Beeld: Redline Golf
Equipment

Yolanda en David timmeren aan de weg met het eigenzinnige Redline Golf: 'We verkopen een beleving om de golfbal heen'

Beeld: Redline Golf
Van een toevallige ontdekking tot een bloeiend bedrijf in gepersonaliseerde golfballen en golfcadeaus: Redline Golf doet het anders dan de grote golfmerken. Golfgek David Verburg en partner Yolanda Bros delen hun ondernemersverhaal.

David Verburg en Yolanda Bros zijn al 28 jaar een ondernemersstel. Ze begonnen in 1997 een direct mail-bureau en daarnaast in 2011 het golfmerk Redline Golf. Ze groeiden uit tot specialisten in gepersonaliseerde golfcadeaus. Hoe is dat zo ontstaan? "Je moet ons absoluut niet vergelijken met Titleist."

Hoe is Redline Golf ontstaan?
David Verburg: "We runden een direct mail-bureau en personaliseerden ansichtkaarten en andere direct mail-gimmicks voor grote merken zoals Pearle, Eyewish en de Bank Giroloterij. Maar toen e-marketing steeds populairder werd, zagen we die markt afnemen. We hadden door die Bank Giroloterij-opdracht printers aangeschaft die ook golfballen konden bedrukken. Rond die tijd raakte ik overspannen door een grote klus en werd mij aangeraden om te gaan sporten. Zo begon ik met golf – en raakte verslaafd. Vanuit die combinatie is Redline ontstaan."

Wisten jullie veel over golfballen toen jullie begonnen?
"Nee, helemaal niet. Ons idee was eigenlijk om online golfballen van grote merken te bedrukken. We probeerden samen te werken met Acushnet, het moederbedrijf achter Titleist, maar dat liep op niets uit. Toen besloten we zelf een merk te beginnen, hoogwaardige ballen te laten maken en deze naar Nederland te halen. Zo werd Redline Golf geboren."

Jullie werken nu met een gerenommeerde fabriek. Hoe verliep dat proces?
"Dat ging niet van de ene op de andere dag. We hebben diverse fabrieken gesourced en gezocht naar premium ballen met ook nog eens de juiste clear coating, want niet elke bal is geschikt voor onze printers. Als de coating niet goed is, dan knapt de bedrukking er al na een paar slagen af. Uiteindelijk vonden we een topfabriek waar ook andere grote merken hun ballen laten maken. Het was een lang proces met veel onderzoek, baltests en investeringen. In 2015 begonnen we vol voor Redline te gaan, maar pas net voor de coronapandemie begon het echt te lopen. De eerste zeven jaar verdienden we geen geld, maar inmiddels hebben we een supergezond bedrijf.”

We vergelijken ons niet met Titleist en pretenderen ook niet dat onze ballen net zo goed zijn. Andere merken doen dat soms, en daar moet ik altijd om lachen

Wat maakt Redline anders dan andere golfmerken?
Yolanda Bros: "We zijn geen traditioneel golfmerk. Onze focus ligt op gepersonaliseerde golfcadeaus en hoogwaardige golfballen. We bedrukken golfballen, maar ook pitchforks, pokerchipmarkers, tees, golfpotloodjes en later dit jaar ook golfhanddoeken. Onze kracht ligt in maatwerk, snelle levering en heel goede en persoonlijke klantenservice. Dankzij onze zelfontwikkelde CRM- en personalisatiesoftware kunnen klanten online eenvoudig bestellen, zelfs via mobiel. Als de post meewerkt, heb je je golfcadeau de volgende dag in huis."

Waar komt de naam ‘Redline’ vandaan?
"Alles in golf draait om oplijnen, en rood is de kleur van sport en marketing. Zo kwamen we op de naam Redline. Die rode lijn komt dan ook terug op onze premium ballen. Erg handig met putten.”

Jullie zeggen dat Redline geen concurrent is van Titleist. Waarom niet?
"Wij zijn een nichemerk. We vergelijken ons niet met Titleist en pretenderen ook niet dat onze ballen net zo goed of zelfs beter zijn. Sommige online golfmerken doen dat soms, en daar moet ik altijd om lachen. Wij verkopen een totaalpakket: betaalbare premium golfballen met een beleving eromheen. Sommige klanten kopen ballen met een foto erop om cadeau te geven, daar wordt vaak niet mee gespeeld. Je gaat je (klein)kinderen niet out of bounds slaan.”

redline golf david en yolanda

Wat is jullie meest verkochte golfbal?
"De Redline Blank, onze goedkoopste bal. De meeste golfers raken regelmatig een bal kwijt en voelen het verschil tussen een harde of zachte cover minder goed. Zakelijke klanten en gevorderde golfers met een lagere handicap kiezen vaak een betere en duurdere Redline bal. We verkopen ook custom cadeauboxen met 12 ballen voor 80 of 90 euro. Je kunt het zo duur maken als je wilt. Het draait bij ons om personalisatie en cadeau-ervaring."

Werken jullie ook internationaal?"
"Ja, we verkopen veel in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en België en willen uitbreiden naar Amerika en Engeland. Onze software is er klaar voor, het staat hoog op ons verlanglijstje."

Zouden jullie, met de kennis van nu, opnieuw een golfmerk starten?
"Waarschijnlijk niet. Als we van tevoren hadden geweten hoe zwaar het zou zijn, met alle financiële investeringen en lange adem die nodig waren, dan hadden we het niet gedaan. Maar nu zijn we trots op wat we hebben opgebouwd."

Wat brengt de toekomst voor Redline Golf?

"We kijken constant naar innovaties, zoals glow in the dark-golfballen die je van kleur kunt veranderen met je telefoon. Traditionele golfmerken zouden dat nooit doen, maar wij vinden het geweldig. Daarnaast overwegen we om ons team uit te breiden, want met z’n tweeën wordt het steeds drukker. Onze kinderen helpen twee dagen per week, maar gaan het bedrijf niet overnemen. Dus misschien wordt het tijd om personeel aan te nemen."

Lees meer over
Equipment