Tip van de week: Mental Masterclass #2

16 januari 2017 Redactie GOLF.NL
'Competitive golf is played mainly on a five-and-a-half-inch course ... the space between your ears', zei Bobby Jones ooit. Het mag duidelijk zijn wat de golflegende hier bedoelt: golf is een mentale sport. Genoeg reden om de eerste maand van 2017 om te dopen tot 'Mental Masterclass' maand. Elke maandag in januari geeft GOLF.NL je een korte tip om de week goed te beginnen en meer uit je (mentale) spel te halen. De tip van deze week komt van sportpsycholoog Mitchel Kevenaar.

Mitchel Kevenaar: 'Als mensen het hebben over het mentale aspect van golf, dan gaat het vaak over de pre-shot routine. Maar wat ik nog niet vaak hoor, is de routine ná de slag. Wanneer ik in workshops vertel over de post shot-routine dan reageren mensen geïnteresseerd. Alle golfers herkennen het voorbeeld van de speler die na zijn slechte slag nog tot de volgende slag bezig is met mopperen en piekeren, en van daaruit weer de mist in gaat. Bekijk boven dit bericht de video's met voorbeelden van post-shot routines.

Wat kun je mentaal doen om de slag af te sluiten? Ik deel de post-shot routine in in drie stappen.

1. Sta even stil bij de emotie

Emotie mag er zijn. Ben je blij of teleurgesteld met de bal die je zojuist hebt geslagen? Wees je even bewust van dat gevoel.

2. Analyse

Doe het tijdens het spelen zeker niet te technisch, maar analyseer kort of je een duidelijke keuze hebt gemaakt. Was je geconcentreerd? Als hier wat ontbreekt, kan je daar bij de volgende slag iets aan doen. 

3. Afsluiten

Als je de slechte bal zou kunnen vergeten, dan zou dat mooi zijn. Maar zorg, ongeacht hoe je je voelt, dat je je aandacht weer op iets anders richt. Maak een praatje met je flightgenoot of geniet van de omgeving.

Als je de bovenstaande stappen goed beheerst scheelt het niet alleen slagen, maar ook veel energie!'

Lees meer over

Instructie