Topgolf

KLM Open: niet even een week vaker maaien

Het KLM Open ontvangen vergt van een golfbaan een jarenlange voorbereiding. Tom Maddison, de Golf Course Superintendent van The International, vertelt wat er allemaal bij komt kijken als de European Tour neerstrijkt op een golfbaan.
Beeld: Koen Suyk

Beeld: Koen Suyk

De 18-holesbaan onder de rook van luchthaven Schiphol is voor het eerst gastheer van het KLM Open. The International is een exclusieve club en daar hoort een hoge kwaliteit bij. Maar als Sergio Garcia, Patrick Reed, Joost Luiten en andere wereldtoppers straks op de tee staan, dan moet de baan topkwaliteit bieden. Dit vereist een goede voorbereiding en het legt een enorme druk op de man die de verantwoordelijkheid draagt dat The International op tijd in Tour-condities verkeert: Tom Maddison. Toen we de 27-jarige Engelsman ruim een maand voor het KLM Open vroegen of hij gespannen was, volgde een eerlijk antwoord: “Ja. Het geeft stress. Maar gezonde stress.” Het greenkeepingteam op The International is veel groter (veertien personen) dan op een gemiddelde 18-holesbaan (vier tot zes personen). Wat zorgt dan voor stress? “Dat ik niet alles onder controle heb”, zegt Maddison. “De baan was half juli toernooiklaar maar toen volgde een reeks dagen met 30 tot 40 graden. Die zorgde ervoor dat we zo’n twee weken werden teruggeworpen, ook al stonden we met z’n allen de hele dag met een slang in de hand bij te sproeien. De natuur heb je niet in de hand.”

Gezonde bodem, goed gras

Maar wat die natuur ook in petto heeft, Maddison kan de hoge kwaliteit bieden die door de European Tour gevraagd wordt dankzij een degelijke voorbereiding. Het team voert voortdurend bewerkingen uit waardoor de baan snel een teveel aan water kwijt is maar niet uitdroogt en de greens stevig en droog zijn en geen ziektes oplopen. Maddison, voorheen werkzaam op PGA National Sweden, The Dutch en The Belfry, is sinds maart 2018 superintendent van The International en eigenlijk zijn de voorbereidingen toen al begonnen. “In die tijd is de bodemdeskundige van de European Tour vier keer langsgekomen en hij zal er enkele dagen voor het KLM Open weer zijn”, vertelt Maddison. “Dat is gebruikelijk. Ik ken hem goed en heb mijn onderhoudsplan toegelicht. We waren het eens over de aanpak. Vervolgens is het bijsturen op basis van wat de natuur doet.” Het team van Maddison heeft op gezette tijden de greens en fairways doorgezaaid (zaaien van nieuw tussen bestaand gras). “De grasmat moet zo dicht mogelijk zijn.” Verder zijn de greens in de afgelopen veertien maanden zeven keer geprikt en bezand. Dit zorgt voor een gezonde bodem waardoor de graswortels langer worden en de grasplant minder ziektegevoelig is. Allemaal bewerkingen die normaal ook gebeuren op The International maar in de aanloop naar het KLM Open vaker. De leden van The International zijn hun baan korte tijd kwijt aan het KLM Open maar ze profiteren ook enorm van het toernooi. Door al het extra werk kan Maddisons team structurele speelkwaliteit bereiken; het hele jaar, niet alleen in het hoogseizoen.

