Equipment

PING presenteert zijn 'meest vergevingsgezinde driver ooit', en zo komt hij bij ons uit de test

PING breidt de G430-lijn uit met een nieuwe driver, die volgens het merk records breekt als het gaat om vergevingsgezindheid. En dat allemaal zonder in te leveren op afstand.

Normaal gesproken brengt PING niet elk jaar een nieuwe driver uit, maar 2024 begint anders voor het Amerikaanse merk. Ze waren zo enthousiast over het '10K'-project, waarbij nieuwe niveaus van vergevingsgezindheid zijn bereikt, dat ze een nieuwe driver toevoegen aan de G430-lijn die vorig jaar werd geïntroduceerd.

No-nonsense

Als het gaat om stabiliteit en een hoog moment of inertia (MOI), dan heeft PING altijd een geloofwaardig verhaal te vertellen. Met een no-nonsense mentaliteit hebben ze al veel succesvolle drivers uitgebracht. Het merk, dat ooit in het leven is geroepen om vooral 'makkelijkere' golfclubs te ontwerpen, zet daar nu extra kracht bij met de G430 MAX 10K. PING stelt dat deze driver de hoogste MOI, meest vergevingsgezinde en meest rechte driver is die ze ooit hebben uitgebracht.

PING is in 2024 niet de enige fabrikant met dit verhaal. De oplettende lezer heeft gezien dat ook TaylorMade hier prat op gaat. Net als Callaway, die de vergevingsgezindheid met behulp van AI (kunstmatige intelligentie) alleen net op een andere manier toepast en uitlegt.

ping g430 10k

 

 

Uitgerekt tot aan de grens

Feitje: de R&A en USGA hanteren niet alleen maximum volume voor drivers (460CC), maar er zijn ook grenzen aan de afmetingen. In een lie angle van 60 graden mag de club van zool tot kroon (71.12 millimeter) en van teen tot hiel (127 millimeter) de lengtes tussen haakjes niet overschrijden. PING zegt dat ze met de 10K de grens zo ver als mogelijk hebben opgerekt en het resultaat is een op het oog zeer grote driver. Vergeleken met de andere drivers uit de G430-lijn is het duidelijk zichtbaar.

'Recordbrekende hoeveelheid MOI'

"De '10k' in de naam verwijst naar de MOI, die 10.000 g-cm² overschrijdt", zegt John K. Solheim, PING CEO & President. "De driver heeft veel van de bewezen prestaties van de G430 MAX driver, maar verschilt op een aantal punten. Waaronder het vaste gewicht achter in het clubhoofd, een groter profiel en een Carbonfly Wrap kroon van koolstof. Al deze elementen dragen bij aan een nieuw niveau van vergevingsgezindheid."

Soheim: "De driver past bij een breed scala aan golfers, van spelers die veel vertrouwen op vergevingsgezindheid voor meer afstand en nauwkeurigheid vanaf de tee tot aan tourprofessionals, die minder spin en een hogere balsnelheid krijgen door hun agressieve swing, wetende dat de vergevingsgezindheid zal helpen om meer fairways te vinden. Of het nu de nieuwe MAX 10K, de MAX, de LST of SFT is, we zijn ervan overtuigd dat er een PING G430-driver is voor elke golfer."

ping g430 10k

Het vaste gewicht van wolfraam, dat mogelijk is gemaakt door de lichtere kroon van koolstof, zorgt voor extra massa laag achter in het clubhoofd, iets wat je nodig hebt voor een hoog MOI. PING ingenieurs hebben het T9S+ clubblad nog dunner gemaakt en Variable Face Thickness en Spinsistency toegepast voor extra balsnelheid als je de sweetspot mist.

Er is ook een HL (High Launch)-versie verkrijgbaar van de MAX 10K voor golfers die een lagere swingsnelheid hebben. In deze driver (46 inch in plaats van 45 3/4) zit een lichter achtergewicht, ultralichte shaft en grip. De drivers zijn verkrijgbaar in lofts van 9, 10.5 en 12 graden en allemaal in loft verstelbaar (+/- 1.5).

Wat vinden wij?

Het is knap dat PING een driver heeft weten te ontwikkelen die zeer vergevingsgezind is en waarmee de spin redelijk relatief gelijk blijft. Dat komt door het lage zwaartepunt en de hogere lancering. Vaak boet je door excessieve spin flink in op afstand als de vergevingsgezindheid in de buurt van die '10K' komt. We hebben de PING G430 MAX 10K getest met een Trackman en daaruit blijkt dat de driver precies doet waar hij voor ontworpen is.

We sloegen ter vergelijking ook ballen met de G430 LST (model van 2023 uit dezelfde lijn, met identieke shaft) en dan zie je dat de gemiddeldes qua spin en afstand vrijwel identiek zijn (de 10K wint met een neuslengte voorsprong), maar dat de LST wat meer positieve uitschieters heeft qua afstand, maar tegelijkertijd ook 'schever' gaat. Geen verrassingen dus, want de drivers doen precies waar ze voor gemaakt zijn, al moet gezegd worden dat deze verschillen binnen de lijn niet enorm zijn - en dat je je dus moet laten fitten om die verschillen te herkennen en ervan te profiteren.

De grote voetafdruk van de MAX 10K geeft vertrouwen, zorgt voor minder spreiding, maar daarmee verlies je dus (een klein beetje) snelheid. Ook hier is dus weer de vraag, ben je op zoek naar dat beetje extra vergevingsgezindheid of - als je de bal vaak goed weet te raken - misschien toch wat meer snelheid ten koste van wat stabiliteit?

Prijs & productinformatie

De PING G430 MAX 10K driver is vanaf nu te koop in de lokale golfshop op jouw golfbaan, via Jumbo Golf of via de website van PING.

Prijs
€ 725

Meer weten? 
eu.ping.com

Wat is vergevingsgezindheid?

Het is de meest gehoorde term als de grote merken aan het begin van het nieuwe jaar hun nieuwe drivers lanceren: vergevingsgezindheid. Dit wordt ook wel moment of inertia (MOI) genoemd. Dit principe - waarbij het clubhoofd stabieler is en minder neiging heeft om te draaien bij impact - kan je het beste vergelijken met een ijsdanser. Als ijsdansers hun handen spreiden bij het draaien (waarmee ze dus eigenlijk massa naar buiten brengen) hebben ze een hoog moment of inertia en draaien ze minder snel om hun as. Zodra ze hun handen naar binnen trekken hebben ze een laag MOI en draaien ze veel sneller om hun as. Zo werkt het ook in golfclubs. Door massa zoveel mogelijk naar buiten en naar de randen van het clubhoofd te brengen verhoog je de MOI en de vergevingsgezindheid. Dit gaat wel ten koste van snelheid. Fabrikanten proberen de juiste balans te vinden en brengen verschillende modellen uit waarbij de verhouding tussen deze twee - snelheid en vergevingsgezindheid - varieert.

Lees meer over
Equipment