Nieuws

'Mag ik met één hand putten en een club in mijn andere hand houden, zodat ik die niet op de grond hoef te leggen?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering gaat het over het slaan van een provisionele bal, krijt op een golfbal en putten met een andere club in je handen.
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

Steven: “Mag je nog een provisionele bal slaan als je al naar voren bent gelopen en je eerste bal bent gaan zoeken? In het geval je de bal niet snel vindt en dan denkt: ik loop terug en sla alsnog een provisionele bal?”

Je mag een provisionele bal spelen totdat de zoektijd van drie minuten is verstreken. Dus als je daarvoor voldoende tijd hebt, mag je alsnog teruglopen. Dat staat in Clarification 18.3a/2.

Frans: “Iemand slaat af met driver en krijt daarna zijn clubblad met witte krijt, zodat hij afdruk kan zien de volgende keer. Is dat toegestaan?”

Nee, dat is niet toegestaan. Volgens Regel 4.3a mag een speler tijdens een ronde geen spray gebruiken om te bepalen waar de club de bal heeft geraakt, omdat dat op een kunstmatige manier een mogelijk voordeel oplevert voor een volgende slag. Waar je met je club de bal raakt bepaalt immers voor een groot deel de lengte en richting van de bal. Het vergt vaardigheid en beoordelingsvermogen die wezenlijk zijn voor de uitdaging van het spel om vast te kunnen stellen waar je de bal precies hebt geraakt. Je mag geen kunstmatige middelen gebruiken om je daarbij te helpen.

Gerard: “Ik sloeg een drive, die eindigde in de rough tussen onze hole en de (tegemoet komende) vorige hole. Goed zichtbaar voor ons alle drie, pal naast een wit 150 meter-paaltje. Een speler van de flight achter ons loopt er naartoe, neemt zijn stand in en slaat de bal, mijn bal dus.

We waren nog te ver weg om de man duidelijk te maken dat hij niet zijn eigen bal sloeg. Ik heb toen een bal geplaatst op de plek waar mijn bal lag. Ik beschouwde het als een ‘outside agency’. Is dat correct?

Wat je deed is alleen juist als het bekend of praktisch zeker is dat jouw bal door een andere speler is gespeeld als verkeerde bal. Want dan moet jij de oorspronkelijke bal of een andere bal terugplaatsen op de oorspronkelijke plek (die bij benadering moet worden vastgesteld als die niet bekend is). Zie Regel 6.3c(2). Maar omdat jouw bal van een grote afstand werd gespeeld en is geland in de rough, is het niet zomaar bekend of praktisch zeker dat jouw bal door een andere speler is gespeeld als verkeerde bal. Dat moet dan blijken uit alle andere omstandigheden.

Toni: “Regelmatig putt ik met één hand en houd een andere club in mijn andere hand zodat ik hem niet op de grond hoef te leggen. Een medespeler vroeg zich af of dit is toegestaan?”

Ja dat mag, zolang je dat maar niet doet om je op enige manier te helpen bij het maken van de putt. Dat zou namelijk een overtreding van Regel 4.3a opleveren.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels