Beleving en inspiratie

Laurien en Niels vonden golfkleding maar saai, en dus is er nu LEND: 'We omarmen de etiquette, maar willen die zo ver mogelijk oprekken'

Niemand kan ontkennen dat golf een gedaanteverwisseling heeft ondergaan. Golf is niet meer alleen de sport van tradities en klassieke gewoontes; er is duidelijk een ‘beweging’ die golf als hip, trendy en vernieuwend positioneert. Laurien Engelman en Niels Drent proberen daar met hun kledingmerk LEND een steentje aan bij te dragen. Ook tijdens de fashionweek in Parijs…

Rue de Terrene is in Le Marais, een levendige en een van de oudste wijken van Parijs, de plek waar de pop-up showroom Paris Golf Gallery een week lang de aandacht trok. Een beetje in de schaduw misschien van de grote fashionweek in de Franse hoofdstad, maar nieuwsgierige afnemers en ‘jonge’ ondernemers in de golfindustrie van over de hele wereld verzamelden zich hier een week lang op nummer 22.

Frisse kijk

Ook Laurien Engelman en Niels Drent. Ze willen met hun kledingmerk LEND aan de weg timmeren en dan, zo luidt hun filosofie, moet je niet achterover leunen en wachten op voorbijgangers. “Je moet proberen overal bij te zijn en je te laten zien.”

Dus treft GOLF.NL de twee in het ietwat krap bemeten pand in Parijs, waar hippe fashionbloggers content schieten en veelal startups uit Japan, de Verenigde Staten, Korea, Australië, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nieuw-Zeeland hun collecties hebben uitgestald. Wat de ondernemers met elkaar gemeen hebben is een eigen, frisse kijk op golfmode dan wel golfartikelen als tassen, tees en accessoires. Daar hoort LEND, een samenvoeging van de initialen van beide initiatiefnemers, ook bij. “We omarmen de tradities van de golfetiquette, maar proberen de definitie van die etiquette zo ver mogelijk op te rekken”, luidt de mantra van beide jonge veertigers.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Paris Golf Gallery

Laurien leidt ons rond in de Paris Golf Gallery en houdt tegelijkertijd met een schuin oog het rek met hun kleding in de gaten. Niet uit angst voor diefstal, maar om te zien welke stukken bezoekers en potentiële afnemers wat langer vasthouden en bekijken. “Daar kan ik weer uit opmaken welke items in de smaak vallen.”

Nadat ze de Franse gastheer heeft gevraagd even op hun winkel te passen, zitten we niet veel later in een Salon de Thé aan de Place des Voges. Even rust. Want een weekje Parijs gaat je niet in de koude kleren zitten, zegt Niels. Ze zijn al naar heel wat party's meegesleurd, soms achter deuren waarvan je niet kon vermoeden dat er een feest aan de gang was. “Maar we hebben er goed aan gedaan om hier naartoe te komen. Het was een keuze tussen een beurs in Italië of dit, want het kon gewoon nog niet allebei. Maar een weekje hier maakt ons heel veel wijzer.”

Laurien Engelman kledingrek Paris Golf Gallery

Golfkleding

De weg van Laurien en Niels naar LEND is lang en boeiend geweest. Ze kennen elkaar van hun studietijd. Laurien woonde in het studentenhuis samen met de echtgenote van Niels. Vervolgens werkte ze lang als marketingmanager via een reclamebureau voor Nike en Heineken en later in dienst van Tommy Hilfiger.

Niels vond - na een opleiding leraar Nederlands en grafische vormgeving aan de Kunstacademie via het bedrijf van zijn vader, foodtrucks, het onderwijs en creatieve opdrachten - uiteindelijk zijn roeping aan het einde van een rondje golf. Laurien: “Ik weet nog dat we met zijn vieren bij elkaar zaten en Niels net terug was van de golfbaan en zei dat hij de golfkleding zo saai vond. Om daarna aan mij te vragen: 'Zullen we een golfkledingmerk beginnen?' En ik zei spontaan: 'Dat is goed.'”

