Beter golfen

Water is de beste brandstof tijdens rondje golf

Niet alleen op dagen dat het heel warm is, luidt het advies dat je op de golfbaan veel water moet drinken. Maar wat is veel? Of beter gezegd: wat is genoeg?

Vocht is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen in de darm, voor de afvoer van afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht zit ook in eten, maar het meeste vocht krijg je natuurlijk binnen door te drinken.

Te weinig water beïnvloedt je golfspel.

Wanneer je te weinig water drinkt op een dag zakt de vochthuishouding in je lichaam. Al bij een paar procent onder het niveau dat goed voor je is, heeft dat gevolgen voor je spiersnelheid, kracht, coördinatie en het vermogen om goede beslissingen te nemen. Dat zijn nu precies de factoren die ook het niveau van jouw golfspel in de baan bepalen. 

Energievoorraad

Kortom, je moet genoeg drinken tijdens jouw rondje van 9 of 18 holes. Een volwassene heeft gemiddeld op een doorsnee dag zeker 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig in de vorm van dranken. Hoeveel precies hangt af van leeftijd, gewicht, temperatuur, inspanning, eten en je gezondheid. Ben je op zo’n dag ook nog eens aan het sporten, dan kun je ervan uitgaan dat je lichaam meer nodig heeft dan die twee liter.

De timing van drinken is ook heel belangrijk voor een optimale hydratatie. ‘s Ochtends vroeg water drinken is belangrijk omdat het lichaam tijdens de slaap uitgedroogd raakt. Dus ook als je vroeg de baan in gaat, zorg dan dat je daarvoor al het nodige vocht hebben binnengekregen. Volgens sommige deskundigen doe je er goed aan om tijdens je golfronde minimaal 40 tot 50 procent van je totale dagelijkse inname aan water tot je te nemen.

Drank met smaakjes

Ben je geen fan van water omdat het geen smaak heeft, besef dan wel dat drankjes met smaakjes doorgaans veel suiker bevatten. Ze kunnen je misschien even een oppepper geven, maar je gaat er niet beter door spelen. Het hoge suikergehalte in frisdrank, vruchtensappen en sportdranken zorgen juist voor schommelingen in je bloedsuiker en dat leidt ook tot schommelingen in je prestaties.

Alcohol

Alcohol drinken op de baan is ook geen goed idee. Dat heeft een nadelige invloed op je cognitieve vaardigheden en motorische functies en draagt ook nog eens bij aan uitdroging van het lichaam, in tegenstelling tot water.
Water is dus de beste brandstof op de golfbaan. Tip: neem je eigen duurzame drinkfles met water mee naar de golfbaan. Op bijna alle golfbanen zijn tegenwoordig genoeg tappunten om tijdens de ronde je watervoorraad te kunnen aanvullen.

Lees meer over
Go For Green