wordt wereldwijd uitgezonden. Om het toernooi mooi in de huiskamers te krijgen, wordt heel wat werk verzet. Het resultaat daarvan is in 2017 live in Nederland te zien bij de NOS en Ziggo Sport. Daarnaast wordt het KLM Open in 150 andere landen uitgezonden. Bekijk de video hieronder.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

64 versus 44 jaar

Een gemiddelde leeftijd van 64 jaar van mensen die kijken naar wedstrijden van de PGA Tour lijkt misschien schrikbarend oud, maar golf is niet de enige sport in de VS (en voor Europa zal het weinig anders zijn) met een oudere kijkersgroep*.

 PGA Tour  64 jaar
 Kunstschaatsen
 64
 Tennis (mannen)
 61
 Autoracen
 58
 Honkbal  57
 Tennis (vrouwen)
 55
 American football
 50
 IJshockey
 49
 Basketbal
 42
 Voetbal  40


Met PGA Tour Live slaagt de PGA Tour er wel aardig in jongere doelgroep te bereiken. Van dertig toernooien kun je via de mobiele telefoon, i-pad en computer live-beelden bekijken van onder meer de flights met de bekendere spelers, hoogtepunten van de ronde en samenvattingen.

De gemiddelde leeftijd van kijkers naar PGA Tour Live is 44 jaar. “We bieden steeds meer digitale services, daar hebben we hoge verwachtingen van”, aldus Ty Votaw van de PGA Tour. Onlangs werd bekend dat Sky Sports de uitzendrechten voor het US PGA Championship, de laatste major van het jaar, heeft verloren. De PGA of America, organisator van het toernooi, wilde het contract dat na tien jaar afliep, niet verlengen. “We willen zo veel mogelijk mensen bereiken en met alle nieuwe platforms die er zijn, slaan we daarom een nieuwe weg in”, aldus Jeff Price van de PGA of America.

* Bron Sports Business Journal (Het betreft hier alleen lineair kijken, dus op de ouderwetse manier live voor de tv.)

Wereldprimeur tijdens KLM Open

ING Private Banking introduceerde tijdens het KLM Open een wereldprimeur: bezoekers konden met een virtual reality-bril in 3D realtime meelopen met de flight van golfprofessional Joost Luiten en andere topspelers zoals Bernd Wiesberger en Chris Wood. Klik hier om meer te lezen over deze wereldprimeur.

}