Gelukkig gebeurt het (bijna) niet meer, maar er wordt nog weleens neerbuigend van uitgegaan dat vrouwen niet sterk genoeg zijn, niet geven om prestaties en alleen roze clubs in de tas willen. Er zijn nog steeds hoekjes in golfshops waar alleen spullen worden gekocht met het predicaat 'ladies', maar het probleem van deze golfclubs is dat ze vaak maar in één maat/versie te koop zijn. One-size fits all dus, terwijl dat niet bestaat. Want is het niet raar om een 70-jarige vrouw dezelfde club aan te bieden als een twintiger die net begonnen is, omdat er 'ladies' op de shaft staat?
Bij binnenkomst van de golfshop zou de vraag moeten zijn: hoelang golf je? Wat zijn je doelen? Heb je een voorkeur voor een bepaald uiterlijk? Dus niet een standaardset voor vrouwen. Helaas is het zo dat als een merk een vrouwenset ontwikkelt, er gemakshalve van uitgaan wordt dat iedere vrouw hetzelfde is.
'Shrink it and pink it' werd het in de industrie genoemd
Om een concreet voorbeeld te geven: een 'standaard'-vrouwenset is vaak 1 inch korter dan een 'standaard'-mannenset, maar vaak zijn deze clubs alsnog te lang. Een mannenshaft van 45 inch is te lang voor 90 procent van alle mannelijke golfers, en dus is de standaard-vrouwenshaft van 44 inch ook voor 90 procent van de vrouwen te lang.
De aandacht voor deze 'boxsets' bij de ontwikkeling is een fractie van de aandacht en R&D die er gaat naar de lijn waarmee het geld wordt verdiend en waar de grootste merken mee adverteren. Materiaal dat het label 'ladies' heeft is er slechts in een paar stijlen en maten (lofts en lengtes). Vrouwen komen er vergeleken met de mannen, die wel kunnen kiezen uit meerdere lofts, lengtes en andere eigenschappen, dus bekaaid vanaf.
Hoe zijn we hier gekomen? Golf was vroeger voornamelijk een mannensport, daardoor hadden vrouwen weinig te kiezen als het ging om golfmateriaal. Vóór de jaren 1900 werden golfclubs vervaardigd met de man in het achterhoofd. Vroeg in de 20ste eeuw verscheen er voor het eerst materiaal dat was afgestemd op vrouwen. Bedrijven zoals Spalding en MacGregor begonnen golfclubs te produceren die specifiek waren ontworpen voor vrouwelijke golfers. Deze clubs waren lichter en hadden kortere shafts.
Toch bleef het aanbod lange tijd zeer beperkt. Met de komst en de groei van het aantal vrouwelijke topspeelsters in de jaren 50 en 60 veranderde dat. De behoeften van deze speelsters zorgden voor meer bewustzijn bij fabrikanten. Wat ook hielp: de komst van de graphite shaft (in plaats van staal) zorgde voor veel meer mogelijkheden, met name als het gaat om gewicht. Toch bleef het vaak bij het aanpassen van mannenclubs: iets minder gewicht en korte lengtes in een andere (vrouwelijke) kleur. 'Shrink it and pink it' werd het in de industrie genoemd.
Naast technologische vooruitgang op het gebied van golfclubs begonnen merken zich ook meer te richten op de modevoorkeuren van vrouwen. Er kwam een groter aanbod van zowel functionele als modieuze kleiding met aandacht voor pasvorm en bewegingsvrijheid tijdens de swing. Ook een goed voorbeeld van de vooruitgang op dit vlak: golfhorloges die tegenwoordig verkrijgbaar zijn in een kleinere klok voor vrouwen met een kleinere pols.
In Amerika werd er in 2021 in totaal zo'n 5,6 miljard dollar omgezet aan golfmateriaal. 20 procent daarvan kwam op het conto van vrouwen
De markt voor golfmateriaal richt zich nog voornamelijk op mannen, al moet gezegd worden dat de aandacht voor vrouwengolf - ook op het gebied van equipment - groeit. In Amerika werd er in 2021 in totaal zo'n 5,6 miljard dollar omgezet aan golfmateriaal; 20 procent daarvan kwam op het conto van vrouwen, 69 procent van die uitgaven was equipment en 31 procent kleding. Dat is een substantieel deel van de markt en het bewijs dat vrouwen golf serieus nemen, en dat met de beperkte keuze.
Hoe zit het met de grote merken? TaylorMade, Cobra, PING en Callaway lanceren wel speciale vrouwensets, maar Titleist doet dat bijvoorbeeld niet. Gelukkig zie je het steeds meer: de nieuwe driver die ook verkrijgbaar is in die lichtere en kortere shaft met meer loft. Meer keuzes in shafts, grips en clubhoofden voor de grootste lijn, bijvoorbeeld de SIM, Paradym, TSR of G-Series. Als je golfclubs maakt die geschikt en in veel opties verkrijgbaar zijn voor alle golfers, alle lengtes, en atletisch vermogen, dan maak je automatisch ook clubs voor vrouwen.
De oplossing voor het 'probleem' is simpel, en als het gaat om golfmateriaal is dit bijna altijd het goede antwoord: clubfitting. Er bestaat namelijk niet zoiets als geslacht of leeftijd als het gaat om clubfitting. Wij zijn nog nooit een golfclub of golfbal tegengekomen die weet door wie of wat het geslagen is. Daarom is dit ook de belangrijkste ontwikkeling als het gaat om goed materiaal voor vrouwen (en alle andere golfers).
Het doel is uiteindelijk dat er geen vrouwen- of mannenclubs zijn maar clubs voor mensen die 1.90 of 1.50 zijn, grote of kleinere handen hebben, sterk of minder sterk zijn en zware of lichte clubs nodig hebben. Er zijn golfers met verschillende eigenschappen in lengte, kracht en atletisch vermogen.
Als merken opties toevoegen als het gaat om gewicht, lengte en kleur kan iedere golfer - en dus ook iedere vrouw - geholpen worden aan de perfecte golfset
Het gaat dus om het bepalen van de juiste club voor de individuele golfer. Sommige vrouwelijke golfers zullen merken dat mannenclubs beter bij hun speelstijl en fysieke kenmerken passen. Uiteindelijk moet de keuze voor golfclubs gebaseerd zijn op individuele voorkeuren en prestaties. Er bestaat niet zoiets als een shaft speciaal voor vrouwen. Wel kan je zeggen dat vrouwen gemiddeld minder grote handen hebben en minder lang zijn. Daar horen dus andere grips of lengte clubs bij.
De industrie is nog niet in staat om vrouwen net zo goed als mannen te behandelen. Er is dus nog wel degelijk winst te behalen, want veel vrouwen worden nog opgescheept met afgezaagde mannenclubs of een simpele 'ladies' boxset. Als merken opties kunnen gaan toevoegen als het gaat om gewicht, lengte en kleur kan iedere golfer - en dus ook iedere vrouw - geholpen worden aan de perfecte golfset. Het zou mooi zijn als de eerdergenoemde 'Big Five'-merken hun assortiment blijven uitbreiden om zo een nog groter publiek te laten genieten van golf met beter passend materiaal.
Nelly Korda en Brooke Henderson tekenden een paar jaar geleden grote sponsorcontracten met TaylorMade terwijl Charley Hull al langer verbonden was aan het golfmerk.