"Doe maar gewoon... zeggen wij niet"

7 september 2016 Redactie GOLF.NL
Het KLM Open wordt de komende drie jaar gespeeld op The Dutch. Een lidmaatschap is heel duur, de club is zeer exclusief maar eenmaal door de bewaakte poort…

De statige entree van The Dutch laat er geen misverstand over bestaan: dit is een besloten golfclub, pottenkijkers niet welkom. Niek Molenaar, CEO van The Dutch, doet, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, ook geen enkele moeite het exclusieve karakter van de club in het plaatsje Spijk te verbloemen. “Exclusief en besloten zijn we absoluut, dat is de business case van The Dutch. Je moet lid zijn of een lid kennen om hier te kunnen spelen. Dat wordt snel gezien als arrogant en elitair. Maar dat is volgens mij juist het laatste wat we zijn.” Wie de drempel van The Dutch weet te slechten, komt in een warm bad als we Molenaar mogen geloven. “In tegenstelling tot wat je meemaakt op veel andere golfbanen in Nederland wordt niemand hier arrogant aangekeken. Of je nu lid bent of een keer een rondje komt spelen, als je eenmaal binnen bent, ben je op dat moment ook onderdeel van deze mooie club. Dat gevoel bewaken we voor alles.” Over The Dutch, officieel geopend in mei 2011, doen allerlei wilde verhalen de ronde. Het zou financieel slecht gaan, veel leden zouden liever vandaag dan morgen hun duur gekochte certificaat voor een enigszins aanvaardbare prijs inleveren. Molenaar kent de verhalen en verwijst ze linea recta naar het rijk der roddelfabelen. “Als je voor het beste van het beste gaat, is er veel kinnesinne, helemaal in ons land. Het gaat juist erg goed met The Dutch. Ik weet zeker dat wij qua cash-inkomsten de rijkste club van Nederland zijn. Elk jaar houden we na afschrijvingen een miljoen euro over om te investeren, welke andere club kan dat zeggen?”

Drug

De prijs van een certificaat voor The Dutch staat nu op 43.500 euro, de jaarcontributie is 2.765 euro. Eerder dit jaar werden de laatste van de 650 certificaten voor privéleden verkocht. Zit The Dutch nu dus vol? Molenaar: “Er is ruimte voor nieuwe leden want er zijn inderdaad leden die hun certificaten aanbieden.” Hoeveel dat er zijn? Tien, honderd, tweehonderd? Molenaar houdt zich op de vlakte. “Zoals op iedere golfclub zijn er ook op The Dutch leden die hun lidmaatschap aan het einde van het jaar willen opzeggen, maar dat zijn er echt niet heel veel. Op dit moment verhuren we trouwens ook certificaten als een soort proeflidmaatschap. Je bent dan één jaar lid en betaalt geen 2.765 euro maar 4.500 euro. Zie het als een soort drug: mensen verslaafd maken waarna ze heel graag member willen worden.”

Een bar in de kleedkamer

Verslaafd raken aan The Dutch, je kunt je er iets bij voorstellen. Het serviceniveau is ongekend. Valet parking, je clubs en schoenen worden gepoetst, een bar in de kleedkamer (bij de mannen), je auto wordt desgewenst gewassen, je wordt in de watten gelegd. Minstens zo mooi is dat The Dutch, hoe exclusief ook, een echte golfsfeer uitstraalt. Iedere golfer die via de oprijlaan naar het clubhuis rijdt, zal zich verlekkeren aan de gladgeschoren tees, zo mooi gemanicuurd vind je ze nergens in Nederland. Die golfsfeer is volgens Molenaar onmiskenbaar de invloed van de mannen van Made in Scotland, een groepje teaching pro’s die The Dutch hebben gerealiseerd. “Met alle luxe en het zakelijke netwerk dat we bieden, draait het op The Dutch bovenal om golf. De mannen van Made in Scotland zijn enorme liefhebbers. GVB, baanpermissie, handicap 54, dat vinden ze allemaal onzin. Op The Dutch mag iedereen, ook al heb je handicap 600, gewoon de baan in met een member. Zolang je op de green maar een putter gebruikt en andere spelers niet ophoudt, is alles prima. Zo leren mensen in Schotland ook golfen.”

