Beeld: Nike (U.S. Patent and Trademark Office)
Beeld: Nike (U.S. Patent and Trademark Office)
Beeld: Nike (U.S. Patent and Trademark Office)

Nike verkoopt ideeën aan PING

15 mei 2017 Redactie GOLF.NL
Wat doe je met je kennis als je geen golfclubs meer maakt? Verkopen. Nike verliet de golfequipment-markt in augustus 2016 en verkocht onlangs vijf golfclubpatenten aan voormalige concurrent PING.

Onder de gekochte patenten zit één voor toepassing van een volledige single-length set bestaande uit ijzers, hybrides én (fairway)woods. Het zou erop kunnen duiden dat, na Cobra, ook Ping plannen heeft om sets met clubs van één lengte te lanceren. 

Ping kocht ook het patent voor RZN, een sterk lichtgewicht polymeer dat Nike toepaste in ballen, en de Vapor Flex driver waarmee Rory McIlroy tot voor kort speelde. Een ander patent dat nu in handen is van Ping is dat van een concept waarbij het geluid en gevoel van een putter door de golfer zelf aangepast kan worden.

Krenten uit de pap

Volgens The Phoenix Business Journal heeft Nike meer dan twaalfhonderd golfgerelateerde patenten, dus Ping heeft duidelijk de krenten uit de pap gekozen. Welk bedrag gemoeid is bij de verkoop is onduidelijk, maar John K. Solheim, de president van Ping is er blij mee: 'Samen met het intellectuele eigendom dat we al in huis hebben, kan ons team deze patenten gebruiken om nieuwe technologieën te ontwikkelen voor betere prestaties en lagere scores.'

Alleen schoenen en kleding

De omzet van Nike Golf daalde in 2016 voor het derde jaar op rij, met meer dan 8 procent van 769 naar 706 miljoen dollar. In augustus vorig jaar kondigde het grootste sportmerk ter wereld aan zich in het golfsegment enkel nog te richten op schoenen en kleding, dus clubs worden niet meer gemaakt. Naast Rory McIlroy en Jason Day speelt ook Thomas Pieters in kleding en op schoenen van Nike.

}