Nieuws

'Topgolfers zie je vaak met hun putter stampen op de puttinglijn, maar mag dit wel?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering gaat het over een bal die onverwacht de hole in valt, het per ongeluk raken van de bal in de bunker, droppen op de green en 'stampen' met de putter.
Beeld: Golfsupport.nl

Beeld: Golfsupport.nl

Freek: “Mijn hoge approach van 58 meter landde voorop de green en rolde door tot heel dicht bij de vlag. Mijn flightgenoot Mark sloeg zijn approach midden op de green en de bal rolde enkele meters langs de vlag naar achteren door. Terwijl Mark zijn club terugdeed in de tas en ik mijn pitchmark repareerde (en we allebei dus niet keken naar de twee ballen), is mijn bal in de hole gevallen. Ik weet zeker dat de bal van Mark de mijne niet heeft geraakt. Hoe verder? Is het een birdie of niet?”

Jouw bal is vlak bij de hole tot stilstand gekomen. Als de bal van jouw medespeler jouw bal daarna niet heeft geraakt en jij zelf geen beweging van jouw bal hebt veroorzaakt, dan moet worden aangenomen dat de bal is bewogen door natuurkrachten en moet je de bal spelen vanaf de nieuwe plek (Regel 9.3). Als de bal door natuurkrachten in de hole is gerold, dan is de bal uitgeholed met de vorige slag (en maak je dus de birdie). Als jouw bal over de rand van de hole hing kan Regel 13.3 van toepassing zijn, maar dat kan uit de vraag niet worden opgemaakt.

Henk: “Onlangs raakte ik de bal per ongeluk in de bunker. De bal bleef gewoon liggen, maar mijn tegenspeler zei dat ik een strafslag had. Is dit juist?”

Volgens de definitie ervan is alleen sprake van een bewogen bal als de bal zijn oorspronkelijk plek heeft verlaten en op een andere plek tot stilstand is gekomen. Een andere plek kan horizontaal of verticaal zijn van de oorspronkelijke plek. Als je de bal hebt bewogen – per ongeluk of niet – of als je de bal opzettelijk hebt aangeraakt, is Regel 9.4 van toepassing en moet je de bal met bijtelling van één strafslag terugplaatsen. Als je de bal alleen per ongeluk hebt aangeraakt zonder hem te bewegen volgt er geen straf.

Elbert: “Als de dropzone niet dichter bij de hole en voor een deel op de green is, mag dan op de green gedropt en de bal gepeeld worden? En geldt dit ook als de dropzone gedeeltelijk op de fairway naast de rough is (droppen op de fairway)?”

Als je een bal moet droppen om relief te nemen, dan moet je de bal altijd droppen in een dropzone die voldoet aan de voorwaarden die zijn vermeld in de toepasselijke Regel. In sommige gevallen ligt die dropzone geheel of gedeeltelijk op de green en dan mag je ook op de green droppen. Dit is overigens alleen zo als je met een strafslag een bal moet droppen bij het ontwijken van een hindernis (Regel 17.1) of bij een onspeelbare bal (Regel 19.2). Als je een van deze Regels toepast en daarbij op een rechte lijn naar achteren of zijwaarts ontwijkt, mag je een bal droppen in elk gebied van de baan. Uiteraard mag de bal niet dichter bij de hole worden gedropt en ook moet de bal in de dropzone tot stilstand komen in het gebied van de baan dat de bal na het droppen het eerst heeft geraakt.

De rough en de fairway zijn beide onderdeel van het algemene gebied. Als je relief neemt voor een bal die in de rough ligt en de dropzone is geheel of gedeeltelijk op de fairway, dan mag je dus droppen op de fairway. Je moet de bal wel spelen vanaf de plek waar de bal binnen de dropzone tot stilstand is gekomen, ook als dat na een drop op de fairway net buiten de fairway is.

Ad: “Alle holes gespeeld vanaf de gele tee, bij de laatste hole per vergissing vanaf wit. Is de bal dan in het spel of mag ik opnieuw spelen vanaf geel?”

Je speelt een bal van buiten de afslagplaats. De gevolgen zijn afhankelijk van de vraag of je matchplay of strokeplay speelt. Als je matchplay speelt volgt er geen straf, maar jouw tegenstander mag de slag laten vervallen. Doet hij dat voordat een van de spelers een slag doet, dan moet je alsnog afslaan van binnen de afslagplaats. Als je strokeplay speelt krijg je de algemene straf (twee strafslagen) en moet je de fout herstellen door een bal van binnen de afslagplaats te spelen. Als je de fout niet herstelt voordat je een slag doet om een andere hole te beginnen of, in het geval van de laatste hole van de ronde, vóór het inleveren van je scorekaart, dan ben je gediskwalificeerd. Zie Regel 6.1b.

Dick: “Wat me opvalt als je naar golf kijkt op tv, is dat de spelers regelmatig met hun putter op de puttinglijn lijken te stampen. Volgens mij is het verbeteren van de condities van de puttinglijn niet toegestaan in de regels, buiten de reparaties van pitchmarks. Hoe zit het dan met dit "stampen" op de puttinglijn?”

Volgens Regel 13.1c mag een speler zonder straf beschadigingen op de green repareren, door de green op een redelijke manier zo goed mogelijk in de oorspronkelijke staat te herstellen. Een speler mag daarbij gebruikmaken van zijn hand, voet of ander deel van zijn lichaam of van een gangbare pitchfork, tee, club of soortgelijk onderdeel van een normale uitrusting. Wanneer wel en niet sprake is van beschadigingen op de green, ofwel: wat wel en niet mag worden gerepareerd is opgesomd in Regel 13.1c(2). Zolang hieraan wordt voldaan en het tikken met de putter niet verder gaat dan wat redelijk is om de green te herstellen, gaat het goed. Het 'stampen' dat je waarneemt wordt algemeen aanvaard als handelen in overeenstemming met de Regels.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels