De ingang van de Masters; het publiek vertrekt met grote zakken merchandise

De financiƫle kant van de Masters

5 april 2018 Redactie GOLF.NL
Het is zo ver: vandaag begint de Masters. Bedragen en prijzen vertellen hoe groot het jaarlijkse golfkampioenschap op Augusta National Golf Club is.

Dikke winst

Augusta National Golf Club, de organisator van de Masters, maakt geen cijfers bekend maar het tijdschrift Golf Digest schat dat de club elk jaar zo'n $30 miljoen winst maakt. Er wordt vooral geld verdiend aan de televisiecontracten, de tickets en merchandise (producten met logo). De inkomsten worden als volgt geschat:

  • merchandise ($47,5 miljoen)
  • tickets ($34,75 miljoen)
  • internationale televisierechten ($25 miljoen)

Veel van de dollars die binnenkomen bij Augusta worden besteed aan verbeteringen van de baan en het toernooi. De club schenkt ook veel geld aan initiatieven om de golfsport te laten groeien.

Een rijke club

Augusta National is rijk door de Masters én door de contributies van de ongeveer 300 leden. Veel van hen zijn bizar rijk, bijvoorbeeld Bill Gates en Warren Buffett. Naar verluidt moet je eenmalig $100.000 betalen om lid te worden.

Hoeveel kost een kaartje voor de Masters?

Kaartjes (een kaartje bij de Masters heet een badge) zijn niet absurd duur maar wel lastig te krijgen. Er is sinds 2012 een lottery voor een onbekend aantal kaartjes: je kunt een aanvraag doen en dan is het afwachten of het lot op jouw naam valt.

Een badge voor een oefendag kostte dit jaar $75. Een toernooironde kostte $115. (Kinderen tussen de 8 en 16 mogen gratis naar de Masters als ze begeleid worden door iemand met een kaartje; één kind per persoon.)

Alle legale tickets voor dit jaar zijn al uitverkocht. Hier vind je informatie over kaartjes voor de editie 2019 en hoe je je moet opgeven.

De zwarte markt

Het werkte vroeger zo dat je – als je eenmaal een kaartje had gekocht – op een lijst kwam en alle jaren daarop ook kaartjes kon bestellen. In 1966 was het kampioenschap voor het eerst uitverkocht. In 1972 werd een wachtlijst ingesteld. Die werd zo lang dat de lijst in 1978 gesloten werd. In 2000 kwam er een nieuwe wachtlijst maar die werd ook snel weer gesloten.

Een onbekend aantal mensen staat op de 'Patron List' en deze longtime ticketholders kunnen elk jaar kaartjes kopen. De Patrons verkopen hun tickets vaak door en zo is de afgelopen jaren een levendige zwarte (online) markt ontstaan die heel eufemistisch de 'secondary market' wordt genoemd.

Het doorverkopen leidt tot hoge prijzen maar het maakt wel mogelijk dat iedereen naar de Masters kan, als je flink wat geld spaart. Voor de Masters van dit jaar moest je echter wel heel lang sparen, de prijzen op de zwarte markt zijn veel hoger dan vorig jaar. Dat komt omdat Tiger Woods weer meedoet.

In de afgelopen jaren werd voor een kaartje op donderdag soms wel $2.900 betaald. Voor een pas van donderdag tot en met zondag werd tot $7.500 betaald. Nu Tiger Woods weer meedoet, vraagt tickpick.com $3.650 voor een kaartje op donderdag. Voor een vierdaagse pas moet je bij stubhubs.com $9.900 betalen.

De zwarte kaartjes voor donderdag en vrijdag zijn op dit moment het duurst, omdat je er dan zeker van bent dat Woods speelt. Een woordvoerder van tickpick.com verwacht dat de prijs voor een kaartje op zondag 'door het dak gaat' als Tiger de cut haalt en kans maakt op de titel. 

Einde zwarte markt?

De zwarte markt werd min of meer toegestaan door Augusta maar de club lijkt er onderhand genoeg van te krijgen. Augusta heeft vorige maand een brief gestuurd aan een onbekend aantal longtime ticketholders die hun kaartjes hebben doorverkocht. De club heeft die doorverkopers opgespoord door te kijken op de websites van partijen die Masters-kaartjes verkopen. Elk kaartje heeft namelijk een eigen kleurencode en die code geeft aan wie de eigenaar van het ticket is. De boodschap in de brief is dat de tickets ongeldig zijn geworden. De doorverkopers krijgen hun geld terug, zo schrijft de club, maar ze worden van alle lijsten met kaarthouders verwijderd. Het is onbekend of Augusta de komende dagen ook streng gaat optreden tegen de kopers van zwarte kaartjes. 

Een fysiek kaartje doorverkopen in de buurt van Augusta was altijd al streng verboden. 'Binnen 822 meter (2700 feet) van de grenzen van Augusta National GC mogen er geen tickets gekocht, verkocht of verhandeld worden', staat op de website van de Masters. Er zijn in de loop der jaren heel wat mensen opgepakt door de politie.

Een rondje op Augusta?

Alleen gasten van leden welkom op de privéclub. Het gasttarief is naar verluidt $40. De gastheer/gastvrouw (Augusta heeft een piepklein aantal vrouwelijke leden) betaalt dat meestal voor de gast. Je kunt in elk geval geen greenfee kopen. Je kunt ook geen lidmaatschap aanvragen. Je wordt gevraagd om lid te worden – of niet. Je mag ook niet op de baan rondkijken, behalve in de Masters-week als je een kaartje hebt.

Lage prijzen op het toernooi

De prijzen van een legaal kaartje zijn niet extreem hoog en als je eenmaal binnen bent, dan is het eten en drinken tijdens het kampioenschap goedkoop. Dat is een Masters-traditie. De beroemde pimento cheese sandwich die je op Augusta National kunt bestellen, kost maar $1,50. De boterhammix wordt vaak nagemaakt in Amerika maar nooit met succes; Augusta National houdt het recept voor de pimento cheese spread strikt geheim.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Het laatste nieuws over de Masters.

}