Wereldidee

Made in Scotland, opgericht in 1996 door de golfpro’s Mauk de Booy, David Burnside, Alan Saddington en Jonas Saxton, begon als een netwerk voor topbedrijven en bestuurders. Molenaar behoorde als toenmalig lid van de raad van bestuur van Robeco tot de zogenoemde clan members. Tijdens een tripje naar Loch Lomond, een exclusieve golfbaan in Schotland, ontstond het idee voor The Dutch. Molenaar: “Het serviceniveau van Loch Lomond, waar een man in de locker room je schoenen poetst, een handdoek aangeeft en op een ontspannen manier een hamburger voor je regelt, heeft als voorbeeld gediend. Met wat biertjes op riepen een stel clan members: ‘Zo’n baan moeten we in Nederland hebben.” De mannen van Made in Schotland zeiden toen, met minstens zo veel biertjes op: “Als jullie betalen, gaan wij zo’n baan maken!’ Iedereen vond het een wereldidee en zo is The Dutch er gekomen.”

Voor topspelers

Dat ging gepaard met een investering van 38 miljoen euro. Alleen al voor drainage en beregening werd zeven miljoen euro uitgetrokken, een bedrag waarvoor menig golfbaan is aangelegd.  Van de geïnvesteerde 38 miljoen is volgens Molenaar zes miljoen bij de bank geleend, de rest is gefinancierd door certificaathouders. “Als je een certificaat kocht, kreeg je een pitchfork met het logo van The Dutch. Dat was een heel dure pitchfork, want er was toen alleen nog maar een plan en een hoop modder. Achteraf toch wel ongelooflijk dat zo veel mensen instapten terwijl er alleen een tekening was van de golfbaan.” Nu liggen er achttien door voormalig Ryder Cup-captain en Schot Colin Montgomerie getekende holes. Vijf jaar na de officiële opening mag The Dutch het KLM Open al huisvesten. Molenaar noemt het een geweldig compliment. “Toen Miguel Vidaor, de toernooidirecteur van de European Tour hier voor het eerst kwam, viel hij bijna om van verbazing: ‘We zouden hier volgende week al een groot Open kunnen organiseren, zo goed is de conditie van de baan!’ The Dutch is gemaakt voor topspelers, veel Nederlandse pro’s zijn hier lid en ook Joost Luiten heeft een certificaat gekocht. Joost traint hier vaak, als hij in zijn jeugd op onze greens had kunnen spelen en trainen was hij nu een nog betere putter geweest.”

De snelste greens van Nederland

De greens op The Dutch zijn – het hele jaar door – standaard 10,5 op de stimpmeter. Dan is het een kleine stap om naar 11,5 of nog veel sneller te gaan voor een toptoernooi. Volgens Molenaar wil de European Tour tijdens het KLM Open misschien wel naar 14 op de stimp als de voorspelling niet of nauwelijks wind aangeeft. Dat belooft wat.  Maar zitten de leden van The Dutch eigenlijk wel te wachten op al die duizenden toeschouwers die de rust op hun baan komen verstoren? “Onze leden vinden het geweldig. Toen ze hun certificaten kochten, wisten ze dat het doel was op The Dutch de Ryder Cup te organiseren. Vergeleken met dat evenement is de overlast van een KLM Open heel beperkt. We hebben voor onze corporate members en hun gasten een tent naast het clubhuis neergezet die met vierhonderd mensen per dag heel snel was uitverkocht. Bijna alle leden vinden het gaaf dat de toppers hier komen spelen, dat ze kunnen zeggen: ‘The Dutch is de baan voor het KLM Open’. Financieel worden we er niet veel wijzer van, voor het aanzien van de club is het Open erg goed.”

