Beeld: WOOW
Ferdinant Witt-Dörring, een fanatieke golfer uit Oostenrijk en vader van William (2,5 jaar - foto boven) en een zoontje van vier maanden, merkte het al snel: er is nauwelijks degelijk golfmateriaal voor jonge kinderen. Wat wél bestaat, is ofwel plastic speelgoed of net te professioneel met vaak een prijskaartje of afmetingen die niet zijn gericht op kinderen.
WOOW, is het gevoel dat we met ons merk willen oproepen bij kinderen
Samen met zijn Belgische compagnon Roel Heyninck (foto onder), industrieel productontwerper en vriend sinds hun studies in Antwerpen, besloot hij daar iets aan te doen. Ze noemden hun project simpelweg naar het woordje dat zijn zoon William elke keer riep als hij de bal raakte: 'WOOW'.
"'WOOW', riep hij, nou ja in het begin riep hij 'BOEM', maar dat werd al snel 'WOOW'. En dat is exact het gevoel dat we met ons merk willen oproepen bij kinderen", vertelt Heyninck die zelf pas sinds begin dit jaar is begonnen met golfen. Hij neemt vandaag in zijn eentje de honneurs waar: "Ferdinand (Ferry) is ons verhaal aan het vertellen in zijn vaderland Oostenrijk. Hij is echt de strateeg van ons tweeën, verkoopt en vertelt het verhaal. Hij richt de advertenties in, benadert clubs, investeerders en bouwt het netwerk."
De aanpak van de twee ondernemende vrienden is volledig gebaseerd op het observeren van kinderen en groepen kinderen (ook wel 'groep choas'), interviews met ouders, kinderen en golfpro's. "Het is mijn vak om 3D-tekeningen te maken vanuit schetsen, daarna te printen in 3D en aan de hand van testen weer aanpassingen te doen."
Vooral de observaties in de eerder genoemde 'groep chaos' zijn belangrijk geweest. "Letterlijk een chaotische groep kinderen. Wat gebeurt daar? Hoe bewegen ze in de buurt van een ander kind? Kortom de veiligheid kwam daar als pijler naar voren." De eigenschap veiligheid uit zich in de siliconen beschermlaag aan de achterkant van de putter. "Voor peuters moet het toch echt 'hufterproof' zijn, voor zowel in huis als in een groepsles."
Andere tests gaven weer inzicht in andere elementen. "Het handvat moest iets dikker, de club iets zwaarder, de lengte net korter en de kleuren aantrekkelijker." Voor nu is gekozen voor de kleuren blauw en koraal en ook daar is over nagedacht. "Beide kleuren zijn genderneutraal, maar we hebben bijvoorbeeld ook het handvat ingedeeld in twee kleuren. Zo kun je tegen een kind zeggen 'houd deze hand maar op donkerblauw en je andere hand op lichtblauw', dat spreekt meer tot de verbeelding dan 'je linkerhand boven en rechterhand beneden'."
Als ons streefbedrag niet wordt behaald, krijgt iedereen die ons gesteund heeft ook zijn geld weer teruggestort
Al gauw bleek dat hun concept vooral werkt voor peuters. "We begonnen met testen onder kinderen van 2 tot 8 jaar, maar al snel wisten we: onze doelgroep is 2 tot 5 jaar. Dat heeft vooral te maken met de visuele aantrekkelijkheid van de clubs en simpelweg omdat voor deze groep het aanbod zeer gering is."
Na maanden sleutelen, knutselen, herontwerpen en aanpassen, besloten ze het product aan de wereld te tonen via Kickstarter. "Onze familie, vrienden en bekenden steunen ons project al vanaf het begin. Met Kickstarter willen we niet alleen geld ophalen, maar het is ook soort toets of de markt ook 'WOOW' zegt." Het is een soort crowdfunding, maar wel met een belangrijke afspraak: "Als ons streefbedrag niet wordt behaald, krijgt iedereen die ons gesteund heeft ook zijn geld weer teruggestort."
In de eerste tien dagen haalden ze 25 procent van hun doel op. De Kickstarter loopt nog tot en met 13 juli. Ondertussen haakten ook investeerders uit de golfwereld aan. In februari haalden ze 130.000 euro op om de eerste test- en ontwikkelfase van het bedrijf op poten te zetten. "Het geld uit de Kickstarter gaat ons door een eerste productiefase helpen. Als deze slaagt, ontvangen onze klanten naar verwachting begin 2026 de eerste producten.
Het in de markt brengen van de putter is het eerste product, maar zeker niet het laatste. "Op de roadmap hebben we ook een setje van drie clubs in een bijpassende tas, maar over vijf jaar willen we meer bereikt hebben dan enkel het verkopen van golfclubs voor kinderen." De missie van het tweetal is breder dan dat. "Deze putter (met 'puzzel-mat', mascotte en harkje die bovenop de putter kunnen worden geklikt) fungeert als een instapmoment in de sport. Een brug tussen ouder en kind en tussen de woonkamer en de golfbaan. Als een kind de sport, of het spel thuis al, leuk vindt is het intrinsieker gemotiveerd om ook de golfbaan op te 'durven'". Ook in België spreken de cijfers van jeugdleden boekdelen. De sport is ernstig aan het vergrijzen. "Als die kinderen dan ook hun ouders nog eens meenemen is het helemaal een win-win."
Over vijf jaar willen we meer bereikt hebben dan enkel het verkopen van golfclubs voor kinderen
Op diezelfde 'roadmap' staan nog andere wensen, het grotere plaatje: "Als gezegd willen we niet alleen maar 'die jongens zijn die golfclubs verkopen aan kinderen', maar we willen dat ons merk een bredere bijdrage heeft aan de golfsport. We denken aan WOOW-events, WOOW-zomerkampen en golfscholen die met WOOW-materialen lesgeven."
Wil je dit initiatief een warm hart toedragen? Bestel dan een prototype via de Kickstarter. Deze actie loopt nog tot en met 13 juli.