Het gaat golfclubs in de afgelopen tien jaar minder goed dan in de jaren daarvoor. Veel clubs hebben daarom veel tijd en moeite gestopt in het werven van nieuwe leden. Maar volgens een Engels onderzoek, uitgevoerd door de Manchester Metropolitan University Business School in opdracht van England Golf, kunnen de clubs beter tijd stoppen in strategieën om leden te behouden.
Het onderzoek 'Valuing Your Customers' kwam tot stand na gesprekken met 70 golfclubs. 'Te veel clubs richten zich op het aantrekken van nieuwe leden - via advertenties, kortingsacties of aanbiedingen - maar de focus op nieuwe leden kan tot een hoog verloop leiden', zegt de auteur van de studie, Chris Mackintosh, op thegolfbusiness.co.uk. 'Leden zijn het levensbloed van elke club en behoud is wat echt telt. Door de bestaande leden te vergeten, vergeten we de mensen die echt tellen.'
Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar het onderzoek gaat er nader op in en beschrijft ook manieren hoe clubs leden kunnen benaderen. Een vereniging kan zich bijvoorbeeld nadrukkelijk als een vrouwvriendelijke club gaan ontwikkelen of goed nadenken over spelvormen en activiteiten die gericht zijn op doelgroepen zoals beginners, oudere spelers of golfers met weinig tijd. Een ander voorbeeld: clubs kunnen in het reserveringssysteem of aan het barsaldo zien welke leden weinig komen en deze golfers benaderen en vragen waarom ze minder vaak komen, wat ze missen op de club, etc.
In Nederland maken tientallen clubs gebruik van Players First. Met dit onderzoekssysteem kan eenvoudig gemeten worden hoe leden, nieuwe leden, vertrokken leden en gastspelers denken over tal van aspecten van de club en de baan.
Volgens het onderzoek is er ook een financieel voordeel: 'Een bestaand lid en een nieuw lid betalen even veel aan lidmaatschapskosten. Maar het is goedkoper om een bestaand lid vast te houden dan een nieuwe te werven.'
En volgens Abbie Lench van England Golf, de opdrachtgever van het onderzoek, is er nog een groot voordeel: 'We merken dat clubs die een goede relatie hebben met hun huidige leden en een gezonde en loyale ledengroep opbouwen, dat die clubs hun reputatie verbeteren en makkelijker nieuwe spelers werven.'
Kortom: een goed beleid om leden vast te houden leidt tot nieuwe leden. In het onderzoek staan nog meer bevindingen en tips voor clubs. Klik hier om de studie te lezen.
Wat vind jij? Ken je clubs die heel heel aandacht besteden aan ledenbehoud? Laat het ons weten door een reactie onderaan deze pagina te plaatsen of mail redactie@golf.nl.