Hoge rough

Bij een wedstrijd van de European Tour wijkt de set-up van een baan af. De Tourspelers zijn zo goed, dat ze een korte en gemakkelijke baan zouden afbreken. Een baan wordt dus op verschillende manieren tijdelijk moeilijker gemaakt. Maddison: “Het publiek onderschat misschien hoe moeilijk de baan zal zijn in de week van het KLM Open. Dat heeft onder meer te maken met de lengte van de holes. Ze spelen op bijna elke hole van de achterste, zwarte tees. Bovendien is de rough heel pittig en ook is de gemiddelde golfer niet gewend aan de hardheid en snelheid die de greens in het KLM Open hebben. Ik heb, met handicap 16, enkele holes van zwart gespeeld en ik kan je vertellen: het is echt niet leuk!” Enkele fairways zijn een fractie smaller. “De European Tour wil graag overal smalle fairways maar we moeten hierbij een balans vinden. The International is voor en na het KLM Open een ledenbaan waar gewone spelers rond moeten komen.” De rough was begin augustus al flink hoog en dus moeilijk. Dat zal in de week van het KLM Open niet anders zijn. “Op sommige plekken is het echt US Open-rough! De spotters in de landingsgebieden, de vrijwilligers die de bal volgen, krijgen belangrijk werk te doen. Een bal in de hoge rough is een echte straf en de Tour vindt dat prima. De fairways zijn immers best breed, de rough is de bescherming van de baan.” Joost Luiten, die half augustus een eerste oefenronde op The International speelde, bevestigt dat: “Eén ding is me in ieder geval duidelijk geworden: je moet uit de rough blijven! De eerste paar meter naast de fairway is het nog wel te doen, als je schever bent van de tee wordt het uithakken, vrees ik.”

Hopen op wind

Naast het hoge gras biedt ook de lengte van de baan bescherming tegen het hoge niveau van de topspelers. The International is in de toernooiweek ongeveer 6.350 meter lang, even lang als The Dutch in het KLM Open van 2018. Maar de allerbeste wapens tegen lage scores zijn firm (stevige) greens én wind. Hoe meer wind, hoe moeilijker de open baan in de gemeente Badhoevedorp speelt. Maddison verwacht bij kalm weer een winnende score van 15 onder par maar hoopt dat het anders uitpakt. “Een betere winnende score dan -15 zou ik niet leuk vinden. Maar het zou kunnen, als een speler als Garcia het op zijn heupen krijgt en elke dag vijf onder speelt… Het hangt erg van het weer af. Ik zelf hoop dat er vier dagen veel wind staat.” De greens zullen tijdens het KLM Open een snelheid van 11 op de stimpmeter hebben. Dat betekent dat een bal gemiddeld 11 feet (3,35 meter) rolt als hij van een stimpmeter losgelaten wordt. “De snelheid ligt normaal in het seizoen rond de 10, dus we hoeven niet veel te doen om ze op de Tour-snelheid te krijgen. Ze zullen maximaal stimp 11 zijn want de greens zijn flink geonduleerd. Als ze sneller zijn, blijft de bal bij wind niet stilliggen op schuine stukken.” Nog belangrijker dan de snelheid is dat alle greens even snel zijn en dat de bal betrouwbaar rolt. Maddison: “Ze liggen er al goed bij en in de laatste weken zullen we de greens ook nog vaak heel licht bezanden, dusten. We gooien er dan een klein beetje zand op dat wordt uitgesleept. Daardoor zijn er geen oneffenheden en wijkt de bal niet van zijn lijn af. Ik heb geen stress over de kwaliteit van de greens.”

Kunde door ervaring

De natuur kan niemand sturen maar gezien Maddisons ervaring mogen we verwachten dat The International er prachtig bij ligt in de week van het KLM Open. Hij is nog jong (27) maar heeft een berg aan toernooi-ervaring. “Ik heb vier jaar op The Dutch gewerkt en daar twee KLM Opens meegemaakt. Verder heb ik op veel toernooien meegedraaid als vrijwilliger-greenkeeper: het Waste Management Open op TPC Scottsdale in Phoenix, Belgian Knockout, Andalucia Masters op Valderrama en het Turkish Airlines Open. Daar heb ik veel van geleerd en soms ook hoe ik het niet wil. Op TPC Scottsdale worden stukjes van de baan met speciale verf groen gespoten om het mooier te presenteren, maar dat doe ik niet. Als de baan door de natuur een beetje bruin is, dan is dat zo.” Maddison verwacht in de toernooiweek zelf geen stress meer te hebben. “Het harde werk is dan gedaan. Tijdens het toernooi zijn we bovendien met 45 greenkeepers, dus dat is in zekere zin de makkelijkste week. Het steken van de holes op de toernooidagen doe ik zelf – de cup staat zoals bekend elke dag op een andere plaats van de green – en verder ga ik vooral genieten.”
Lees meer over
Topgolf Banen KLM Open