De PGA Merchandise Show is een jaarlijks terugkerende, grote internationale vakbeurs voor pro’s, golfclubs en leveranciers. Voor het begin van het seizoen promoten circa duizend leveranciers drie dagen lang hun nieuwste producten. Van golfclubs en kleding tot de ParBar ('met maximale focus en energie de baan op ...') en de GolfBoard als vervanger van de trolley en buggy. De dag voorafgaand aan de beurs is er standaard een demodag. Op de grootste driving range van Amerika, (17 hectare, meer dan 200 afslagplaatsen en 4 oefengreens) kunnen producten worden getest.
Het groot aantal nieuwe producten laat zien dat technologie steeds vaker met golf integreert. Zo maakt de sterke technologische voortgang van golfsimulatoren indoor golf steeds populairder. Het hele jaar door kan nu ‘virtueel’ op de mooiste banen zoals Pebble Beach Golf Links worden gegolfd en wedstrijden met anderen worden gespeeld. De systemen worden nauwkeuriger en voorzien van prachtige HD 3D-beelden. Zo krijg je het gevoel zelf op de baan te lopen.
Professionele ‘swing analysers’ evolueren ondertussen naar ‘total body analysers’. MySwing Golf introduceert een nieuw product waarmee de golfpro, via een groot aantal sensoren op het lichaam van de golfer en de club, de speler inzicht geeft waar te verbeteren.
Een goede balans tijdens de swing is belangrijk, BodiTrak geeft inzicht in de voetdruk, gewichtsverdeling en -verplaatsing. Focusband laat de hersenactiviteit zien en met behulp van ‘neurofeedback’ wordt geleerd om in een rustige gemoedstoestand te komen. FlightScope integreert nu BodiTrak en Focusband. Tot slot kan met de beweegbare bodem van Virtual Green het putten op verschillende moeilijkheidsgraden worden geoefend.
De bovenstaande technieken komen nu met betaalbare producten ook voor de amateurgolfer binnen handbereik. Persoonlijke ‘swing analysers’ (voor het bijhouden van je clubsnelheid, heuprotatie, balsnelheid, etc.) en ‘game trackers’ (tijdens een ronde informatie verzamelen over je slagen, afstand, score en positie op de baan) zijn al geruime tijd op de markt maar gaan snel met hun tijd mee.
Coach Labs lanceerde een Duotrac swing analyser. Met behulp van vier sensoren (twee op de club, twee op de schoenen) wordt niet alleen de golfswing maar ook de gewichtsverplaatsing gemeten. Dit geeft een completer beeld van de swing en waar te verbeteren. Daarnaast zijn BlastMotion Golf en 3Bays GSA Putt voorbeelden van producten die zich richten op verbeteren van het putten.
Op het gebied van game trackers zijn ook interessante ontwikkelingen te melden. Fabrikanten ondersteunen steeds meer smartwatches. GolfPadGPS ondersteunt naast Android Wear nu ook Apple Watch. Je smartwatch krijgt dan de functie van een golfhorloge waarop onder meer de afstand tot de green kan worden afgelezen en de score kan worden bijgehouden
Met bestaande game trackers zoals Game Golf en GolfPadGPS moet iedere slag worden ‘getagd’. Hoewel deze extra handeling eenvoudig in de shot routine is te integreren, kan dit ook afleiden van het spel. Om dit te ondervangen zijn er nieuwe producten tijdens de PGA Show gelanceerd waarmee automatisch per slag de positie in de baan en gebruikte club wordt verzameld. Slimme sensoren maken zelf onderscheid tussen een oefenswing of echte slag.
Naast Arcoss Golf, die sinds vorig jaar leverbaar is, komt ook het Schotse product Shot Scope in april 2016 met een dergelijke game tracker.
Het meest in het oog springende nieuwe golftech-product is ClubHub. Naast het automatische verzamelen van rondegegevens via Bluetooth-sensoren op iedere club, houdt ClubHub ook van iedere slag swingstatistieken bij. Tijdens of na de ronde kunnen deze gegevens via een mooie app bekeken worden. Testen op de indoor driving range bevestigden het gemak van dit nieuwe product.
Hoewel veel van deze ontwikkelingen hun oorsprong hebben in Amerika, is het goed om te zien dat vooral de nieuwkomers sterk internationaal georiënteerd zijn. De verwachting is dan ook dat de producten ook snel op de Nederlandse markt beschikbaar komen.