Een dagje vakantie

Na Zandvoort (de Kennemer) en Hilversum gaan we dit jaar dus naar het plaatsje Spijk bij Gorinchem. Dat The Dutch hier uiteindelijk is terechtgekomen, kun je verrassend noemen. Was zo'n exclusieve baan niet beter af geweest in de randstad? “Er waren maar weinig locaties beschikbaar”, zegt Molenaar. “Ja, de plek waar nu The International ligt (bij Schiphol), maar daar is Made in Scotland niet uitgekomen. Alles bij elkaar denk ik dat we hier, redelijk in het midden van het land, helemaal niet slecht liggen. Dit is toch een ander soort golfclub, onze leden wonen verspreid over het land. Er is bijna niemand die hier even voor negen holes komt. Een dagje op The Dutch moet als vakantie voelen; je wordt vriendelijk ontvangen, je auto wordt geparkeerd, je mag rustig de tijd nemen, dan achttien holes spelen, een biertje drinken in de kleedkamer, de sauna in, lekker eten en dan ’s avonds weer met een heerlijk gevoel naar huis.” The Dutch en The International, twee exclusieve golfclubs die nog heel jong zijn en vaak met elkaar worden vergeleken, Molenaar hoort het ook vaak. “The International heeft ook hoge ambities en daar hou ik van. In Nederland zegt iedereen: ‘Doe maar gewoon’ maar dat zeggen wij niet en The International ook niet. Het is een geweldige concullega. Het is natuurlijk aan ons om te laten zien dat The Dutch de beste is.” Daar slaagt de club volgens Molenaar glansrijk in. “Ik heb niet de behoefte The Dutch af te zetten tegen andere clubs, maar van members die ook op The International lid zijn, hoor ik dat onze baan veel beter onderhouden wordt. Dat kan ook niet anders want we hebben zestien vaste greenkeepers plus seizoenkrachten, drie keer zo veel greenkeepers als The International. In totaal werken hier tachtig mensen. Die hebben we nodig omdat we op alle gebieden minimaal een 9,5 willen scoren. Gezien de reacties van leden en hun relaties denk ik dat we daar in slagen.”

Geen corporate feestje

The Dutch heeft naast de privémembers drie verschillende soorten bedrijfslidmaatschappen: clan, corporate en business. Het duurste corporate lidmaatschap, de clan members, is er vanaf 14.500 euro per jaar. Veelal gaat het om directieleden uit top-honderdbedrijven in Nederland zoals KLM, ING en de Randstad Groep. Molenaar: “Ik denk dat we het beste netwerk voor het bedrijfsleven vormen, ook als je de niet-golfwereld meetelt. Bedrijfsleden zijn belangrijk maar we waken ervoor dat het op The Dutch een corporate feestje wordt waar de private members zich niet thuis voelen.” Handel in certificaten door leden is ook niet de bedoeling. “We hebben er bewust voor gekozen om zelf de makelaar van de certificaten te zijn. Een commissie van wijze mensen bepaalt een fair price. We willen niet dat mensen zeggen: ‘Een certificaat kost honderdduizend euro, nu vind ik het interessant om ook bij die club te horen’. Of de andere kant op. Dat, als de prijs zou zakken naar vijftienduizend euro, mensen alleen lid willen worden omdat het relatief goedkoop is. Aan ballotage doen we trouwens niet, het blijkt zich vanzelf te selecteren.” Aan een Algemene Ledenvergadering doen ze op The Dutch ook niet. De leden hebben slechts één procent van de aandelen in bezit, de andere 99 procent zijn nog altijd in handen van de initiatiefnemers, Made in Scotland. Belangrijke beslissingen, zoals het al dan niet huisvesten van een KLM Open, hoeven niet door de leden te worden goedgekeurd. “Dat geeft een grote slagvaardigheid”, zegt Molenaar die benadrukt dat de leden in de praktijk toch veel te zeggen hebben. “Als de members een KLM Open niet zouden zien zitten, was het hier niet gekomen. Made in Scotland neemt formeel de beslissingen, maar bij die beslissingen staat het belang van onze members voorop.”

Prachtig spektakel

Met 99 procent van de aandelen zou Made in Scotland The Dutch morgen kunnen verkopen aan een geïnteresseerde partij. Molenaar: “In theorie is dat zo, maar dat gaat niet gebeuren. Ook als Donald Trump tweehonderd miljoen neertelt, verkoopt Made in Scotland niet. The Dutch is hun kindje, daar willen ze geen afstand van doen. Er is trouwens nog nooit een serieus bod op The Dutch uitgebracht.” In de oorspronkelijke plannen stond een tweede achttien-holesbaan gepland, getekend door Sam Torrance, een andere Schot en voormalig Ryder Cup-captain. De vergunningen voor de baan en het ontwerp lagen klaar maar toen kwam de financiële crisis. “Het plan voor die tweede baan en voor een hotel of lodges op The Dutch is toen de vriezer ingegaan. Nu we er financieel goed voor staan, zijn de plannen van de vriezer overgeheveld naar de ijskast. Het is nog niet aan de orde, maar als het de komende jaren ook goed blijft gaan, komt de tweede baan weer serieus in beeld.” Het KLM Open komt in september al, voor drie jaar. The Dutch is er klaar voor, zegt CEO Molenaar. “We gaan drie jaar enorm ons best doen. Met KLM, ING en TIG Sports willen we van het KLM Open een groot feest maken. Ik denk dat de Beat the Pro Challenge op de Stadium Hole (de veertiende) daar enorm aan gaat bijdragen, dat wordt een prachtig spektakel. Als we de sleutel van het KLM Open in 2018 teruggeven,  dan hopen we op The Dutch dat iedereen zegt: ‘Hoe krijgen we al die dingen voor elkaar op een andere baan?’”

