Beeld: Getty Images

Adidas zet TaylorMade in de etalage

9 mei 2016 Redactie GOLF.NL
Het hing al een poosje in de lucht, maar sinds vorige week is de kogel definitief door de kerk; Adidas staat open voor de verkoop van haar TaylorMade-divisie.

In een herpositionering van de strategische doelen, wenst Adidas zich voor de toekomst nog slechts te focussen op haar golfschoenen en –kledinglijn. Daarbij is geen plaats meer voor de productie van golfclubs uit de TaylorMade-stal en voor de merken Adams en Ashworth.

Business as usual

Zolang er zich geen geïnteresseerde koper heeft gemeld en een eventuele overname nog niet door de raad van bestuur is goedgekeurd, is het ‘business as usual’, zo meldt het pr-team van Adidas. 

TaylorMade, het merk waarmee onder andere Joost Luiten zijn wedstrijden speelt, werd in in 1984 door Salomon gekocht en in 1997 door Adidas. De firma doet het recentelijk – in ieder geval zichtbaar – goed met de populaire M1-driver en clubs. In 2008 werd Adidas eigenaar van Ashworth (voor circa 72.8 miljoen dollar), vijf jaar later gevolgd door Adams (circa 70 miljoen dollar).

Wat de verkoop van TaylorMade moet gaan opbrengen, is niet bekend, maar ter vergelijking geven we een overzichtje van enkele opvallende overnames uit het golfverleden (bron: Golf Digest):

1995: Cobra naar Titleist (700 miljoen dollar)
1997: Odyssey naar Callaway (130 miljoen dollar)
2003: Ben Hogan/Top-Flite naar Callaway (174,4 miljoen dollar)
2007: Cleveland naar Srixon (132,5 miljoen dollar)
2010: Cobra naar Puma (bedrag niet bekend)
2011: Acushnet (Titleist, FootJoy, Pinnancle) naar Fila Korea (1,225 miljard dollar)

Meer info:
TaylorMadegolf.com
Adidasgolf.com
Ashworthgolf.com

}