In Denemarken, waar hij vorig jaar werd gelanceerd, rijden inmiddels een paar honderd van deze golfscooters op meer dan veertig lokale golfbanen.
De Monobuggy is qua aanschafwaarde (€ 1595) enigszins vergelijkbaar met een elektrische golftrolley. De drukbelasting van de 11 inch banden met een profiel van geringe diepte is volgens de makers van Monobuggy de helft minder dan van een traditionele tweepersoons golfbuggy.
Ook belangrijk is dat de overbrenging tussen beide tandwielen van de aandrijving zo is geconstrueerd dat de kracht geleidelijk wordt overgebracht. Hierdoor worden volgens de fabrikant slippende banden, en daarmee schade aan de fairway, voorkomen.
De compacte scooter is eenvoudig te bedienen, in twee minuten in te klappen voor vervoer in een personenauto en geschikt voor alle leeftijden. De 48 volt lithium accu garandeert een bereik van 27 holes. Het vermogen van de elektromotor is ruim voldoende voor het vervoer van een totaal gewicht van 150 kg, inclusief golfuitrusting. Een turbotoets zorgt voor extra vermogen, bijvoorbeeld in heuvelachtig terrein.
De Deense productontwikkelaar Bjarne Nielsen baseerde zijn ontwerp voor de Monobuggy deels op bekende technologie en deels op de upgrade van een aantal componenten, en nieuwe oplossingen.
Volgens de producent zullen net als in Denemarken ook in Nederland meer golfscooters op de golfbanen verschijnen. Hij ziet de opkomst van golfscooters als een logische ontwikkeling in het tijdperk van e-mobiliteit. Anders dan de traditionele buggy kan een golfscooter effectief voor één golfer en zijn uitrusting worden ingezet.
Meer info: monobuggy.nl.