Nieuws

Titleist lanceert nieuwe Pro V1

Nieuw model van de Pro V1 en Pro V1x levert meer afstand, lagere spin in het lange spel en meer consistentie in balvlucht.
Beeld: Titleist

Beeld: Titleist

De nieuwe generatie van de meest gebruikte tourbal - de Pro V1 en Pro V1x - zetten volgens Titleist een nieuwe standaard neer voor prestaties van tee tot green en algehele consistentie in balvlucht. Om dit te bereiken heeft het ballenmerk de kern aangepakt.  

De lagen van de nieuwe golfballen worden richting de kern steeds zachter, en dat zorgt voor een hoge snelheid en minder spin in het lange spel. Er zijn de afgelopen jaren variaties verschenen van de Pro V1 en Pro V1x (bijvoorbeeld de Left Dot en Left Dash) die erg populair waren onder de tourspelers. De kern van deze nieuwe versie van de Pro V1 en Pro V1x is geïnspireerd op die variaties. 

titleist pro v1

En hoe zit het dan met die spin? Spin is simpel gezegd wrijving tussen een zachte en harde laag. In het korte spel is spin erg belangrijk, je wilt immers dat de bal snel stopt. Bij het lange spel kan te veel spin zorgen voor minder afstand.  

'We streven naar consistentie in elk element van de productie van golfballen, van de aerodynamica tot de kern,' zegt Mike Madson, Senior Director Golf Ball Research en Engineering. 'We willen dat de bal altijd in hetzelfde venster vliegt, ongeacht de oriëntatie, en we willen dat de bal een consistente lancering, spin en snelheid oplevert bij elke slag.'

Verschil in de twee modellen

Het verschil in samenstelling van de kern en het aantal lagen (zie afbeeldingen onder) zorgt voor andere eigenschappen. Pro V1 (388 dimples, 3 lagen) biedt de beste combinatie van afstand, spin, gevoel en een penetrerende balvlucht.

titleist pro v1

Pro V1x (348 dimples, 4 lagen) voelt iets harder aan, vliegt hoger en spint meer met de ijzers en in het korte spel, terwijl in de lange slagen de spin bog steeds laag is voor maximale afstand. Het verschil in aantal en de vorm van de dimples zorgt voor andere aerodynamische eigenschappen en daarmee ook het verschil in balvlucht (hoog versus laag). 

titleist pro v1

Wat vinden wij?

Het is praktisch onmogelijk om met het blote oog het verschil tussen een oude en nieuwe versie van een type golfbal te zien (of te voelen). Voor de nieuwe generatie Pro V1's is dat niet anders. Onder de motorkap zijn er wat dingen aangepast, maar 99% van golfers zal daar weinig van merken. Vergelijk het maar met het nieuwe model van een auto, laten we zeggen de nieuwe versie van een Ford Focus (volgens Google de meeste gemiddelde auto van Nederland). Rijdt waarschijnlijk net zo hard, brengt je ook van A naar B en heeft vergeleken met de oude Focus alleen een iets ander interieur en carrosserie. Met andere woorden: je gaat niet veel verder slaan met de nieuwe Pro V1.

Natuurlijk zijn er meer merken die uitstekende tourballen produceren, bijvoorbeeld Srixon en Callaway, die in hun eigen fabrieken golfballen produceren of TaylorMade, Wilson, Bridgestone, die de productie uitbesteden, maar met de Pro V1 blijft Titleist de norm (klik hier voor een artikel van MyGolfSpy over de kwaliteit van golfballen) als het gaat om investeringen in R&D en alle kwaliteitscontroles die gedaan worden voordat de bal op de tee ligt. Zo is Titleist het enige merk dat voor alle verschillende modellen ook unieke dimplepatronen ontwerpt om de bal zo goed en efficiënt mogelijk te laten vliegen. Het verschil zit dus in de details, en Titleist let als geen ander merk op de details.

Gezien alle grenzen die er aan de prestaties van materiaal gesteld zijn* richten de golfmerken zich naast marketing vooral op lagere fabriekstoleranties. Men is beter in staat om op grote schaal golfballen (dit geldt ook voor golfclubs) te produceren die onderling nauwelijks van elkaar verschillen. Iedereen kan een golfbal maken, maar kan je er ook een dozijn - of een miljoen - hetzelfde maken? De vraag aan de golfer blijft: heb je voor die Pro V1 kwaliteit 5 euro en 40 cent per bal over?  

*Een golfbal mag (als deze op een muur wordt afgevuurd met een snelheid van 143,8 feet per seconde = 98 mijl per uur) niet sneller (terug)vliegen dan 250 feet per seconde, met een tolerantie van 2%, oftewel 255 feet per seconde (=173,8 mijl per uur = 279,2 kilometer per uur).

Prijs & productinformatie

De Titleist Pro V1 en Pro V1x is vanaf 25 januari te koop in de lokale golfshop op jouw golfbaan, via Jumbo Golf of via de website van Titleist.

Prijs

€ 64,99 per dozijn

Meer weten? 
titleist.com

Lees meer over
Equipment