Een groepstraining op De Dommel
Beeld: Maarten Eekelaar
Dommel-bestuurslid Floris Dix
Beeld: Maarten Eekelaar

Piramidetraining op de Dommel

10 november 2015 Redactie GOLF.NL
Nieuwe leden werven, oude behouden. Voor een golfclub is dat een van de belangrijkste kwesties. Maar hoe doe je dat? Succes lijkt te zitten in groepslessen, liefst met korting. De Dommel geeft het goede voorbeeld.

Veel competitiespelers zullen het beamen: er is weinig zo leuk als het trainen met je team in voorbereiding op de NGF Competitie. 

Op Golfclub de Dommel is dit gegeven de basis van een succesvol trainings- en oefenprogramma voor álle leden van de club, gesubsidieerd door de vereniging.

Het programma heet 'Piramidetraining'.

In de nieuwe GOLF.NL Weekly (nummer 34) en hieronder kun je meer lezen over de Piramidetraining. 

De video hierboven geeft ook een indruk van het succesvolle trainingsprogramma.

Groepslessen houden golfers in de baan en bij de club

Floris Dix, bestuurslid van De Dommel en verantwoordelijk voor de professionals en het beleid van de technische commissie, vertelt over het ontstaan van het programma dat Piramidetraining is gaan heten.

Dix is van jongs af aan een fanatiek golfer geweest. Hij kwam bij De Dommel in Heren 1 en was tien jaar captain van dat team. “In die tijd organiseerde de club trainingen en activiteiten voor de eerste teams. Er was twintigduizend gulden beschikbaar maar niet alle spelers kwamen naar de trainingen en daar was terecht een beetje kritiek op. Toen ik in 2011 in het bestuur kwam, hebben we een brainstormsessie gehouden. De baan werd uitgebreid van twaalf naar achttien holes en we stonden voor de opgave om een kleine driehonderd nieuwe leden te werven. Maar we hadden te maken met een krimpende markt.” 

De grote vraag was dus hoe werf je nu nieuwe leden. “Voor mij is trainen met een groepje het leukste wat er is”, vervolgt Dix, “en daarover pratend kwamen we op het idee van groepstrainingen voor nieuwe en bestaande leden. Zo’n zes mensen die met elkaar trainen, niet alleen in de winter maar het hele jaar door. De doelstelling van het bestuur was dat nieuwe leden snel integreren in de club en dat bestaande leden vaker zouden komen. Om die reden hadden we behoefte aan een ‘doe-mee-programma’. Dat alles heeft geresulteerd in de piramidetrainingen.”

Sociaal leven

Het duurde even voordat alle neuzen dezelfde richting op stonden maar twee jaar geleden kwam het van de grond. 

“Het sportbudget van twintigduizend euro dat eerst alleen voor competitieteams bedoeld was, werd dat jaar voor het eerst gebruikt voor de hele club, in de vorm van een korting op groepstrainingen”, legt Dix uit. “Spelers van alle niveaus profiteren nu van het clubgeld, van handicap 54 tot 0.” 

Het piramidetrainingsprogramma bleek succesvol bij het werven van nieuwe spelers en het enthousiasmeren van bestaande leden. “We hadden voor het eerste jaar ingezet op honderd deelnemers, het werden er 160. Nu zijn het er 258 en het aantal groeit nog.” 

De club heeft inmiddels 730 full playing members. Er is zelfs weer een lijst met belangstellenden die nog even moeten wachten.” 

Groepstrainingen leiden volgens Dix tot allerlei positieve dingen: “De mensen leren beter golfen en het is bekend dat wie beter wordt, golf leuker gaat vinden. De golfers komen vervolgens vaker naar de baan, wat goed is voor het clubleven en voor de pachter, en het boek van de pro is gevuld. Verschillende groepen communiceren met elkaar in een WhatsApp-groep. De trainingen staan lang van tevoren in ieders agenda. Het is soms slecht weer maar als de anderen gaan, laat jij het niet afweten. Het leidt tot golfafspraken, rondjes met elkaar en tot vriendschappen.”

Tegenprestaties

Er is goed nagedacht over de vorm en inhoud van de piramidetrainingen. En aan de rechten van deelnemers zijn ook enkele plichten verbonden. 

Leden kunnen zich als groep opgeven en voorkeursdata opgeven. Individueel inschrijven kan ook, dan word je ingedeeld. Er zijn drie niveaus: sport-, subtop- en topgroepen. De pro’s van De Dommel, Twan Boerdonk en Jan Groenendaal, werken volgens het 9-stappenplan van de NGF en De Golf Academie. Veelal trainen mannen met mannen en vrouwen met vrouwen maar er zijn ook gemengde groepen. 

In ruil voor de korting op trainingen verwacht de club ook tegenprestaties. Die verschillen per niveau. Dix: “Van de subtoppers verwachten we bijvoorbeeld dat ze meedoen aan minimaal drie wedstrijden, dat is niet alleen goed voor hun golf maar ook voor het clubleven.” 

De topspelers krijgen wat meer maar moeten er ook wat meer voor terugdoen. “We verwachten van deze spelers bijvoorbeeld dat ze ook een aantal funwedstrijden spelen zodat gezelligheidsgolfers in aanraking komen met de beste spelers van de club, of dat ze meehelpen met jeugdwedstrijden. Topgolfers zijn het visitekaartje van de club en voorbeelden voor de kinderen.”