Uiteindelijk heeft de passie en een grote dosis naïviteit ons zover gebracht

Makkelijker gezegd dan gedaan. Niels: “Het was de tijd waarin je in Amerika wel wat andere golfmerken, zoals Malbon en Bogey Boys, zag opkomen. Ik heb nul ervaring in mode, maar was wel altijd bezig met tekenen, creatieve dingen. En gek van golf.” Laurien: “Ik had juist altijd gezegd, vanwege mijn ervaring bij Tommy Hilfiger: je moet nooit je eigen label beginnen. Dat gaat je nooit lukken. Dan moet je én bakken met geld hebben, een netwerk, én een heel lange adem. Uiteindelijk heeft de passie en een grote dosis naïviteit ons zover gebracht.” Niels: “Mijn probleem en tegelijkertijd plus is dat ik niet dingen half leuk kan vinden. Toen ik na jaren weer met golf begon, was ik ook gelijk superverslaafd.”

Eigen geld

Nu zijn ze bijna twee jaar verder. Dat van die lange adem was niet gelogen. Niels: “We hebben ook de tijd nodig gehad om in ons merk te groeien. Wat willen we wel doen en wat niet? En Laurien en ik kenden elkaar wel, maar nu gingen we een intensieve werkrelatie met elkaar aan, waarin we elkaar ook echt leerden kennen.” Laurien: “We wisten ook dat niet meteen de schoorsteen zou gaan roken. We hebben geen investeerders. Al ons eigen geld zit erin. Maar we waren ons ervan bewust dat we onszelf de tijd moesten geven.”

Hij keek zijn ogen uit en zei: 'Maar dit dragen golfers helemaal niet!'

Bijna iedereen in hun omgeving schudde vertwijfeld zijn of haar hoofd, toen ze destijds over hun plannen vertelden. Haar ouders, zijn ouders. Het verhaal over hoe ze Abel Derksen (foto onder), een jonge, goede golfer als ambassadeur wilden aantrekken, is illustratief voor de scepsis die ze op hun weg vonden. “Zijn vader zat bij het eerste gesprek. Hij keek zijn ogen uit en zei: 'Maar dit dragen golfers helemaal niet!' Ons antwoord was: daarom gaan wij het dus maken!” Terug in de auto bleek Abel zelf ook heel enthousiast. Voor Laurien en Niels het volgende signaal dat ze op de goede weg waren.

Abel Derksen
Beeld: Eigen foto

Concurrentie

Intussen kwamen op andere continenten ook initiatieven voor ‘alternatieve’ golfkleding van de grond. Niels: “De stijl in Amerika en Azië is anders, de manier van golf is anders. Maar je weet dat alles aan die kant uiteindelijk ook richting Europa komt.” Laurien en Niels denken over alles goed na. Ze gaan niet de concurrentie aan met golfmerken die zich meer op de performance richten en ze maken kleding die de doelgroep ook heel goed buiten de golfbaan kan dragen.

Niels: “We willen de golfwereld naar de wereld van fashion brengen en andersom. Die doelgroep zoeken we ook op. Het is fashion met een golftwist. We merken dat juist de kledingstukken met een referentie aan golf heel goed gaan in een fashionwinkel. Ik vergelijk het maar met Ralph Lauren. Iedereen loopt met dat paard op de borst, maar niemand heeft ooit op een polopaard gezeten.”

Laurien Engelman en Niels Drent

Alternatief

De collectie van LEND wordt in Portugal duurzaam geproduceerd. Toepasselijk geven ze elke nieuwe collectie de naam 'Hole' met een nummer. Ze zijn al toe aan Hole 4. Niels: “We willen ook echt kleding van een hoogwaardige kwaliteit maken, die lang meegaat. Daar ben ik heel gevoelig voor. We weten heel goed dat de kledingindustrie een ander imago heeft, maar een stuk uit de collectie Hole 1 moet ook nog bij de collectie Hole 5 kunnen passen. Zo bouwen we een heel grote collectie op die in elkaar overvloeit.”

Tot slot, de missie van Laurien en Niels is niet om tegen de traditionele golfwereld aan te schoppen. Of de sport golf te veranderen. Integendeel. “We weten wel hoe het hoort, we kennen de etiquette van golf", zeggen ze. "We zijn niet het rebelse merk dat zo nodig een golfer in een leren jas wil laten spelen. Dat vinden we flauw. We weten wat nodig is om die golfwereld te blijven aantikken. De golfkleding die hoort en perfect past in het plaatje bestaat al. Wij willen golfers voorzien van een alternatief.”

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op de website van LEND of Jumbo Sports.

Lees meer over
Mode