PXG

Golf en geld: een wedge die duurder is dan een driver

24 mei 2017 Redactie GOLF.NL
In de rubriek Golf en geld aandacht voor het 'high-end' merk PXG en de peperdure 0311T-wedges die op de markt zijn verschenen.

De goedkoopste modellen kosten $650 (€580), de duurste $800.

We hebben het over de nieuwe 0311T Milled-wedges van PXG. Uniek omdat ze 100 procent gefreesd worden en uniek omdat ze per stuk meer kosten dan een driver. Tot nu toe waren deze wedges niet te koop voor gewone golfers, je kon ze alleen maar bekijken in de handen van Tourspelers op televisie (bijvoorbeeld Lydia Ko, Ryan Moore en Zach Johnson). Nu zijn ze wereldwijd te verkrijgen (hoewel alleen bij een fitting, daarover later meer).

Equipment junkie 

PXG (Parsons Extreme Golf) heeft snel naam gemaakt na de oprichting eind 2014. Het merk onderscheidt zich allereerst door hoge prijzen. Ten tweede is een aantal Tourpro's met PXG gaan spelen zonder een sponsorcontract. Dus zonder dat ze er geld voor kregen. Een voorbeeld is PGA Tour-speler Pat Perez. Hij heeft inmiddels wel een contract met PXG en dat geldt ook voor enkele anderen. Ze stapten op PXG af in plaats van andersom.

Het in Arizona gevestigde bedrijf is in de markt gebracht door miljardair Bob Parsons (65). Hij is rond zijn 35ste golfgek geworden en noemt zichzelf een 'equipment junkie'. Hij gaf elk jaar tienduizenden dollars uit aan equipment en bedacht toen dat hij beter een eigen merk kon beginnen.

Parsons heeft verschillende topontwerpers ingehuurd voor zijn topsegmentproducten. Zo zijn de 0311T-wedges ontworpen door Mike Nicolette die op de PGA Tour heeft gespeeld en vroeger voor Ping werkte. 'Ik heb altijd een geheel gefreesde wedge willen ontwerpen maar het is een tijdrovend en duur proces', zegt Nicolette. 'Met de steun en betrokkenheid van Bob Parsons om nieuwe processen en materialen te onderzoeken, hebben we een ongelooflijke collectie gefreesde wedges kunnen ontwikkelen.' 

Ze worden gemaakt van koolstofstaal, een materiaal dat lang meegaat. Het frezen van een blok staal tot een 0311T-wedge duurt 4,5 uur. Vandaar de hoge prijs. Door het computer-gestuurde frezen voorkom je onregelmatigheden die - volgens PXG - wel kunnen ontstaan bij handwerk. 

De consument kan kiezen uit vier modellen: Sugar Daddy, Romeo, Zulu en Darkness. De Darkness, iets vergevingsgezinder dan de andere drie, is gemaakt voor de baas Parsons. Ze zijn zwart (een donkere 'finish') en er staat een doodshoofd met '26' op. Dat is een verwijzing naar Parsons verleden: hij diende in de Vietnam-oorlog bij het 26ste Marine Corps Regiment. 

PXG-clubs zijn niet zomaar ergens te koop, je kunt ze alleen verkrijgen bij een van de 1.200 fitters waarmee het merk samenwerkt (in Nederland is Theo Erben PXG-fitter). Een nieuwe set kost zo'n $5.000.

Reclame voor PXG

Afgelopen zondag was een goede dag voor PXG. Op de slotdag van het AT&T Byron Nelson starten twee PXG-spelers in de laatste groep, James Hahn en Billy Horschel. De laatste won het toernooi. 

Beiden droegen een zwarte pet met het PXG-logo dus dat betekende veel positieve publiciteit ($2.400.000 aan publiciteitswaarde volgens Apex Marketing Group, een bureau dat dit soort dingen uitrekent). Horschel praatte in zijn persconferentie ook nog eens over de waarde van zijn nieuwe putter, een PXG-model, die hij een week eerder was gaan gebruiken. Mooiere reclame kon de nieuwkomer op de equipmentmarkt niet krijgen.

Topsegment

PXG mikt op een kleine groep consumenten die het beste van het beste willen. Daar lijkt een markt voor te zijn want concurrent Titleist richt zich sinds kort ook op de groep golfers die veeleisend is en daarvoor wil betalen. 

Titleist heeft daarvoor de samenwerking opgezocht met (James Patrick) JP Harrington, een ontwerper die hoogwaardige producten met een hoge prijs ontwikkelt. Titleist en Harrington hebben deze maand de JP Wedges op de markt gebracht. Deze wedges zijn ook alleen te koop als onderdeel van een fitting - inclusief een high-speed camera en een TrackMan - en de prijs is fors: $2.000 voor een fitting inclusief drie wedges. Elke extra wedge kost $500. Harrington is van plan om twee fittings per week te verzorgen en dat zegt veel over hoe Titleist de vraag naar deze producten inschat.

'We denken dat het een belangrijke markt is', zei Parsons eerder dit jaar tegen ESPN over zijn kwaliteitsproducten. 'Onze clubs zijn hoog geprijsd, twee keer zo duur als de beste sets van concurrenten. Maar het is nog altijd voor een grote groep golfers bereikbaar.'

Website: pxg.com.


PXG op Twitter:

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


Miljardair Bob Parsons aan het woord over PXG:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

}