Uitzicht bij de tee van hole 18
De Tesla aan de oplader bij de baan
De greens van hole 15 en 16
Het nieuwe, moderne clubhuis
Zicht op hole 1 en 2
Hotel Manoir

Met de Tesla naar Le Touquet

4 april 2017 Redactie GOLF.NL
Groen en duurzaam naar je golfbestemming. Het kan met de Tesla. GOLF.NL zoefde zonder CO2-uitstoot naar de Franse banen van Le Touquet.


Met een Tesla op pad. Bijzonder, maar wat weten we eigenlijk van die auto? Het is een redelijk nieuwe speler op de weg die elektrisch rijdt, goed dus voor het milieu en daarmee maak je een statement. Ons Tesla model S P100D is groot, een beetje patserig maar wel sportief. Wat binnen meteen opvalt is een enorm computerscherm. “Het is 17 inch, net zo groot als een laptop en hiermee kan je vrijwel alle instellingen bedienen”, zo wordt ons uitgelegd bij Tesla Amsterdam. “Dit model is de nieuwste en snelste versie van het model S.” Goed geregeld! Er volgt een korte en noodzakelijke instructierit; een elektrisch ruimteschip van 180.000 euro besturen doe je immers niet dagelijks. In volle concentratie zoeven we richting snelweg. De Tesla heeft geen versnellingen en geen conventionele verbrandingsmotor (maar twee elektromotoren) en dat maakt het rijden een vreemde ervaring. De accu’s hebben geen moeite om de 2200 kilo wegende reus in beweging te brengen en de acceleratie waarmee dit gebeurt, is simpel te beïnvloeden. Op het scherm zijn twee opties, sport en ludicrous. Dat laatste kan je vertalen als belachelijk. Dat klinkt interessant! We proberen het uit op een veilige plek zonder verkeer. Het gaspedaal tot de bodem indrukken, vanuit stilstand. Wow! We worden gelanceerd en in de stoelen gedrukt. Op de snelheidsmeter staat… 110 kilometer per uur. Deze Tesla kan naar 100 in 2,7 seconden. Zoveel groene power is moeilijk in te schatten voor andere weggebruikers dus enige voorzichtigheid is geboden. Dit is duidelijk geen toys for boys maar toys for men!

Soeverein op de snelweg

Het grote verschil met brandstof rijden is natuurlijk de voeding. De vol opgeladen Tesla heeft een actieradius van 475 kilometer waarmee we het niet redden tot de eindbestemming in Frankrijk, golfbaan Le Touquet. Bij het instellen van de navigatie houdt het systeem rekening met het stroomverbruik en leidt ons naar een Tesla Supercharger laadstation in Gent waar we gratis in twintig minuten de accu’s voldoende opladen. Op de snelweg geeft de groene krachtbron ons een gevoel van soevereiniteit mede dankzij snelle, makkelijke inhaalacties. We bereiken comfortable Le Touquet - Paris Plage, een kleine badplaats aan de Opaalkust. In de vorige eeuw waren het zowel de Fransen als Engelsen die het dorp en de bosrijke omgeving verrijkten met hun architectonische hoogstandjes. De kleine straatjes in het moderne centrum voelen als een rode loper voor de Tesla en onze leenauto trekt de aandacht. Op slechts vijf minuten rijden van het centrum liggen de golfbanen van Le Touquet met op de parkeerplaats een aantal Tesla Wall Connectors waar we gratis de accu’s opladen.

Afstand van het verleden

Golf Le Touquet heeft twee 18-holesbanen en een par-3-baan. Ook hier is een rijke historie die teruggaat naar het begin van de vorige eeuw. Bij het grotere (oudere) golfpubliek is de baan vooral bekend als gastheer van het Frans Open dat hier zeven keer plaatsvond. De laatste keer in 1977 en de winst ging toen naar Seve Ballesteros. “We hebben nu geen ambitie meer om een Frans Open te faciliteren”, vertelt manager Charles De Bruyne in het nieuwe, onlangs geopende clubhuis dat letterlijk afstand neemt van het verleden met een moderne inrichting, een lichte vloer en grote ramen met overall mooi zicht op de baan. “Le Touquet is een populaire baan met achthonderd leden en we verwelkomen veertigduizend greenfeespelers per jaar. Maar met 27 holes hebben we ruimte genoeg voor iedereen”, aldus De Bruyne.

Karaktervolle course

Via een verhard pad dat over de bosbaan La Foret loopt, komen we uit bij de duinbaan van La Mer. Deze is geopend in 1931 en heeft zwaar geleden onder de Tweede Wereldoorlog wat in de voorbije jaren meerdere reconstructies tot gevolg had. In 2011 zijn originele luchtfoto’s gevonden uit 1934 en op basis daarvan is de baan in haar oude glorie hersteld; in de zomer van 2015 zijn de nieuwe holes geopend. De baan ligt prachtig in de duinen en wordt omgeven door bomen waardoor de wind niet altijd voelbaar is. Bij een aantal afslagen is het wel even opletten: als je de juiste plek op de fairway vindt, maakt dat je tweede slag naar de green een stuk eenvoudiger. Vanaf hole 9 worden we serieus getest. Het begint op de tee van een strategische dogleg par 4 met daarna een prachtige, nog wel vriendelijke par 3. Op hole 11 krijgen we het echt zwaar: strokeindex 1, een par 4 van ruim vierhonderd meter. De afslag is nog prima te doen maar het aanspelen van de hoger gelegen green met steile run-off wordt een zielige vertoning. De niet nader te noemen score voeren we in op de app en we zien meteen een melding van de Tesla app dat de accu’s vol zijn. Naar het einde toe komen we op adem bij de onlangs gerestaureerde holes. De komende jaren zullen deze volwassen worden en zich moeiteloos aanpassen aan de karaktervolle links course. Op de tee van 18 is een uitkijkpunt waar we inmiddels zonder mist, nog even kunnen nagenieten van deze prachtige baan, voordat we in de opgeladen Tesla stappen en duurzaam en milieubewust terug naar huis toeren. 

TESLA 

Onze trip was in totaal 855 kilometer en daarbij heeft de Tesla 216,2 kWh aan stroom verbruikt. Opladen bij een Tesla Supercharger is tot een jaarlijkse hoeveelheid van 400 kWh gratis (goed voor ongeveer 1600 km rijden). Ga je over de 400 kWh dan betaal je de prijs per kWh die geldt in het betreffende land. Zou je het totaal van 216,2 kWh zelf bekostigen bij een gemiddelde Nederlandse kWh prijs van 22 cent dan zou je dat 47,56 euro kosten. Bij de huidige benzineprijs van 1,65 euro en een gemiddeld verbruik van 1 op 10 voor een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor zou je dus 141 euro kwijt zijn aan brandstofkosten.

Tesla is momenteel de enige fabrikant van elektrische voertuigen die in staat is om voertuigen op te laden tot wel 120 kW. Dit komt neer op een bereik van 270 km in ongeveer 30 minuten. In Europa zijn momenteel meer dan 280 stations te vinden langs alle belangrijke routes.

Bij hotels, restaurants en golfbanen komen steeds meer Tesla Wall Connectors. Die zijn niet zo snel als de Superchargers maar zorgen er wel voor dat de accu’s gevoed worden terwijl jij bijvoorbeeld een ronde golft.


> tesla.com
> opengolfclub.com
> hardelotgolfclub.com
> manoirhotel.com

Lees meer over

Reizen