NGF bezoekt eerste 'open golfclub' van Zweden

13 oktober 2015 NGF
In oktober 2015 bezocht de NGF de Sigtuna Golfclub om meer te horen over de 'open club'- visie van Ole Skarin en de Zweedse Golf Federatie.

"Het aangaan van de dialoog met je omgeving is leuk, nuttig en heel erg van deze tijd", aldus Ole Skarin, voorzitter van de Sigtuna Golfclub die drie jaar geleden geïnspireerd raakte door het project van de Zweedse Golf Federatie over multifunctionaliteit van golfbanen  en de 'social benefits of golf'. Hij zette de moedige stap om zich als golfclub geheel open te stellen voor de omgeving en nodigde alle organisaties uit de gemeente, inclusief wandelaars, fietsers en vissers uit, om mee te praten over de toekomst van de golfclub. Sterker nog, iedereen mocht meepraten over de toekomst van al het groen en blauw in de omgeving.

Open blik op de maatschappij

"Wie kan er beter bepalen wat er moet gebeuren met de inrichting van het landschap dan de bewoners van de dorpen en de steden. Het mandaat doet er niet toe, met de wensenlijst van de omgeving, sta je ijzersterk richting de politiek. Het gaat dan natuurlijk ook over de relevantie van de golfbaan" zegt Ole Skarin op de vraag hoe je überhaupt kunt praten over een gebied dat niet (helemaal) van jou is. Woorden als 'jouw bezit', 'onze golfbaan' of 'wij wel en zij niet' spelen geen rol in de visie van Ole Skarin, in de jaren tachtig in de VS, medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van de visie van Apple. Zijn open blik op de maatschappij, zijn krachtige mening over lange termijn visie en zijn beproefde werkmethoden, opgedaan in zijn Apple-tijd, zijn ook bij de Zweedse Golf Federatie niet onopgemerkt gebleven. Sinds twee jaar zit hij in het hoofdbestuur en is verantwoordelijk, hoe kan het ook anders, voor 'strategie'.

Ole is een man die praat vanuit zijn ziel maar die geenszins uit het oog verliest dat elke golfbaan en elke golfclub 'commercieel' moet kunnen draaien. Op de vraag waarom het zo belangrijk is met al die organisaties, bestuurders en inwoners te praten, is zijn antwoord 'loud and clear': "Wil je er als golfbaan over 30 jaar nog zijn, zul je de dialoog wel aan moeten gaan. Niet in de laatste plaats om iedereen rondom de baan, letterlijk een gevoel te geven bij wat 'daar achter die hekken' gebeurt". Bekend maakt bemind is dan ook de manier van Sigtuna om nieuwe leden te krijgen." Maar het kan ook zomaar zo zijn dat mensen de golfbaan als wandel- of fietsgebied gebruiken of er alleen maar 's avonds yoga komen doen, er kamperen, hardlopen, lunchen of er vissen, en nooit gaan golfen of lid worden. Ook dat is helemaal prima. Vaak zie je dat golfclubs mensen het liefst binnen een dag het volledige lidmaatschap in de maag willen splitsen. Dat is geen duurzame gedachte en daar doen we hier in Sigtuna dus niet aan."

 "...Voel vanuit de grond van je hart dat je met golf en de golfclub het leven van mensen kunt veranderen..."

Denk in ideeën!

Dat het door Ole ingezette beleid inmiddels heeft geleid tot 170 nieuwe leden, laat wel zien dat de nieuwe aanpak wel degelijk ook impact heeft op het aantal leden. Op de vraag hoe je als golfclub als golfbaan kunt beginnen, is Ole duidelijk. "Het komt vanuit het hart. Als je niet vanuit de grond van je hart voelt dat je met golf en de golfclub het leven van mensen kunt veranderen, met andere woorden door de sport of door de omgeving mensen broodnodige rust en energie kunt geven, moet je het niet doen. Als je je wel kunt vinden in deze holistische wereldvisie, ga dan een dagje zitten en maak een inventarisatie van alle organisaties actief in de gemeente; breng alle bestuurders en stakeholders in kaart en krijg contact met alle 'andere' bezoekers. Nodig iedereen uit om een dag op de golfclub te komen. Vraag leden van de club om als gespreksleider op te treden en ga van start. Zorg ervoor dat iedereen ongeremd kan praten en noteer alles. Beperkingen en zeker financiële, spelen in die fase geen rol ("don't talk money, talk ideas"). Je zult verbaast zijn hoeveel ideeën er uitkomen".

Bij Sigtuna, en passant het oudste stadje van Zweden, waren het er meer dan 100 waarvan een aantal al snel geïmplementeerd kon worden. Maar het belangrijkste resultaat lag in de nieuwe perceptie over de golfclub van de omgeving. Van gesloten naar open in een dag tijd. Inmiddels nemen steeds meer Zweedse clubs het gedachtegoed van de federatie en Ole over. De brochure die over Sigtuna is geschreven helpt daar zeker bij en biedt houvast en handvatten. Toch is het Situnaproject niet in te kaderen. Van club tot club zal verschillen wat de uitkomst is. Daar is een zekere mate van lef voor nodig maar de resultaten zullen iedereen verbaasd doen staan en steevast vernieuwend zijn en direct, mits goed intern en extern gecommuniceerd, draagvlak hebben.

Ook in Nederland

De NGF signaleert ook in Nederland steeds meer clubs die de dialoog aangaan met de omgeving en die nadenken over multifunctionaliteit en de sociale voordelen en waarden van golf. Een goed voorbeeld is De Batouwe die hier recentelijk ook een award voor kregen van de provincie. Ook Golfclub Almkreek zoekt de dialoog, onder ander met de gemeente maar ook met andere sportclubs en slaat de handen ineen en staat open voor verregaande samenwerking.

Sociale voordelen van golf worden in Nederland ook steeds meer erkend zoals de toenemende aandacht voor golf voor mensen met een beperking. De samenwerking tussen de NGF en de Stichting Together4Adventure is daar een mooi voorbeeld van. Kinderen met een niet zichtbare beperking komen in aanraking met de 'prikkelvrije' omgeving van golf. Ook op een breder vlak zoekt de NGF namens haar leden samenwerkingen en de dialoog

Meer informatie

De komende tijd zal de NGF in gesprek gaan met haar leden, baanmanagers, baaneigenaren en golfprofessionals om te bekijken hoe ook de multifunctionaliteit van golfclubs en de sociale voordelen die de golfsport in zich heeft, ook in Nederland meer op de golfagenda kunnen komen.

}