Masters 2013: de bal van Tiger Woods raakt de vlag

Golfregels: Tigers slag tegen de vlag

29 maart 2018 Redactie GOLF.NL
Tiger Woods doet weer mee aan de Masters! Een mooi moment om stil te staan bij zijn slag tegen de vlag, vijf jaar geleden, die leidde tot de 'drop heard round the world'.

Tiger Woods moest in 2016 en 2017 afzeggen voor de Masters vanwege rugproblemen. In 2015 werd hij gedeeld 17de, in 2014 kon hij niet spelen en in 2013 werd hij gedeeld vierde.

Als Tiger vijf jaar geleden niet tegen een vlag had geslagen, dan had hij misschien wel gewonnen. Wat gebeurde er ook alweer?

Verkeerd gedropt

In de tweede ronde sloeg Woods op hole 15 tegen de vlaggenstok, zijn lijn was te nauwkeurig ... (video boven). De bal ketste het water in (een waterhindernis met gele palen) en Tiger moest droppen. Woods had drie opties voor een voor een drop met strafslag:

  1. Een bal droppen in de droppingzone links van de fairway.
  2. Een bal droppen in een rechte lijn naar achter ('Droppen achter de waterhindernis, waarbij je het punt waar de oorspronkelijke bal het laatst de grens van de waterhindernis kruiste op een rechte lijn moet houden tussen de hole en de plek waar de bal wordt gedropt, zonder beperking van de afstand waarop de bal achter de waterhindernis mag worden gedropt').
  3. Een bal droppen zo dicht mogelijk bij de plek waar de oorspronkelijke bal het laatst werd gespeeld.

Maar hij dropte binnen twee stoklengtes van het punt waar de oorspronkelijke bal was gespeeld. Dat mocht niet en Tiger wist dat niet. Hij speelde door, maakte bogey en leverde aan het eind van de ronde zijn scorekaart in. De referees van Augusta National Golf Club, organisator van het toernooi, keken naar aanleiding van mailtjes van televisiekijkers wel naar videobeelden van de drop van Woods maar constateerden geen overtreding.

De zaak heropend

In een persconferentie na zijn ronde vertelde Woods dat hij bewust had gekozen voor een drop binnen twee stoklengtes. Hij wist nog steeds niet dat dit geen optie was. Woods groef met zijn persconferentie zijn eigen graf, de referees moesten 'de zaak heropenen'. Uit Woods' woorden bleek immers dat hij verkeerd had gedropt. Dat was op de videobeelden niet goed zichtbaar maar het was nu een feit. De conclusie was dat Woods fout had gehandeld, een foute score had ondertekend. En dat betekent diskwalificatie.

Maar diskwalificatie vonden de referees te ver gaan want ze hadden zelf niet ingegrepen, ze hadden zelf geen fout geconstateerd toen ze de videobeelden bekeken. Daarom kozen de referees op zaterdagochtend voor een zeldzame uitweg die Regel 33-7 biedt: geen diskwalificatie maar twee strafslagen optellen bij de dagscore. (Regel 33-7 zegt 'In uitzonderlijke, individuele gevallen mag de Commissie beslissen de straf van diskwalificatie niet op te leggen, deze te veranderen of juist wel op te leggen indien zij dat gerechtvaardigd vindt.') Woods werd uiteindelijk gedeeld vierde met vier slagen meer dan winnaar Adam Scott. 

Geen 15de major-zege voor Tiger. Maar het is eigenlijk alleen maar goed dat Woods niet won want het was een zeer controversiële zege geworden. Veel golfers vonden het niet eerlijk dat Woods niet gediskwalificeerd werd. In polls op golfwebsites koos 30 tot 50 procent van het golfpubliek voor de optie: 'Woods moet zich terugtrekken.' Maar dat deed Tiger niet.

Regelmodernisering

Het regelincident met Tiger en de vlag was geen goede reclame voor golf. De complexiteit van de regels (inclusief de uitzonderingen die gemaakt kunnen worden om een diskwalificatie te voorkomen) maakt de sport hoogdrempelig. De ingewikkelde regels schrikken nieuwe spelers af terwijl de golfindustrie graag wil groeien.

De ruling zorgde bovendien voor verdeeldheid. De een vond het oneerlijk dat Woods bestraft werd, de ander vond het oneerlijk dat hij niet gediskwalificeerd werd. Was een andere speler dan Woods op dezelfde soepele manier behandeld?

De R&A en USGA hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan een regelmodernisering die de regels eenvoudiger moeten maken en de sport aantrekkelijker. De nieuwe regels gaan in op 1 januari 2019.

In het Regelboekje voor 2016 tot en met 2018 is al een voorzet genomen op gevallen zoals 'the Tiger drop'. Regel 6-6d heeft sinds 1 januari 2016 een uitzondering gekregen:

'De uitzondering zorgt ervoor dat een speler niet wordt gediskwalificeerd als hij voor een hole een lagere score inlevert dan werkelijk gemaakt, doordat hij één of meer strafslagen niet heeft genoteerd, waarvan hij voordat hij zijn scorekaart inleverde niet wist dat hij deze had opgelopen. De speler krijgt dan de straf volgens de betreffende Regel en een extra straf van twee slagen voor iedere hole waarop de speler Regel 6-6d heeft overtreden.'

Deze uitzondering geldt ook in de nieuwe regels vanaf 1 januari 2019 maar dan inderdaad zonder de extra straf van twee slagen (zie de reactie hieronder). (De tekst in het regelboekje van 2019: 'If one or more of the player’s hole scores are lower than the actual scores because he or she excluded one or more penalty strokes that the player did not know about before returning the scorecard: The player is not disqualified. Instead, if the mistake is found before the close of the competition, the Committee will revise the player’s score for that hole or holes by adding the penalty stroke(s) that should have been included in the score for that hole or holes under the Rules.')


Lees hier meer over de nieuwe regels per 1 januari 2019.

WAAR VIND IK DE GOLFREGELS? HIER!

Regel(examen)vragen beantwoordent? Ga dan naar de pagina Test je regelkennis.