KLM Open Joost Luiten
Beeld: Getty Images

Golf in de lift

22 april 2019 Redactie GOLF.NL
Drie jaar geleden stapte ING Private Banking als grote sponsor in het Nederlandse golf. De contracten met de NGF, Joost Luiten en het KLM Open zijn onlangs allemaal verlengd tot eind 2020.
Een simpel hamerstuk wil Steven Sedee de verlenging van de sponsorcontracten niet noemen, maar dat het enthousiasme binnen ING Private Banking over de brede ondersteuning van het Nederlandse golf groot is, daarover doet de manager sportsponsoring ING niet geheimzinnig. “Na het KLM Open hebben we de eerste drie jaar van onze golfsponsoring geëvalueerd. Al snel waren we erover uit dat we de contracten met een aantal prachtige golfbanen in Nederland, het KLM Open, Joost Luiten en natuurlijk de NGF wilden verlengen.” Jeroen Stevens, directeur van de NGF, noemt ING Private Banking een prachtige sponsor, ook vanwege de gezamenlijke doelstellingen. “Net als de NGF wil ING de golfsport vooruithelpen door te vernieuwen en te verjongen. Meer jeugd aan het golfen krijgen was en is een van onze doelstellingen. Met RAAK! hebben we met elkaar een programma voor jeugd neergezet dat echt reclame is voor de golfsport.” Een bij de nieuwe overeenkomst toegevoegde doelstelling is het spelniveau van golfers in Nederland verbeteren onder de noemer Handicap omlaag, spelplezier omhoog. Sedee: “Hoe beter mensen het balletje raken, hoe leuker ze golf vinden, dat geldt natuurlijk ook voor onze klanten. Veel van de activiteiten die we organiseren doen we daarom vanuit dat thema.”

Waanzinnige golfer en ambassadeur

De golfer die het balletje beter weet te raken dan wie ook in Nederland is natuurlijk Joost Luiten. Sedee spreekt lovend over de winnaar van zes toernooien op de European Tour. “De samenwerking met Joost bevalt ontzettend goed. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat ING Private Banking een individuele sporter sponsort, maar Joost is een waanzinnige ambassadeur en bovenal een geweldige golfer. We kijken uit naar meer mooie momenten, het zou waanzinnig zijn als Joost het honderdste KLM Open (12 – 15 september op The International) weet te winnen.’’ Daan Slooter, toernooidirecteur van het KLM Open: “Dat zou zomaar kunnen want Joost heeft in 2013 en in 2016 gewonnen dus 2019 past precies in dat rijtje. We worden hoe dan ook enorm verwend door Joost. Zes toernooien winnen is zo ontzettend knap. Joost omarmt zijn rol als ambassadeur van de sport, hij vindt het ook gewoon leuk om te doen. En waar of met wie hij ook is, met kinderen op een golfbaan, bij sponsors of op tv bij Jeroen Pauw, hij is overal zichzelf.”

Op de clubs

Sedee: “We hopen wel op een nieuwe Joost en een nieuwe Anne (van Dam), de sport heeft meer helden nodig; het is wel erg jammer dat er niet meer Nederlandse golfers op de Tours spelen.” Stevens: “Die opvolgers van Joost en Anne gaan er zeker komen. De betrokkenheid van ING Private Banking bij topgolf gaat daar ook bij helpen. Golf Team Holland wordt gesteund met Dewi Weber als nieuwe speelster en ING sponsort flink wat Nederlandse golfclubs die de bijdrage kunnen gebruiken voor hun topgolfprogramma’s en talentontwikkeling.” Sedee: “We sponsoren ongeveer 25 clubs in Nederland. Op veel van die clubs organiseren we ook onze eigen golfdagen waarbij voormalig Tourspeler Robert-Jan Derksen aanwezig is. Voorheen deden we een Beat the Pro-challenge met Robert-Jan, dat was heel leuk, maar denkend vanuit Handicap omlaag, spelplezier omhoog kunnen de deelnemers nu voor hun ronde een clinic volgen van Robert-Jan of van puttcoach Hayo Bensdorp. Daar krijgen we veel positieve reacties op.”

Bijzonder lustrum

Met nog vijf maanden te gaan tot het KLM Open heeft toernooidirecteur Slooter met Sergio Garcia één aansprekende naam prijsgegeven van een speler die naar The International komt. “Er volgen er meer natuurlijk. We gaan zorgen voor een sterk deelnemersveld. Er staan prachtige namen op de beker en daar moet voor de honderdste editie een mooie naam bijgezet worden. Er wordt door alle partijen veel energie in gestoken om van dit Open een heel speciale editie te maken. Maar wat we ook aan leuke dingen bedenken, voor veel mensen is en blijft Joost de grote trekker. Joost in eigen land te zien spelen geeft mensen ontzettend veel plezier.”

Het KLM Open heeft het prijzengeld dit jaar opgetrokken van 1,8 naar twee miljoen euro. Kan het toernooi verder groeien de komende jaren?
Sedee: “Meer toeschouwers, hoger prijzengeld, beter spelersveld en als gevolg daarvan meer media-aandacht, het KLM Open kan zeker groeien. Onderdeel worden van de Rolex Series (minimaal zeven miljoen dollar prijzengeld), dat zie ik niet gebeuren, daarvoor is de sport te klein in Nederland, denk ik.”
Slooter: “De ambitie is het KLM Open ieder jaar beter maken. Dat kan door het prijzengeld te verhogen, de entourage naar een nog hoger niveau te brengen maar ook door innovatieve dingen te bedenken zoals Beat the Pro, dat heel succesvol is.
Stevens: “Tot acht jaar geleden stak de NGF geen euro in het KLM Open. Nou nee, dat is niet helemaal waar, we betaalden de graveerkosten voor de beker. Nu stoppen we er jaarlijks anderhalve ton in. Het KLM Open is heel belangrijk voor golf in Nederland en een beter verzorgd sportevenement ga je volgens mij niet vinden.”
Sedee: “Helemaal mee eens. Qua relatiemarketing is het KLM Open misschien wel het allerbeste wat Nederland te bieden heeft.”

