Bron: GOLF.NL

Blaadje raakt golfbal: vier strafslagen!

25 september 2017 Redactie GOLF.NL
Terugkijkend op het weekeinde kunnen we niet anders dan Matthew Southgate bombarderen tot ‘schlemiel van de week’. Hij werd namelijk ‘geveld’ door een opwaaiend blaadje…

Southgate speelde gisteren in de laatste ronde van de DAP Championship op de Canterbury Golf Club in Ohio. Op de green van hole 15 had hij een klein puttje voor birdie. De bal leek zijn weg naar de hole te vinden, totdat een opwaaiend blaadje de bal van richting veranderde. Southgate was even ontdaan door deze pech, maar tikte de bal daarna in de hole voor een par en vervolgde zijn ronde. Maar daar ging de Engelsman dus in de fout. Volgens regel 19.1 had hij de bal moeten terugleggen op de plek en opnieuw – zonder straf – moeten putten.

Nu kreeg de ongelukkige Southgate na zijn ronde twee strafslagen voor het overtreden van de regel en twee strafslagen voor het incorrect invullen van een scorecard. Misschien had hij al een voorgevoel want op de laatste holes incasseerde hij nog een bogey en triple bogey!

Daardoor zakte hij flink in het klassement en wordt het nog een hele klus om volgende week op de Web.com Tour zijn kaart voor de PGA Tour te bemachtigen.

Regels zijn regels, maar deze is natuurlijk wel zuur…