Tekst: Gerard Louter & Chris Veldkamp Beeld: The Dutch & Koen Suyk


en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.


THE DUTCH IN CIJFERS

2                   Aantal restaurants in het clubhuis, onder leiding van chefkok Gerrit Greveling

6                   Aantal meetingrooms in het clubhuis

8,7                Cijfer voor de baan op de website Leadingcourses.com

9                   Uit zoveel pro’s bestaat Made in Scotland

10,5              Gemiddelde snelheid van de greens op de stimpmeter

12                 Aantal open haarden in het clubhuis

16                 Aantal vaste greenkeepers

40                 Aantal pro’s die lid van The Dutch, onder wie Joost Luiten

67                 -4 is het baanrecord (vanaf de witte tees)

72                 Aantal hectaren van de baan en faciliteiten

80                 Aantal medewerkers in dienst

90                 Aantal kilometer aan aangebrachte drainageslangen

1000             Aantal certificaten, waarvan 650 voor particulieren

1200             Aantal sproeipunten voor beregening van de baan

2011             Jaar van de officiële opening van The Dutch

2765            Jaarlijkse contributie in euro’s
6522             Lengte van The Dutch als je speelt van de zwarte tees
8500             Jaarlijkse prijs van de goedkoopste business membership in euro’s

21.600          Aantal vierkante meters aangebrachte styrofoam voor het stabiel houden van de greens
43.500          Prijs van een certificaat in euro’s

800.000        Aantal kubieke meters opgebrachte grond

1.500.000     Aantal kubieke meters dat verplaatst is
7.700.000     Jaarlijkse kosten in euro’s

9.000.000     Jaaromzet in euro’s

38.000.000   Totale investering van The Dutch in euro’s

 

THE DUTCH IN FEITEN

• The Dutch is eigenaar van de grond.

• De baan is ontworpen door Colin Montgomerie en European Golf Design.

• De initiatiefnemers van Made in Scotland wilden een linksachtige baan creëren die doet denken aan de Old Course, Turnberry, Muirfield of Royal Troon.

• In de GOLF.NL Top 50 van beste banen in Nederland staat The Dutch op de tiende plaats.

• Onder de ongeveer 40 clan members zijn bedrijven als ABN AMRO, BMW, Canon, ING en KLM.

• Onder de ongeveer 55 corporate members zijn bedrijven als Heineken, Shell, Deloitte en EY.

• The Dutch is drie jaar gastheer van het KLM Open (2016-2018).

• De greens en tees worden met de hand gemaaid.

• Bij de eerste tee staat fruit en water voor spelers.

• Je kunt niet als greenfeespeler op The Dutch spelen, alleen op uitnodiging.

• Voor leden en gasten is er valet parking en desgewenst worden de clubs schoongemaakt, de auto gewassen en de schoenen gepoetst.

• In het clubhuis is een spa.

• In de herenkleedkamer is een bar met barkeeper.

• In het clubhuis is een whisky- en sigaarruimte met rookafzuigsysteem.

• Vorig jaar is bij de oefenfaciliteiten de King’s Course aangelegd; de zes holes par-tweebaan is een initiatief van Tom de Booij (92), de vader van Made In Scotland-pro Mauk.

• Spelers en gasten kunnen een buggie gebruiken maar ook een Segway, een trike en een quad.

• The Dutch is een van de European Tour Destinations: golfbanen en -resorts van een hoog niveau waarmee de Tour samenwerkt.

• Meer feiten zijn te vinden op thedutch.nl.


}