Het was flink wat jaren terug, toen een groepje twintigers in Purmerend de toegang werd geweigerd bij een golfclub vanwege het ontbrekende poloshirt. Never judge a book by it’s cover, want we hadden hier te maken met een paar Haarlemse honkballers die enkele maanden later op de Olympische Spelen aan de slag mochten. Kortom, heren die meer dan wie ook wel een balletje wisten te raken, fitter ook dan menig 60plusser die in keurig gestreken roze polo met krokodil over de baan schuimde. En eerlijk is eerlijk: welkome eyecandy na afloop ook tussen de kunstgebitten aan de gin ;-). Het was nog lichtjaren voordat de sport ook onder jongeren populair zou worden.
Anyways, een half uur later en een bezoek aan Zeeman verder, mochten de gespierde heren in hun knalgele jaren zeventig synthetische polo’s de baan op. Eén vlammetje erbij en die dingen stonden in lichterlaaie.
Ik ken dit verhaal, omdat mijn liefje één van hen was. Hij is om die reden nooit lid van een golfclub geworden. Inmiddels hebben de meest clubs hun kledingeisen wel versoepeld, en met de stijging van de populariteit van de sport onder millennials en Gen X, die er niet uit willen zien als hun vader, sijpelen de mode-invloeden door en komt er eindelijk swag op the green. Mede dankzij een aantal inspirerende, beroemde fashion-concious amateurspelers, onder wie rappers Schoolboy Q en Macklemore, die in hun gewone streetwearkloffie op de fairway verschijnen. Een overzicht van de coolste golfmerken met een hipster-twist.
Nóg een rapper met zijn eigen golfkledinglijn, Grammy Award-winning Macklemore lanceerde dit jaar in februari Bogey Boys. In tegenstelling tot eerdergenoemde Tyler houdt de 38-jarige Benjamin Haggerty, de echte naam van Macklemore, wél van golf. Sterker, sinds hij twee jaar geleden voor het eerst een paar ballen sloeg, gaat er geen dag voorbij dat hij niet snákt naar the green. Op de website brengt hij zelfs een ode aan de sport. Er zijn dan ook clubs te zien in de campagnes van deze sportkleding met een twist: onder meer chique streeppolo’s met een ananasembleem (John Daly droeg ooit een broek vol ananassen), en ruitpolo’s vol kersentrosjes. Ook een geheel geruitpak, (jaja, ruitjes, maar dan ánders), gebreide spencers met palmbomen, en groene broeken vol patches, van Woody Woodpecker tot een lieflijk plaatje van een rat, of roze button-up-shirts met een afbeelding van Bambi op de rug. Lang leve ook het doorkomende snorretje. ‘For those who are independent, bold and willing to take risks’ en ‘For golfers who know they’ll never play like a pro’, is de boodschap in hun hilarische commercial. Voor zowel mannen als vrouwen, voor op en buiten de green. De Maaskantje-achtige look is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar bekijk de commercial en je bent om.
Te beginnen met het merk Golf Wang van Tyler, The Creator, een Amerikaanse rap artist/producer die van golf houdt. Tenminste, niet van de sport, maar van het woord. ‘I don’t know, the word just looks sick’, zei Tyler quasi-nonchalant bij de lancering van het merk in 2011. Hij plakte er Wang achter, een verwijzing naar Odd Future Wolf Gang, het hip-hop collectief waarvan Tyler deel uitmaakt. Je zou denken: gedoemd te mislukken, maar nee. Golf Wang is niet meer weg te denken uit de garderobekast van post-millennial hipperds. Of ze nu golf spelen of niet, hebben zúllen ze die kleurrijke hoedjes, T-shirts en truien bezaaid met het woord Golf. Het moet de humor zijn: zo zijn er ook hoedjes verkrijgbaar geborduurd met kippen en wafels, blouses met toekans of inktvlekken, en een Duffelbag die lijkt op een watermeloen. Wat draag je daarmee uit op the green? Dat je jezelf niet al te serieus neemt en dat is nooit verkeerd.
Vanwege groot succes lanceerde Tyler in 2017 ook Golf Le Fleur, de chiquere lijn, beide omarmen individualiteit. Als tiener was Tyler al anders dan veel van zijn stoere rapvrienden, die allemaal naar dezelfde auto verlangden, gouden ketting droegen, en oversized Hilfiger stuff. Tyler was ook niet vies van Hilfiger maar tekende dan wel donuts op de broek. Het is het bekende verhaal: als je niks leuks kunt vinden, maak je het zelf, voor jou en je vrienden. Zo zijn veel cultmerken begonnen.
Le Fleur heeft regelmatig sneaker collabs, onder meer met Vans en Converse en ging voor kleding in zee met Lacoste. Maar Tyler blijft beweren dat hij mode en alles eromheen – denk influencers – haat. Gratis kleding weggeven aan bekende personen is dan ook een no go. ‘Dat is het ergste wat er zou kunnen gebeuren’, zei hij in ooit, ‘als bekende persoonlijkheden Golf Wang gaan dragen.’ Máár it’s getting out of hand. Het merk heeft inmiddels 1,5 miljoen volgers op Instagram, onder wie veel liefhebbers uit de mode-incrowd en Tyler was onlangs samen met AS$P Rocky en Iggy Pop te zien in een Gucci-campagne. Je kunt zo van de baan af naar een club in een leren jas met patchwork van Golf op het rugpand.
Oh ja, in de campagne geen golfbaan of club in zicht, ook weleens verfrissend. Wel mountainbikes, lollies en mannen met een gebloemd sjaaltje om het hoofd en een saxofoon. Niet voor iedereen, but WE love!’
Meer informatie op de website van Golf WangHet Californische Malbon Golf, gestart in 2017, werkt met drops in plaats van collecties, Gen Z terminologie en in de modewereld onder streetwearlabels een bekend fenomeen. Een kleine collectie die het hele jaar door gelanceerd kan worden, en dan even in de winkel hangt. Exclusives maken hebberig. Denk jongeren in slaapzak voor de deur bij luxe streetwearmerken als Supreme en Patta. Minder surfdude en iets conservatiever als eerdergenoemde merken, maar eveneens een hit. Denk schoensamenwerking met New Balance of relaxte slippers met een geborduurd mannetje met buckethat, een collab met Lusso Cloud.