Regels: de divot van Matsuyama

10 december 2017 Redactie GOLF.NL
De Japanse Tourspeler Hideki Matsuyama stampte vorige week een divot aan terwijl zijn bal nog terugrolde naar zijn plag. De actie riep veel vragen op.

Bekijk eerst de video in de player hierboven of de korte versie hieronder. We zien de Japanse speler Hideki Matsuyama in actie in de Hero World Challenge van vorige week.

we would’ve stomped that chili 🌶 as well @tgrliveevents #hidekimatsuyama ✊🏽 #golfrules #golfisfun

Een bericht gedeeld door golf humbles everyone (@varygolf) op

Vraag

Heeft Matsuyama de regels overtreden? Of is er niks aan de hand?

Antwoord

Er was wel degelijk iets aan de hand maar Matsuyama ging vrijuit. Voor 2012 was hij niet straffeloos weggekomen maar nu wel. 

Het lijkt een overtreding van regel 13-2: een speler mag de ligplaats of de ligging van zijn bal niet verbeteren door met een stok op de grond drukken. Maar in 2012 is het woord 'intent' (opzet, bedoeling, intentie) toegevoegd aan regel 1-2. In het Engels staat het er zo: 'A player must not (i) take an action with the intent to influence the movement of a ball in play or (ii) alter physical conditions with the intent of affecting the playing of a hole.' In het Nederlands zo: 'Een speler mag niet met opzet iets doen wat: (i) de beweging van een bal in het spel beïnvloedt, of (ii) de directe omgeving verandert om het spelen van een hole te beïnvloeden.'

In een geval als de overtreding van Matsuyama gaan de referees met de speler praten over het voorval. En hoofdreferee Mark Russell kwam na een gesprek met de Japanner tot deze conclusie: 'Hij had niet de opzet om iets te verbeteren. Hij zei dat hij zich niet eens bewust was dat hij het deed. Zijn bedoeling was niet om de condities te verbeteren en de bal kwam niet terug op die plek.'

Kortom, de regels gaan uit van de eerlijkheid van een speler. Als Matsuyama wel de divot wilde aanstampen om een goede ligging voor de terugrollende bal te verzekeren (wat je niet kunt bewijzen, wat alleen maar door een speler zelf kan worden verklaard), dan had hij twee strafslagen gekregen. 

De chip van Villegas

De chip van Matsuyama deed denken aan de chip van Camillo Villegas in het Tournament of Champions van 2011 (video onder). Dat was een overtreding van regel 23-1: wanneer een bal in beweging is, mag je niet een los natuurlijk voorwerp wegnemen dat de beweging van de bal zou kunnen beïnvloeden (de divot is na de slag een natuurlijk los voorwerp). 

Omdat de fout te laat uitkwam, werd Villegas gediskwalificeerd. In die jaren werd nog niet gevraagd naar de 'opzet' van de speler bij een dergelijke actie.

Reacties

Is de toevoeging van het woord 'intent' (opzet) in de regels een goede stap om spelers te beschermen voor oneerlijke straffen? Of zijn de regels hiermee alleen maar vager en ingewikkelder geworden? Plaats een reactie onderaan deze pagina of mail redactie@golf.nl

Lees meer over

Golfregels