Hit-a-brick

5 vragen aan... Hitabrick

16 november 2016 Redactie GOLF.NL
Elke week stellen we vijf vragen aan iemand in de golfwereld die in de actualiteit staat. Ditmaal Guido van Reijen, eigenaar van Hitabrick, een nieuw Airbnb concept voor golfers.

Hoe is het idee van Hitabrick ontstaan? 

‘Ik vond het als touroperator (Van Reijen was eerder eigenaar van Golftime Travel, red.) altijd doodzonde dat er zoveel mooie huizen rond golfbanen een groot deel van het jaar leeg staan. Ik ben zelf host op Airbnb en dacht “waarom is er niet een Airbnb speciaal voor golfers?” We zijn twee jaar bezig geweest met het bouwen van de website. Sinds april zijn we bezig met het plaatsen van huizen. Inmiddels hebben we al een mooie collectie huizen en appartementen in vooral de Algarve, aan de Costa del Sol en op Mallorca. Dat zijn toch de meest populaire bestemmingen voor Europese golfers. Maar uiteindelijk willen we golfhuizen over de hele wereld aanbieden.’

Hoe werkt Hitabrick?
 
‘Bij Hitabrick zie je in één oogopslag welke leuke vakantiehuizen te huur zijn in de buurt van de golfbaan die je wilt spelen. Als huurder heb je direct contact met de eigenaar of beheerder van het huis. Je kunt dus van zijn of haar lokale kennis en tips gebruik maken om je golfvakantie nog beter te maken. Zo is Hitabrick een soort Airbnb en Tripadvisor ineen, maar dan helemaal gericht op golfers. Met de reviews van onze klanten gaan we het verschil maken. Wat vindt een golfer nou van dit huis? Daar gaat het om.’

Kan dit niet ook gewoon via Airbnb?

‘Bij ons kun je op golfbaan zoeken en doorklikken naar alle relevante informatie over de golfbaan. Dat kan niet bij Airbnb en ik denk ook niet dat ze dit gaan doen. Golfers vormen een aparte doelgroep. Niet elke golfer is hetzelfde, maar golfers kunnen zich beter identificeren met medegolfers dan met een willekeurig stel uit bijvoorbeeld Blackpool dat niet golft.’ 

Wat zijn de voordelen voor golfers bij Hitabrick?

‘Als je bijvoorbeeld in een huisje van een member op Vale do Lobo zit, koop je greenfees voor de helft van de prijs. Daarnaast kan een eigenaar die zelf golft ook altijd goede tips geven. Dus inside information over goede deals. Het gaat er om dat uiteindelijk de beste huisjes komen bovendrijven. Dat is het mooie aan dit model. Verhuurders die goede reviews krijgen en snel reageren, komen bovenaan te staan. Op veel andere websites komen de verhuurders die de website het meest betalen bovenaan te staan, maar daar heeft de consument niets aan. Je komt op Hitabrick alleen bovenaan te staan met goede reviews.’

En die naam …, waar komt die vandaan?

‘Het is een obscure golfterm voor als je met je bal de green raakt, maar te kort blijft voor de vlag. Ik heb het ook maar ergens van internet gepikt! Ik wilde termen als golf, travel en homes vermijden en vond dit wel leuk klinken. Het voordeel is dat als je Hitabrick zoekt op Google, we altijd bovenaan staan. Concurrentie? Er zijn geen andere partijen die op deze manier golfhuisjes aanbieden. Wij zijn ook de enige met een koppeling met Leadingcourses.com, en daar zijn we trots op.’

Meer informatie: hitabrick.com.
}