Het is niet de eerste keer dat we de volgende vraag in onze mailbox kregen: is er nou al een golfbal met gps die je nooit meer kan kwijtraken? De vraagsteller in de meest recente mail gaf aan zichtproblemen te hebben, waardoor het volgen en vinden van de bal een extra uitdaging is. Voor deze golfers is een 'slimme' golfbal helemaal een uitkomst.
Helaas is het korte antwoord op deze vraag op dit moment nog steeds 'nee, er is nog geen golfbal die je niet kunt kwijtraken'.
Er worden wereldwijd per jaar 1,2 miljard golfballen verkocht. Naar schatting raken we er per jaar ook zo'n 300 miljoen kwijt. Voor golfers die dromen van een ronde met één (slimme) golfbal is er wel hoop. Al in 2018 kwam het merk OnCore met het nieuws dat hun 'Genius', een prototype golfbal, een chip heeft waarmee je niet alleen de locatie, maar ook de afstand en spin in real-time zou kunnen tracken. OnCore haalde 110.000 dollar op om de golfbal te ontwikkelen. Het resultaat is de 'G50', een bal die alleen bij putts (en op een afstand tot 50 yards, vandaar de naam 'G50') data geeft.
Daarnaast lanceerde het merk een paar jaar later ook de 'i-Roll', een verbeterde bal voor het analyseren van putts. Ook de USGA ontwikkelde recent een slimme golfbal voor greenkeepers om het gras te onderzoeken. Handig voor instructie en analyse van de greens, maar nog heel ver verwijderd van het vinden van je bal na een drive van 200 meter diep in het bos.
Voor bluetooth heb je stroom nodig, en dus een batterij, en zoveel ruimte is er niet in een golfbal
Het merk zet niet in op gps, maar op bluetooth technologie, zodat de bal met je telefoon kan communiceren. Voor bluetooth heb je stroom nodig, en dus een batterij, en zoveel ruimte is er niet in een golfbal. Een pittig stukje 'engineering' is er nodig om dit probleem op te lossen. Wat het vooral moeilijk maakt is het productieproces voor het maken van een golfbal. Bekijk deze video om te zien hoe golfballen worden gemaakt:
“Golfers vragen ons vaak of we een gps-chip in de holle metalen kern kunnen stoppen, zodat ze hun golfballen nooit zouden verliezen”, zei CEO Keith Blakely van OnCore tegen Forbes. “Het probleem is dat een metalen omhulsel het gps-signaal afschermt, waardoor het onbruikbaar is, dus moesten we een andere aanpak kiezen en een niet-metalen kern maken die heel sterk en stijf is”, aldus Blakely.
De hitte bij productie - zoals te zien is in bovenstaande video - en de klappen die een golfbal vervolgens op de baan te verduren krijgt, maakt het niet alleen een flinke uitdaging om de technologie überhaupt in de bal te krijgen, maar deze ook duurzaam te maken. Sta even stil bij hoe moeilijk het is om dit op grote schaal voor elkaar te krijgen, en dat voor een prijs die de consument bereid is te betalen.
Daar ligt ook de kracht van een merk als Titleist of Callaway: niet één goede golfbal maken, maar miljoenen exemplaren per jaar die nagenoeg hetzelfde zijn. Daar komt de uitdaging bij dat de bal ook aan de eisen moet voldoen die de R&A en USGA stellen aan golfballen. De CEO van OnCore heeft overigens al aangegeven dat de bal in eerste instantie niet bedoeld is om mee te spelen in toernooien, dus dat scheelt.
De vraagt blijft of het nut van een 'slimme' golfbal die hogere prijs rechtvaardigt
Er zijn meerdere merken die het hebben geprobeerd, maar OnCore heeft tot dusver de beste poging gedaan en blijft streven naar de 'Genius'-bal waarmee je een hele ronde kunt spelen. Klik hier voor een video van Rick Shiels die het tevergeefs met een ander merk probeerde.
Thomas Pieters gelooft in het concept van de GENiUS-golfbal en maakte (geheel toevallig) deze week bekend te investeren in OnCore. “Met name de GENiUS-bal heeft een ongelooflijk potentieel om de ervaring voor spelers van alle niveaus te verbeteren, door ze realtime inzichten te geven die de manier waarop ze hun spel benaderen en verbeteren kunnen veranderen. Ik ben benieuwd hoe ver we hiermee kunnen komen”, aldus de Belg.
De vraagt blijft of het nut van een 'slimme' golfbal die hogere prijs rechtvaardigt en of er genoeg golfers zijn die zo'n bal willen kopen. Ook een golfbal met bluetooth kan kapot gaan of in het water belanden. Kort samengevat: er wordt hard gesleuteld, maar we hebben er een hard hoofd in dat op de korte termijn (binnen een paar jaar) die 'slimme' golfbal er is, een commercieel succes wordt, en het verliezen van golfballen tot het verleden behoort. Eerst zien, dan geloven.