Equipment

TSi drivers van Titleist

Volgens Titleist zijn het de beste drivers die ze ooit hebben ontwikkeld: de TSi2 en TSi3. Dankzij nieuwe materialen en een verbeterde aerodynamica vliegen de ballen van het clubblad van de TSi drivers weer een stukje verder.

Met het TS (Titleist Speed) project van vorig jaar zette Titleist een flinke stap in het produceren van een driver zonder concessies op het gebied van afstand. Een jaar later staat er een 'i' achter de TS - die staat voor impact - en Titleist is trots op de TSi: volgens het merk zelf is het de beste driver die ze ooit hebben gemaakt. 

Er zijn net als de vorige keer twee verschillende modellen: TSi2 en TSi3. De TSi2 zorgt voor een hogere lancering en is vergevingsgezinder (meer afstand als je het midden van het clubblad niet raakt). Bij de TSi3 (zie onder) krijg je een compacter hoofd en heb je meer afstelmogelijkheden. Dat aanpassen gaat nu wat makkelijker dankzij de vernieuwde 'weight track' die je op vijf verschillende posities kan instellen zodat je het zwaartepunt wat meer naar de teen of hiel kan verplaatsen.

Beide drivers hebben een clubhoofd inhoud van 460cc, maar de TSi2 is iets minder rond en (zie onder) heeft een langere hiel.  

In 2021 komen er waarschijnlijk weer twee modellen in de TSi-lijn bij, de nog 'makkelijkere' TSi1 en de spin-killer TSi4. 

'ATI 425'

Waarom is Titleist zo overtuigd van de nieuwe TSi-drivers? Dat heeft te maken met een nieuw, lichter en sterker materiaal dat is gebruikt voor het clubblad. Het is ATI 425, een speciale legering die zich dankzij de goede vervormbaarheid volgens Titleist beter leent voor een driver dan het 6-4 titanium, het standaardmateriaal dat doorgaans wordt gebruikt voor een titanium driver. 

ATI (Allegheny Technologies Incorporated) is een staalbedrijf uit Pittsburgh dat het materiaal leverde voor alle clubbladen. Het wordt ook gebruikt in de Mars Rover van NASA en straalmotoren. Volgens Titleist kunnen ze met ATI 425 op grotere schaal drivers produceren die dichter bij de grens zitten van wat is toegestaan als het gaat om balsnelheid. Titleist zegt dat elk clubhoofd wordt getest zodat deze allemaal de grens benaderen. Normaal is dat eigenlijk alleen weggelegd voor tourpro's, die beschikken over geselecteerde 'snelle' koppen, die dus net aan de Characteristic Time (CT) voldoen. 

Aerodynamica

Naast het nieuwe materiaal voor het clubblad - dat nog nooit eerder is gebruikt in een golfclub - is ook de aerodynamica verbeterd waardoor je de club sneller kan swingen, en dat leidt ook tot (iets) meer balsnelheid. Dankzij een nieuw contrast in het clubblad zie je meer loft bij het adresseren en dat zorgt volgens Titleist voor extra vertrouwen en het eenvoudiger oplijnen van de driver.

De SureFit hosel keert weer terug waarmee je de loft en lie settings (16 in totaal) kan instellen. Naast een aantal standaardshafts is er ook keuze uit een viertal premium Graphite Design shafts die populair zijn op de tour. Naast drivers zijn er ook TSi fairwaywoods. Net als bij de driver is de aerodynamica verbeterd en zijn er twee modellen: TSi2 en TSi3. 

 

Wat vinden wij? 

"TSi is simpelweg beter als het aankomt op de vier beginselen van driverontwerp: afstand, accuratesse, looks en geluid", zegt Josh Talge van Titleist. Grote woorden, maar het is een goed teken als je nieuwe driver in de eerste week op de tour (het US Open op WInged Foot) gelijk de meest gebruikte driver is. Ook Titleist-speler Justin Thomas is enthousiast: "Toen ik de driver voor het eerst testte en ik een bal op de teen raakte, vloog de bal bijna twintig yards verder dan ik had verwacht. Dat is wat we willen, dat de slechte ballen een beter resultaat opleveren."  

Onder anderen Matt Fitzpatrick en Tommy Fleetwood, die nergens onder contract staan en dus niet betaald worden door Titleist, spelen met een TSi-driver. Onze eigen Joost Luiten (die niet meer onder contract staat bij het merk) is overgestapt en speelt ook weer met Titleist, namelijk de TSi3-driver. Duidelijk is dat Titleist vorig jaar met TS de goede richting heeft gevonden, en met TSi wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Titleist doet definitief niet meer onder voor andere merken als het gaat om afstand, en daar gaat het nog steeds om in de driver-business.  

Prijs

Drivers

TSi2: € 599 (9°, 10°, 11° loft) 
TSi3: € 599 (8°, 9°, 10° loft)
TSi premium: € 799 (Graphite Design shaft)

Fairwaywoods

TSi2: € 329 (13.5°, 15°, 16.5°, 18°, 21°; LH: 13.5°, 15°, 16.5°, 18° loft)  
TSi3: € 329 (13.5°, 15°, 16.5°, 18°; LH: 15°, 16.5° loft)
TSi premium: € 529 (Graphite Design shaft)                                 

De TSi-drivers en -fairwaywoods zijn vanaf 12 november te koop (je kan je nu al laten fitten).

Meer weten? 
titleist.de

Lees meer over
Equipment