Interview

De liefde voor golfschoenen houdt Frank van Wezel (81) monter en fit

Verliefd worden en de kans krijgen om die liefde voor altijd aan je te binden. Topondernemer Frank van Wezel kan nog altijd passievol vertellen over hoe hij en de golfschoenen van Duca del Cosma onafscheidelijk werden.

Om maar met de deur in huis te vallen. Wanneer hij voor het laatst op de golfbaan stond? “Een week geleden nog, op The Duke, tijdens een golfdag van Nyenrode, waar ik zelf ook met veel plezier heb gestudeerd.”
Gevraagd naar het resultaat op die dag, geeft Van Wezel een keurige analyse. “Een redelijke eerste negen, het afslaan ging heel goed. Op de tweede negen nam mijn concentratie wat af, het was een warme dag. Afslaan ging nog steeds redelijk goed, maar het tussenspel en het putten hebben er dan onder te lijden. Dat patroon zie ik vaker. Ik heb me regelmatig afgevraagd waaraan dat ligt. Misschien ben ik nu meer een 9-holes golfer, kan ik op mijn leeftijd de concentratie niet langer vasthouden, maar dat is toch iets waaraan ik eigenlijk niet wil toegeven.”
Het is hem op de golfbaan nooit om de scores te doen. “Ik ben een relaxte golfer. Ik heb handicap 28 en ik streef ook geen lagere handicap na. Ik kom altijd met een glimlach van de baan. Als je dat niet kunt, moet je al niet eens gaan sporten. Vind ik tenminste.”

 


HI-TEC

Golf, tennis, hij doet het met heel veel plezier. Dat geldt niet in mindere mate voor werken. ‘Jack of all trades’ noemen ze hem nu in het bedrijf, zegt hij gniffelend, dat zich in het Nederlands het beste laat vertalen als ‘manusje-van-alles’.
Want na een flinke verjonging in (de top van) het internationale bedrijf en er nieuwe CEO’s in binnen- en buitenland zijn aangesteld, is de functieomschrijving van Frank ook enigszins aangepast.
Maar wat blijft is zijn rol als spil in het bedrijf, dat hij in 2016 kocht toen het onder Italiaans bewind ten onder dreigde te gaan. Hij had net HI-TEC verkocht, het (sport)schoenenmerk dat Van Wezel in 40 jaar groot maakte en hem als ondernemer sterk en vermogend maakte. Op de dochteronderneming in Zuid-Afrika na, die wilden de Amerikanen niet en dat kwam Van Wezel niet slecht uit. Nog altijd voert hij daar met veel liefde en passie de regie over.
HI-TEC was op dat moment actief in 80 landen, verkocht 14 miljoen paar schoenen per jaar en had 200 werknemers in dienst. “Toen ik mijn handtekening onder de verkoopovereenkomst zette, zat ik zonder baan. Die Amerikanen hadden mij niet meer nodig. Ik was 74 jaar en dacht ook dat ik klaar was. Maar ik zat nog maar net thuis of ik voelde al dat ik helemaal nog niet klaar was.”

Duca del Cosma

Duca del Cosma was een ‘buitenkansje’ (het bedrijf dreigde ten onder te gaan) en ook wel een daad uit liefde.
“Ik kende Duca al en vond dat ze de mooiste golfschoen die er bestond maakten. De stijl, het design, de kwaliteit. Ik liep er vaak mee naar mijn designers bij HI-TEC en zei dan: kijk hier eens naar. Waarom maken wij dan lelijke schoenen? Maar dan zeiden zij terecht: weet je wat het prijsverschil is? Toen ik Duca kon overnemen, wilde ik het wel samen met die Italiaanse designers doen. Het is echt op en top Italiaans, het doet me denken aan Ferrari, Gucci, Prada en Maserati…”
Dat Van Wezel weer iets om handen wilde hebben, was voor niemand in zijn directe omgeving een verrassing. “Nee, gewoon stilzitten kan ik niet. Het is niet dat ik er onrustig van word, maar na een tijdje komen er altijd wel weer ideeën en wil ik daarmee aan de slag.”
Recent voorbeeld: hij en echtgenote Caroline (foto onder) kochten een huis in Zeeland, waar hij vandaan komt. “Ik ben teruggegaan naar mijn roots. Nu zit ik in een nieuw huis en het ziet er allemaal goed uit, maar dan kijk ik om me heen en denk: oh ja, daar zou nog wel een lichtje bij de boom kunnen en als we dát nu dáár doen dan, je weet wel. Dat blijft nog wel even zo.”

