Nu de golfwereld een steeds modebewuster publiek aantrekt, kunnen designers en high fashion-merken niet achterblijven. Het ene na het andere luxemerk, van APC tot MCM of Gucci, lanceerde dit jaar speciale lijnen puur en alleen gericht op golf. Met als absolute hoogtepunt de deze maand verschenen athleisurewear-golfcollectie van Fendi.
Het is niet geheel toevallig dat grote modehuizen juist nu hun swing slaan op de green. De golfsport trekt in Amerika steeds meer jonge celebrity’s aan die hun liefde voor het spel maar wat graag delen op sociale media: van Justin Timberlake tot Justin Bieber, 50 Cent of Céline Dion. En met zo veel exposure en bekendheid op de baan, zien kledingmerken in golf hun nieuwe afzetmarkt.
Roger Steele, ambassadeur van Callaway Golf, twijfelt er niet aan dat deze twee dingen met elkaar verband houden. In een interview met Hypebeast deelde hij zijn overtuiging: “Er is 100 procent sprake van een correlatie tussen de elite van de entertainmentsector en de top van de luxe modemerken. Zonder beroemdheden die hun liefde voor het spel delen op sociale media, denk ik niet dat diezelfde merken hier zouden bestaan.”
Nu vraag je je misschien af, waarom je op de golfbaan eruit zou moeten willen zien als een beroemdheid. Maar onthoud dan: wie er goed uitziet, speelt ook goed. Dus pak je golftas met monogrammen erbij en duik in de wereld van luxe golfcouture.
Kleine, doch vriendelijke, waarschuwing vooraf: er hangen nogal wat hoge prijskaartjes aan onderstaande items, dus laat vooral je designer-golfpet niet van de schrik vallen.
Fendi is de meest recente toevoeging aan een groeiend lijstje modehuizen dat dit jaar een speciale golfcapsule uitbracht. De collectie omvat alles wat je nodig hebt voor het lopen van 18 holes. Van een pitchfork (zij noemen het een divot à €350,-) of golfballen met houder (€590,-) tot aan shorts (€670,-) en poloshirts (€470,-). En dat alles natuurlijk met het welbekende FF Fendi-logo (wat overigens veel lijkt op het logo van FootJoy, maar dat terzijde). Voor dat geld wil je natuurlijk wel dat het opgemerkt wordt.
Fendi’s kleurenpalet bestaat uit veel wit, beige en marineblauw. Naast poloshirts en bermuda’s vind je er ook regenjacks en windbreakers. Want golfen is niet alleen flaneren. Je wilt natuurlijk in alle weersomstandigheden kunnen spelen.
Als het om golf gaat, zijn accessoires de helft van het plezier. En bij Fendi dubbel de prijs. Denk aan een golftas in zwart Cuoio Roma-leer voor 20.000 euro, of een pondje meer wanneer je gaat voor de klassieke tabakskleurige FF-logostof.
In dezelfde tinten en patronen is er ook een golfbalhouder met Callaway Golfballen te koop voor €650,-. Of een teddybeervormige clubheadcover voor 850 euro, voor drie clubs: de hybride, driver en houten-3. De capsule werd oorspronkelijk gelanceerd na de Ryder Cup begin oktober.
Denk je bij de golftassen van Fendi al dat je een rib mist, dan doet Louis Vuitton daar nog een schepje bovenop. Het Franse modehuis heeft al enige tijd ook een eigen golfcollectie in de 'aanbieding'.
Die begint met ‘kleine prijsjes’, zoals 400 euro voor een setje van twee kleine golfhanddoekjes of 645 euro voor een golfkit met drie ballen en vier tees. De sportieve cijfers stijgen al snel naar astronomische hoogte, met 1.650 euro voor headcovers met het bekende monogram of 20.000 euro voor de op bestelling gemaakte golftas van canvas en rundleer. Een voordeel: bij die tas krijg je wel één handdoekje en een golfkit met drie LV-ballen.
De absolute klapper uit de Louis Vuitton-golfcollectie komt overigens niet in de vorm van een golftas of poloshirt. Het toppunt van luxe wordt geleverd in de vorm van een ruim anderhalve meter hoge koffer. Open je het gevaarte, dan rolt er een puttingmat uit. Verder is er ruimte voor golfballen en veertien golfclubs. De koffer, die verkocht wordt onder de noemer Malle Golf, kost 140.000 (!) euro. En dat is exclusief accessoires en materiaal.
Zoek je een retro-geïnspireerde golftas? Dan zit je met deze cartbag van Gucci helemaal goed. Het Italiaanse modehuis kon niet achterblijven in de golf-manie en heeft afgelopen juli een speciale samenwerking met sportmerk adidas uitgebracht. Daar hoort uiteraard ook een tas bij. Kost wel wat, zo'n 20.000 euro, maar dan heb je wel een ultra-luxe golftas in klassiek bruin/beige of felrood.
Echt speciale golfkleding bracht de capsule niet, maar in de felgekleurde adidas x Gucci-trainingsbroeken kan prima gegolft worden. Prijskaartje: 900 euro. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Gucci, maar bijvoorbeeld ook een Dior of een Chanel, met nog meer kleding voor binnen en buiten het clubhuis komen.