Golfreizen

Golfnachtje weg: Oh oh Den Haag

Een nacht in een hotel, lekker eten en heerlijk golfen op banen die je nog niet kent. Dat klinkt de meeste golfers als muziek in de oren. De redactie van GOLF.NL laat zien dat Nederland alle mogelijkheden biedt voor zo’n perfect golfnachtje weg, voor maximaal 250 euro. Niels Hooft, videoproducer, ging naar Den Haag.

Echt moeilijk kan het niet zijn, een leuk golfnachtje weg plannen in eigen land. Nederland heeft immers heel veel mooie en leuke golfbanen, met fijne restaurants en hotels in de buurt. Maar met zoveel keuze blijkt het toch lastiger dan je denkt … De 7 redactieleden van GOLF.NL organiseerden elk hun eigen golfnachtje weg, voor 2 personen voor maximaal 250 euro. In deze eerste aflevering zocht Niels Hooft de hofstadse drukte op.

Waar gaan we heen? Dat is de start van de puzzel. Het lijkt misschien simpel maar ik neem de voorbereiding van deze korte trip serieus want door alle covid-beperkingen ben ik een beetje roestig geworden. Normaal mijd ik liever de drukte maar deze keer zoek ik het op, we gaan naar Den Haag! We? Jazeker want de volgende vraag is wie mij mag vergezellen. Dat is natuurlijk mijn vrouw. Even weg met z’n tweeën is niet vanzelfsprekend in ons drukke leven, dus deze kans pakken we graag aan.

Mysterieus hotel

Eerst maar eens een hotel vinden. Ik ben niet echt bekend in Den Haag en mijn oog valt op de site van hotelveilingen. Zou ik normaal nooit doen maar in mijn toeristische herstart word ik niet geremd door principes. Om het nog gekker te maken ding ik zelfs mee in een veiling voor een nachtje in een Mystery Hotel, wel 4 sterren natuurlijk. Een paar kliks later ben ik de gelukkige winnaar en mag ik 55 euro van mijn budget afschrijven. Althans dat dacht ik, maar er komt een kleine 30 euro bij omdat we in het weekend op bezoek komen. Het voelt een beetje als een super drive die stiekem toch net de waterhindernis is ingerold.

Oh oh Den Haag

Onderweg krijg ik het deuntje uit de jaren ‘80 van Oh, oh Den Haag niet meer uit mijn hoofd. Mijn vrouw kent het niet maar Spotify biedt de helpende hand, of oor beter gezegd. Het nummer van Harry Jekkers schalt door de auto maar al snel merk ik dat dit pareltje van de Nederpop geen indruk op haar maakt. Dan maar een aflevering van Podje Golf streamen.

Op de scooter

Het grote Mystery van het onbekende hotel is inmiddels ontrafeld. Het betreft het World Forum Hotel dat net buiten de drukte van de binnenstad ligt. De eerste indruk is prima, al worden we wel verrast door de kosten van de parkeergarage, die bedragen namelijk ruim 25 euro. Om de auto te kunnen laten staan, tipt de vriendelijke receptionist ons op de huurscooters die overal in de stad staan. Ik hoef alleen maar een app te downloaden en wat gegevens in te voeren en het huren is een formaliteit. En waarachtig, het blijkt inderdaad zo simpel te zijn!

Verliefde tieners

Een paar honderd meter verderop zien we een groen elektrisch scootertje en we zetten een pittig drafje in; het kan namelijk maar zo zijn dat iemand ‘m kaapt voor je neus. Als twee verliefde tieners scheuren we door de binnenstad van Den Haag. We stoppen links en rechts voor een snapshot maar de drukte kan ons niet bekoren. We zoeken iets speciaals en dat blijkt tegenwoordig de oude haven van Scheveningen te zijn. Een kleine 20 minuten later parkeren we de scooter en via de app log ik uit. En daar blijkt de inzet van de scooter zich te verantwoorden. Je betaalt namelijk voor de lengte van het gebruik en dat is 29 cent per minuut.