Mooie jaren

Zelden draait zijn bovenkamer op lage toeren. Dat is al zo vanaf het moment dat hij in Engeland werkte voor een kunstmestfabrikant en door zijn alsmaar klagende squashvrienden over schoeisel op het idee kwam om een squashschoen op de markt te zetten. Het leidde het begin van het imperium HI-TEC in.
Vervolgens raakte hij in Southend-on-Sea via zijn werknemers betrokken bij de profvoetbalclub Southend United, waarvan hij sponsor en mede-eigenaar werd. Dat hoofdstuk heeft kortgeleden helemaal afgesloten. Met pijn in het hart, toch wel.
Van Wezel ondersteunt nog wel financieel de tennisclub in Southend-on-Sea, zoals hij ook 23 jaar de voetbalclub Oostkapelle in Zeeland sponsort. Niet alles wat hij doet, heeft een zakelijke insteek. Naast het harde zakenleven is er in zijn hart nog genoeg plek voor liefdadigheid en loyaliteit. “Het waren veertig mooie jaren, maar we zitten nu in Nederland en ik wil vooruit met Duca. Dat vraagt al mijn aandacht.”

Boegbeelden

Met HI-TEC begaf Van Wezel zich ook al op de markt van golfschoenen en haalde majorwinnaars Ian Woosnam en Padraig Harrington als ambassadeurs binnen. Maar het aandeel was klein en de concurrentie moordend. Bij Duca del Cosma zijn Joost Luiten en Daan Huizing boegbeelden. De concurrentie van de grote jongens is er nog altijd, maar anders dan HI-TEC richt Duca zich op het hogere segment. De ervaring van Joost en Daan komen daarbij goed van pas. “Padraig en Ian sprak ik destijds hooguit een paar keer per jaar. Met Joost en Daan hebben we een heel ander en beter contact. Joost zie ik wel twintig keer per jaar en hij komt ook regelmatig bij ons op kantoor.”
Nu beide Nederlandse topgolfers door hun goede prestaties op televisie vaker in beeld komen, stijgt ook de vraag naar de kleding die de twee dragen. Maar die outfits zitten niet in het assortiment voor de consument. “Apparel is gevaarlijk”, zegt Van Wezel ronduit. “Dat kan je bedrijf kapotmaken. Een schoen die je niet direct verkoopt, blijft mooi en kun je over drie jaar nog verkopen. Maar voor kleding, met al die trendy kleurtjes, geldt dat niet. Maar zeg nooit, nooit. Kleding zou het merk wel compleet maken. We doen nu wel golfhandschoenen en misschien komen daar binnenkort golftassen bij.”

Kwaaltjes

Niet alleen de bedrijfsvoering is nog altijd dagelijkse kost voor Van Wezel, met Duca del Cosma een van de grootste ‘sponsors’ in het Nederlandse golf. Hij volgt de ontwikkelingen in de golfsport op de voet. “Ook door er veel over te lezen. Er ligt altijd wel een nieuw stapeltje leesvoer op mijn bureau, waarvan ik deel ’s avonds mee naar huis neem. Ja, ook dat hele ding tussen LIV en de PGA heb ik wel gevolgd. Ik vind het fijn dat ze nu gaan samenwerken. Wij piepen dat we zo veel geld kwijt zijn aan energie door landen als Saoedi-Arabië. Als ze dan een deel van het geld terug stoppen in de sport waaraan zo veel mensen plezier aan beleven, dan is dat tenminste nog iets positiefs.”
Hoewel nu 81 jaar wil Van Wezel van stoppen nog niets weten. “Die vraag wordt mij het vaakst gesteld. Misschien sterf ik wel in het harnas. Ik hoop het niet. Ik realiseer me heus wel dat ik niet het eeuwige leven heb. De organisatie binnen het bedrijf staat als een huis. Maar misschien komen de kwaaltjes juist wel als ik niets doe. Ik blijf dus nog maar even doorgaan. Altijd met een glimlach.”
Lees meer over
Interviews