Duik naar putter: antwoord op regelvraag

3 december 2017 Redactie GOLF.NL
Vorige week plaatsten we een video van een bizar regelincident van 20 jaar geleden: Mike Clayton die achter zijn putter aan duikt. Hoeveel strafslagen kreeg hij?

Bekijk de video in de player boven dit artikel. De vraag was: wat is de ruling? Hoeveel strafslagen kreeg Mike Clayton en hoe moest hij verder handelen?

Dank voor alle reacties, ongeveer de helft van de golfers gaf het goede antwoord dat hieronder volgt.

Er werd vastgesteld (dat is moeilijk te zien op de video) dat de bal al uitgerold was toen hij geraakt werd door de putter van Clayton. De ruling is daarom: Clayton krijgt één strafslag voor het bewegen van een stilliggende bal en moet de bal terugplaatsen. Het is te vinden in Regel 18-2: 'Indien de uitrusting van de speler of van zijn partner beweging van zijn bal veroorzaakt, krijgt de speler één strafslag.'

Clayton raakte de bal later ook nog met zijn arm maar krijgt daar geen extra straf voor. Dat wordt bepaald door regel 1-4; hierin staat omschreven wat er gebeurt bij een gecombineerde overtreding van de golfregels in één handeling. In de meeste gevallen worden de straffen niet bij elkaar opgeteld en Clayton kreeg ook niet twee straffen (Decision 1-4/12). 

Als Clayton zijn onhandige actie had uitgevoerd na 1 januari 2017, dan was de ruling anders geweest. De USGA en R&A hebben namelijk een plaatselijke regel in het leven geroepen voor gevallen waarbij een bal op de green per ongeluk bewogen wordt. Dit is een deel van die plaatselijke regel:

'Indien de bal van de speler op de green ligt, volgt er geen straf als de bal of de balmerker per ongeluk door de speler, zijn partner, zijn tegenstander, of een van beide caddies of uitrusting wordt bewogen.  De bewogen bal of balmerker moet worden teruggeplaatst zoals voorzien in de Regels 18-2, 18-3 en 20-1. Deze plaatselijke regel is alleen van toepassing als de bal van de speler of zijn balmerker op de green ligt en de beweging per ongeluk veroorzaakt wordt.' (Lees hier meer.)

Clayton (60) is een Australische speler die zeven Tour-overwinningen heeft geboekt, maar hij is vooral bekend geworden door de duik naar zijn putter in het Australian PGA Championship van 1997. De medespelers van Clayton maakten na het incident allebei een drie-putt, zo hard moesten ze lachen om het voorval. Clayton speelt nog steeds maar is ook golfbaanarchitect. Hij werkt samen met landgenoot Geoff Ogilvy.

Lees meer over

Golfregels