Aan de haven

De oude haven is een schot in de roos! Een smal straatje aan de aanlegsteigers is ingericht als een en al terras en we hebben geluk met een tafeltje bij Suzie Q, Dit is wat we zochten! Wat een heerlijke plek met een passend diner. Terwijl de zon verdwijnt achter de moderne appartementen delen wij het voorgerecht van sashimi en sushi. Daarna is het genieten van de risotto en ravioli in een sausje van kreeft. De porties zijn voor ons kleine eters prima van formaat dus een lekker dessert van chocola kan er ook nog bij. De 65 euro is het meer dan waard!

Lekke band

En dan moeten we terug, maar waar is de scooter? Op de app kan ik zien waar een vrij exemplaar staat en als een stel moderne padvinders lopen we door de straatjes van Scheveningen naar ons doel. Gelukt, weer even aanmelden en we zijn onderweg. Maar helaas niet voor lang want de scooter slingert nogal en blijkt een lekke band te hebben! En zo staan we om 11 uur in de avond in een donkere Haagsche buurt te turen naar een iPhone, met nog 3% batterij, op zoek naar een andere scooter. Die vinden we na 10 minuten lopen en we komen veilig aan in ons hotel.

Ontbijt on the beach

Om binnen het budget te blijven slaan we het aangeboden ontbijt in het hotel vriendelijk af, dit scheelt immers ruim 25 euro. Een paar croissantjes, wat fruit en verse sinaasappelsap van de supermarkt is voor ons voldoende. Voor de laatste keer stappen we op een groen scootertje richting de Scheveningse pier. Wat een mazzel zeg, het is een prachtige dag en wij genieten van een heerlijk en goedkoop ontbijt op het strand.

Golfbaan Duinzicht

Bij golfen in Den Haag denk je al snel aan de Koninklijke Haagsche maar binnen ons budget is hier geen ruimte voor. Ik boek eigenlijk nooit een starttijd maar dit is een mooi moment om met de app GOLF.NL eens te kijken hoe dat werkt. Golfbaan Duinzicht zie ik staan, mooi. Vanaf het strand reserveer ik simpel een starttijd voor twee personen en we worden 2 uur later verwacht. We nemen afscheid van de scooter en gaan met de auto richting de golfbaan. Ik heb inmiddels al aardig wat banen gezien maar Duinzicht is voor mij onbekend. Het is precies wat we zoeken, geen championship course met pretenties maar een overzichtelijke 9-holesbaan verdeeld in par-3- en par-4-holes.

Mooie herinneringen

Vanaf het terras hebben de leden vrij zicht op mijn afslag van hole 1, een korte par 3. Een prima moment om mijn bal op twee meter van de pin te slaan. Het blijkt het enige hoogtepunt van de ronde te zijn. Spelen op Duinzicht is een soort cross country want we moeten een aantal keer een bospaadje oversteken naar de volgende holes; storend is het niet. De eerste vier holes zijn fraaie par-3’s met uitdagende greens. Hole 5 is een korte par-4, daar ben ik vaak niet erg enthousiast over. Nu ook niet, van de tee heb ik maar 1 optie en dat is rechtdoor slaan. Om de green te bereiken moet de bal over het water en dat brengt gelukkig nog een beetje spanning. Daarna treffen we twee interessante par-3-holes en hole 8 laat zien dat er ook goede korte par-4-holes zijn. Het is een kleine dogleg naar links waar meerdere balvluchten en afstanden mogelijk zijn en zelfs afsnijden is een optie. De kans op een eagle wordt verminderd door een goed onduleerde green. Ook nu klinkt Harry Jekkers in mijn hoofd, maar dan wel een variant: Oh oh Duinzicht, mooie baan achter de duinen … Een uur en een 20 minuten later is de ronde alweer voorbij, misschien wel iets te snel maar we hebben al genoeg mooie herinneringen dus we laten het hierbij.

Golfnachtje weg in Den Haag
2 x greenfee 9 holes Duinzicht 58,00 euro
Drivingrangeballen 1,00 euro
Totaal 249,76 euro

Heb jij ook een perfect golfnachtje weg gepland in Nederland voor 2 personen voor maximaal 250 euro? Laat het ons weten via redactie@golf.nl en we delen jouw traveltip op GOLF.NL!