Beter golfen

Voordelen van golf: fysiek en mentaal

Natuurlijk, bewegen is beter dan stilzitten dus regelmatig een ronde golf zal hoe dan ook bijdragen aan een fitter leven. Maar hoe precies? En wat zijn de voordelen voor het lichaam én de geest?

Goed voor het lichaam

Golf is goed voor je gestel; je wordt er fitter van. Dit zijn de vier belangrijkste redenen daarvoor.

  1. Voor het leven

    Dat stilzitten niet gezond is en een lichaam dat regelmatig beweegt langer fit blijft, is inmiddels genoegzaam bekend. Toch blijkt het moeilijk om een vast beweegpatroon in te slijten. Hardlopen, de sportschool: mensen beginnen er enthousiast aan, maar haken net zo makkelijk weer af na een aantal weken. De truc is om een sport te vinden die niet als een taak voelt, maar die je graag blijft beoefenen. En dan het liefst een sport die je je hele leven kunt beoefenen.
    Om die reden is bijvoorbeeld wandelen is de laatste tien jaar immens populair geworden. Wandelen is laagdrempelig en de belasting voor het lichaam is niet hoog, zodat de kans op blessures laag blijft. Het is een rustige activiteit, waarvan je de intensiteit naar eigen believen kunt opvoeren. Je bent in de buitenlucht, je kunt het alleen doen of in groepsvorm en je kunt genieten van de omgeving.
  2. Calorieën verbranden

    Dat is precies wat ook golf voor je doet, maar dan met een paar extra’s. Het gezonde wandelen krijg je er gratis bij. Het lopen tijdens een ronde golf is goed voor je hart. Daarbij komt dat je met wandelen pas na een goed half uur vet verbrandt, dus hoe langer de wandeling, hoe beter. Tijdens een partijtje golf over achttien holes loop je ongemerkt al snel zes tot negen kilometer. Dat staat gelijk aan een uur tot twee uur stevig doorwandelen. Golf is een cardiotraining die volop calorieën verbrandt.
  3. Vitamine D

    Een belangrijk pluspunt van golf is dat je lang in de buitenlucht bent en, als echte golfer, ook als het minder mooi weer is. Dat betekent frisse lucht, maar vooral veel vitamine D. Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen en daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, en daarvoor hoeft het geen onbewolkte zomerdag te zijn.
  4. Betere balans en houding

    Een ander lichamelijk voordeel van golfen is dat het een sport is die veel nadruk legt op balans en een goede houding. Dat is nuttig voor iedereen, maar vooral bij kantoorbanen schiet die goede houding er vaak bij in. Wie afslaat, chipt of putt wordt min of meer gedwongen om aan de juiste houding te denken. Doe je dat niet, dan voel je dat niet alleen aan je lichaam; je ziet het ook meteen terug op je scorekaart.

Goed voor de geest

Misschien wel meer dan veel andere sporten heeft golf ook grote mentale voordelen. Dit zijn de drie belangrijkste.

  1. Rust

    De golfbaan is een rustpunt. “Iedereen is tegenwoordig bijna de hele dag bereikbaar. Op de golfbaan kun je dat uitschakelen door je telefoon in de kast te leggen en alleen met golf bezig te zijn”, zegt Mitchel Kevenaar, sportpsycholoog en oud-golfjeugdinternational. “Je bent echt in het moment, er is even niets anders. Daar moet je wel zelf voor zorgen. Ik zie tegenwoordig steeds vaker mensen die al append in de baan lopen. Dan schiet het niet op, natuurlijk.” In plaats van op je mobiel te kijken is het veel verstandiger om te genieten van de natuur waarin je loopt, het groen om je heen. Dat vermindert stressgevoelens.
  2. Weerbaarheid

    Golf leert je veel vaardigheden waar je ook op andere vlakken iets aan hebt. Je leert omgaan met emoties. Hoe verwerk je teleurstelling en vreugde? Je leert zelfstandigheid, plannen. En verantwoordelijkheid nemen voor je eigen acties. Golf is niet heel vergevingsgezind. Dat kan frustrerend werken, maar het is vooral heel leerzaam. Je doet het alleen, je score is direct te herleiden naar jou. Uit onderzoek blijkt dat golf spelers mentaal weerbaarder maakt, niet alleen tijdens het spel, maar ook in het dagelijks leven.

    In de Verenigde Staten wordt golf daarom gebruikt om jongeren life skills bij te brengen. Het project The First Tee is daar een landelijk voorbeeld van. Op de golfbaan leren jongeren levenslessen op zes hoofdpunten: jezelf goed voorstellen, omgaan met emoties, problemen en conflicten oplossen, haalbare doelen formuleren, planning en diversiteit. Dat werkt natuurlijk niet alleen voor jongeren. Je bent nooit te oud om te leren en golf is bij uitstek de sport die je je hele leven kunt beoefenen.
  3. Sociaal

    Dan is er nog het sociale aspect. Golf is een van de weinige individuele sporten die je toch in teamverband speelt. Je gaat met twee of meer de baan in, en er is voldoende tijd voor gesprekken. Ook als er competitie is tussen de spelers, is er verbondenheid. Je loopt dezelfde route, speelt dezelfde hole, moet tegelijk dezelfde problemen overwinnen.

Wat betekent dat voor jou?

In 2016 legden wetenschappers van de universiteiten van Edinburgh en Londen het grootste deel van de tot dan toe gedane onderzoeken naar golf en gezondheid naast elkaar. Zij concludeerden daaruit dat golf de lichamelijke en geestelijke gezondheid inderdaad verbetert. Bovendien zouden golfers ook langer leven dan niet-golfers. De reden daarvoor? De sport verkleint het risico op hart- en vaatziekten, verbetert de longfunctie, het bewegingsapparaat en algehele conditie. Bij oudere golfers is het ook goed voor de balans, spierfunctie en spierkracht. Daarnaast zorgt de aard van het spel en het langdurig verblijven in de buitenlucht voor vermindering van stress.
Fysieke voordelen van golf: 
 
  • Een levensloopbestendige sport bevordert langdurige fitheid
 
  • Tijdens een ronde loop je al snel zes tot negen kilometer wat goed is voor het hart en calorieën verbrandt.
 
  • Je bent veel buiten, goed voor de opname van vitamine D (sterke botten, beter immuunsysteem)
 
  • Goed voor je balans en houding
 Geestelijke voordelen van golf:
 
  • De golfbaan is een rustpunt, lopen in de natuur vermindert stress

  • Het is een sociale sport
 
  • Golf is bewezen goed voor de ontwikkeling van life skills (weerbaarheid)

Lees meer over
Fit en Gezond