Bron: GOLF.NL

Verbeter je focus

Diversen
Net voordat je een slag gaat maken wil je je aandacht op de juiste dingen richten. Dit kan je op verschillende manieren doen. Leonard Smit heeft hier een goede oefening voor. Hierbij kijken we of je je richt op wat je voelt of ziet. Daarnaast richten we ons op iets kleins of op iets groots.
Hierdoor ontstaan vier verschillende aandachtsstijlen

1: Klein zien  2. Groot zien  3. Klein voelen  4. Groot voelen.

Er is één aandachtsstijl die het beste bij jou past. Door de volgende vier oefeningen te doen, kan je uitvinden welke deze is.

1: Klein zien.

In deze stijl gooi je de bal naar de emmer, terwijl je je aandacht richt op een klein puntje in de emmer (bijvoorbeeld de kruising van het raamwerk in deze emmers). Hou je blik voortdurend op dit punt en vind uit hoe deze aandachtsstijl aanvoelt.

Probeer daarna ook het volgende:

2: Groot zien

Bij deze aandachtsstijl richt je je aandacht niet op een klein puntje in de emmer, maar kijk je met ‘grote’ ogen naar alles wat bij en rond de emmer op de green aanwezig is. Je maakt je blik zo ruim mogelijk, zonder van links naar rechts te kijken.

Mogelijk dat één van deze twee stijlen voor jou het meeste effect heeft.

Voordat je een definitieve keuze maakt, moet je echter ook de volgende twee stijlen proberen:

3: Klein voelen

Nu richt je je aandacht op het gevoel van bijvoorbeeld de wijsvinger op de bal. Richt al je aandacht op dit kleine punt, terwijl je de bal gooit. Misschien past deze stijl beter bij jou.

4: Groot voelen

Bij deze stijl richt je je aandacht niet op het gevoel van een klein punt, maar op het gevoel van de hele beweging. Je voelt tijdens het gooien de beweging van de arm, de schouders en mogelijk ook de polsen.

Als je al deze aandachtsstijlen hebt geprobeerd, dan kan het zijn dat er één is die er duidelijk positief uitspringt. Is dit niet het geval en vind je bijvoorbeeld twee stijlen effectief, dan kan je deze twee stijlen nog eens afwisselend proberen en zo ondervinden welke stijl het beste past.

Je kunt deze test natuurlijk ook prima met een putter in je hand op de green doen. Dan zou je je bijvoorbeeld op een klein detail in de hole kunnen focussen of op de wijsvinger waarmee je de putter vast hebt.

Uiteindelijk wil je uit deze oefening een aandachtsstijl selecteren, die je tijdens de ronde gaat gebruiken. Zorg ervoor dat je net voor de slag volledig met je aandacht op deze stijl bent gericht. Je zult zien dat je steeds minder fouten gaat maken en met meer plezier betere scores gaat maken.

Oefen het wel regelmatig, want het vasthouden van de aandacht is lastig, maar wordt door training steeds beter.

Meer video's in deze categorie