Stevens: “Bij het KLM Open gaat het in de media wel vaak over de sterkte of zwakte van het spelersveld, dat vind ik wel jammer want het overschaduwt soms hoe mooi dit evenement is.”
Slooter: “Als je kijkt naar toernooien met vergelijkbaar prijzengeld, dan doen we het qua spelersveld echt goed. De FedEx Cup play-offs zijn dit jaar in augustus al klaar, wellicht is dat voor ons gunstig.”
Sedee: “Voor de verdere groei van het KLM Open zou een derde (sponsor)partner wel heel prettig zijn.”
Slooter: “Absoluut, dan heb je meer armslag. Een derde partner vinden is uitdagend. Het moet passen naast KLM en ING Private Banking. Een andere bank valt dus af en voor de KPMG’s en Deloitte’s van deze wereld zijn de sponsormogelijkheden beperkter door de veranderde wetgeving. Maar een derde partner gaat er komen. Het KLM Open staat er goed op, daar wil je bij horen.”

KLM heeft als titelsponsor verlengd tot 2020. Had ING die rol niet willen overnemen?
Sedee: “Ik lieg als ik zou zeggen dat er bij ons nooit over is gesproken, maar het is nu nicht im Frage. KLM heeft verlengd en dat vinden wij helemaal prima. ING breed is ook een heel ander segment dan ING Private Banking. Bij de voetbalsponsoring door ING gaat het om miljoenen klanten, dan is zichtbaarheid en het laden van het merk heel belangrijk. Voor ING Private Banking geldt dat in mindere mate, daar gaat het vooral om de relatiemarketingmogelijkheden. We zijn de snelst groeiende private bank van Nederland met een stevige ambitie het marktaandeel verder te vergroten. Met de investeringen die we doen in de golfsport in brede zin levert die sponsoring een bijdrage aan zowel de merk- als commerciële doelstellingen van ING Private Banking.”

Hoe zit het met sponsors voor de NGF, staan die bij de voordeur te dringen?
Stevens: “Dat moet dan voor een uur of zeven in ochtend zijn want dan begin ik meestal en ik zie ze nooit staan… Maar serieus, wij zijn heel blij met ING Private Banking als hoofdsponsor en ook Deloitte is al jaren een trouwe sponsor. We zijn niet de organisator van het KLM Open, dat zijn TIG Sports en KLM. We hebben ook geen nationale teams die veel in the picture zijn zoals bij voetbal of hockey. Als golfbond hebben we sponsors nu ook weer niet zo heel veel te bieden, daar ben ik realistisch in.”
Sedee: “Ik vind dat wij een erg goede relatie hebben met de NGF. We kunnen in die samenwerking veel mooie dingen doen voor onze klanten en relaties. In het nieuwe contract hebben we onder andere extra masterclasses toegevoegd, ook weer vanuit het idee om klanten beter te leren golfen. Iedereen die een masterclass heeft gevolgd is waanzinnig enthousiast.”
Stevens: “Die masterclasses doen we ook op Monte Rei in Portugal. Daar trainen onze selectiespelers en tijdens die tripjes spelen ze een rondje mee, dat wordt enorm gewaardeerd. Ze krijgen in Portugal les van Cees Renders. Cees is een strenge pro maar de mensen leren echt iets. Ik krijg mails die dicht bij een liefdesverklaring richting Cees komen, zo groot is het enthousiasme. Topgolf zit in het DNA van de NGF en dat komt bij die masterclasses tot uiting.”
Sedee: “Onze klanten vinden het KLM Open fantastisch, maar uiteindelijk golfen ze nog liever zelf. Daar hebben we in de samenwerking met de NGF dus op ingezet, met de masterclasses maar ook met klantreizen die we dit jaar aanbieden.”

ING Private Banking wil de golfsport vernieuwen, verjongen en toegankelijker maken, dat klinkt bijna idealistisch.
Sedee: “De golfsponsoring vanuit ING Private Banking moet een wezenlijke bijdrage leveren aan onze businessambities, dat in de eerste plaats. Maar aan al onze sponsorovereenkomsten is ook een maatschappelijke doelstelling verbonden en vooruitgang is een belangrijk thema. Bij de sponsoring van het Rijksmuseum willen we kunst & cultuur toegankelijker te maken voor een breed publiek. We willen, in alle bescheidenheid, ook proberen de golfsport vooruit te helpen en te moderniseren. De introductie van de GOLF.NL app waarmee golfers hun scores kunnen registreren is daar een goed voorbeeld van.”
Stevens: “Innovatie is een pijler van onze samenwerking. Als NGF hebben we veel baat bij de kennis die er is bij ING, bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Zonder ING was de GOLF.NL app die we in 2016 hebben geïntroduceerd niet zo succesvol geweest. De app is al meer dan 130.000 keer gedownload. Met de toevoeging van extra functionaliteiten en de koppeling aan de NGF-pas hopen we dat alle golfers de app gaan gebruiken.”
Slooter: “ING wil golf vernieuwen maar tegelijkertijd de tradities koesteren. Dat waardeer ik. Er wordt vaak gezegd dat golf moet veranderen. Golf moet zeker meegaan met de tijd en om een golftoernooi heen kun je allerlei leuke innovatieve dingen doen zoals een Beat the Pro. Maar het spelletje golf is mooi zoals het is en dat zal altijd zo blijven.”