Subsidie als investering

Het piramidetrainingsprogramma is zo’n succes dat de club geconfronteerd wordt met een aantal onverwachte ‘uitdagingen’. Het legt veel druk op de pro’s en oefenfaciliteiten en waarschijnlijk moet de subsidie in 2016 bijna verdubbeld worden ten opzichte van 2014. Dix: “Leden zijn het kapitaal van een vereniging. Als het tot betere golfers en een beter clubleven leidt, dan is het de subsidie waard.” 

Is een trainingsprogramma zoals op De Dommel de oplossing voor alle golfbanen? Dix denkt van niet. Hij spreekt uit ervaring; als curator deed hij het faillissement van de GMG-banen (Maastricht, Welschap, Naarderbos) waardoor hij veel opstak over de levensvatbaarheid van verschillende zakenmodellen. “Ik denk dat clubs keuzes moeten maken. Op sommige locaties is een businessclub of een pay-and-play-baan de beste keuze, op andere locaties moet je juist kiezen voor verenigingsbanen. Op echte verenigingsbanen kan een groepstrainingsprogramma veel bijdragen aan een gezonde club.”

Gezien het succes op De Dommel, is het dan niet een logische volgende stap dat verenigingsbanen nieuwe leden meteen in een groep stoppen en een programma met trainingen en wedstrijden presenteren, zoals op een voetbal- of hockeyclub? “Ik zie dat niet gebeuren”, zegt Dix. “Golfers hebben allemaal individuele wensen en iedereen geeft een verschillende invulling aan trainen. Min of meer verplicht trainen werkt volgens mij niet in de golfsport, maar trainingen aanbieden werkt wel.”

Lid en les

De Dommel bewijst hoe dan ook dat meer training een belangrijke sleutel is tot meer en beter golf. Blue Green levert dat bewijs op een andere manier. De exploitant van ruim vijftig Franse golfbanen en ook drie Nederlandse banen boekt veel succes met lidmaatschappen waarbij lessen en trainingen inbegrepen zijn bij de prijs. 

“Nieuwe golfers betalen bij ons 85 euro per maand en krijgen daarvoor lessen, een halve set en een lidmaatschap (speelrecht) op een van de Blue Green-banen”, vertelt Eric Wilborts, de Nederlandse CEO van het Franse bedrijf. 

Het lidmaatschap voor nieuwe spelers geeft recht op ruim dertig uur gratis les. “Ik zeg altijd ‘onbeperkt les’, want het zijn meer uren dan de meeste golfers kunnen opmaken.” 

Blue Green heeft deze lidmaatschappen inclusief lessen niet alleen voor beginners maar ook voor gevorderden. “De inhoud van die lesprogramma’s is anders, afgestemd op niveaus, maar het idee is hetzelfde: de mensen aan de hand en op de baan houden.” 

Wilborts werkte vroeger in de fitnesswereld en past veel principes van die markt toe op golf. “We doen veel aan opvolging: als je niet op les bent geweest, krijg je van ons een telefoontje. Je moet de mensen blijven motiveren. Het probleem van de golfsport is dat mensen te weinig spelen. Met ons lidmaatschap worden ze beter, krijgen ze meer plezier en spelen ze vaker.” 

Blue Green boekt veel succes met de ‘begeleiding’ van golfers. Elk jaar melden zich zo’n zevenduizend nieuwe golfers, slechts achttien procent zegt op. 22.000 golfers hebben een nationaal Blue Green-lidmaatschap waarmee ze op alle banen van de exploitant mogen spelen. “Dankzij ons systeem is het aantal Blue Green-leden in Frankrijk vorig jaar gestegen met zeven procent en ook de jaren daarvoor zijn we elk jaar gegroeid. Ik denk dat er weinig Nederlandse banen zijn die dat kunnen zeggen.”

'Het roer moet om'

Een lidmaatschap voor volwassenen inclusief les wordt ook aangeboden op twee Nederlandse banen die Blue Green exploiteert: Efteling Golfpark en Almkreek.

Een lidmaatschap voor volwassenen inclusief lessen kom je verder in Nederland nog niet tegen. Er zijn wel tientallen clubs met proeflidmaatschappen voor volwassenen waarbij lessen onderdeel van de prijs zijn, maar deze abonnementen zijn meestal maar een half jaar geldig. 

Het Unlimited Starter-pakket van BurgGolf komt nog het meest in de buurt van wat Blue Green in Frankrijk doet. Het kost 79 euro per maand voor een periode van één jaar en is inclusief een wekelijkse gratis themales (swing, kort spel, putten of specials zoals en baanles) en gratis spelen op één BurgGolf-baan (zodra de baanpermissie behaald is). 

Blue Green-CEO Wilborts denkt dat Nederlandse golfclubs het roer helemaal moeten omgooien. “Het grootste probleem in Nederland is dat het businessmodel van golfclubs achterhaald is. Daardoor groeit de sport niet meer. Verenigingen die spelen op commerciële banen hebben er vaak geen belang bij dat de baan meer niet-clubgolfers trekt. En op veel banen, vooral ledenbanen, werken de teaching pro’s voor zichzelf. Zelfstandige pro’s zijn alleen geïnteresseerd in hun eigen inkomsten, er is dus geen goede samenwerking tussen de pro en de clubs en banen. Bij Blue Green is iedereen in eigen dienst, de banen en de golfleraren hebben allemaal hetzelfde belang: golfers werven en spelers beter maken waardoor ze blijven.”