De drivers uit dit overzicht hebben we getest bij RUFF Golf met Trackman iO en de data verzameld. De testgegevens zie je onderaan dit overzicht.
Dankzij het nieuwe Ai10x clubblad is dit de 'snelste' driver van Callaway. Het profiel is wat kleiner en ook de vergevingsgezindheid (MOI) is wat lager maar als je een hoge swingsnelheid hebt (of te veel spin hebt van de tee met de driver) moet deze op je testlijstje staan. Ook in deze Triple Diamond versie zorgt de Thermoforged Carbon Crown voor het ideale zwaartepunt dat past bij een low-spin driver.
Shaft: Mitsubishi - Tensei 1K Black 65 (stiff)
Prijs: € 699
Cobra heeft het clubhoofd van de DS-Adapt LS zo aangepast dat deze nog wat aerodynamischer is. Met 445cc is de kop iets kleiner. Daarnaast is het zwaartepunt naar voren geplaatst voor extra snelheid (zie onder voor uitleg van dit principe). Natuurlijk komt FutureFit 33 ook terug in deze versie en kan je deze club tot in het fijnste detail (33 settings!) afstellen.
Shaft: Project X - Denali Charcoal 60 (stiff). Hier zie je een video over het verschil tussen de modellen binnen de Cobra DS-Adapt lijn.
Prijs: € 629
Voor golfers met een hoge swingsnelheid heeft PING de LST. Omdat het totale gewicht is verlaagd en de vergevingsgezindheid volgens het merk nog steeds op peil is heeft deze driver een standaard shaftlengte van 46 inch. Ten opzichte van het vorige model zijn er ook goede stappen gemaakt met het gevoel en het geluid, dat iets minder schel en doffer is geworden bij impact.
Shaft: PING Alta CB Blue 50 (stiff)
Prijs: € 685
De Dynapowr LS heeft een zogenaamd 'tour-inspired design', oftewel een kleine voetafdruk (445cc) en meer gewicht voor in het clubhoofd voor lagere spin. Wilson stelt ook dat dit de driver is die je moet hebben als je de linkerkant van de golfbaan wilt vermijden. Als je de bal nog weleens hookt is een low-spin driver sowieso de moeite waard om te testen omdat deze drivers vaak een fade bias hebben. Met gewichtjes in de voor- en achterkant van deze driver kun je de balvlucht (en de spin) verder optimaliseren.
Shaft: Fujikura Ventus TR Blue 5 (stiff)
Prijs: € 550
Srixon heeft Ti72S titanium gebruikt in een dun clubblad voor de snelste driver van het Japanse merk ooit. Dankzij i-FLEX-technologie is het clubblad gevarieerd in dikte om de energieoverdracht te optimaliseren. Ook is het blad van de drivers afgewerkt met een Laser Face Milling-pattern voor meer stabiele spin en vergevingsgezindheid in natte condities. De ZXi LS driver van Srixon heeft twee gewichtjes om in de voor- en achterkant om de spin verder omlaag (of juist iets omhoog) te brengen.
Shaft: Project X HZRDUS 6.0
Prijs: € 649
Over het algemeen geldt dat low-spin drivers het beste passen bij golfers met een hoge swingsnelheid en een lagere handicap. Toch is nuance op zijn plaats, want een low-spin driver kan ook goed werken voor golfers met een 'gemiddelde' swingsnelheid.
Een bepalend element in een driver is het zwaartepunt of 'center of gravity' (CG). Dit bepaalt of een driver weinig of juist veel spin genereert en heeft veel invloed op de energieoverdracht bij impact.
Als de massa meer naar voren - dicht bij het slagoppervlak van de driver - ligt, wordt er meer energie overgebracht op de golfbal, wat resulteert in meer balsnelheid. Als het gewicht bij een driverkop verder naar achteren zit, krijg je meer stabiliteit op impact (minder neiging tot draaien), maar de energieoverdracht bij het raken van de bal is minder efficiënt/krachtig, wat leidt tot een lagere balsnelheid. Dus: hoe dichter het zwaartepunt bij de neutrale as ligt (de lijn van het midden van het clubblad naar de achterkant/staart van de driver), hoe efficiënter de energieoverdracht, wat zorgt voor hogere balsnelheid en minder spin.
Als je het zwaartepunt naar voren verplaatst, dichter bij het clubblad, verhoog je de balsnelheid en verlaag je de spin
Het verplaatsen van het zwaartepunt heeft verschillende effecten: als je het naar voren verplaatst, dichter bij het clubblad, verhoog je de balsnelheid en verlaag je de spin. Verplaats je het zwaartepunt naar achteren, dan krijg je minder balsnelheid en meer spin. Reken jezelf niet te snel rijk want het is altijd een compromis: meer balsnelheid is mooi, maar spin (idealiter tussen de 2200-2400 rpm bij een driver) is noodzakelijk voor een bal om goed te kunnen vliegen. Spin fungeert als een vleugel voor de bal en zonder vleugels kan je niet vliegen.
De meest vergevingsgezinde driver voor jouw spel is altijd de driver waarmee je de bal het vaakst midden op het clubblad kan raken
Een andere factor is waar je de bal raakt op het clubblad. Raak je de bal laag, dan heb je baat bij een laag zwaartepunt, omdat het bovenste deel van het clubblad dan een groter oppervlak biedt met minder spin op je bal. Raak je de bal vaak hoger op het blad, dan produceer je al minder spin. Raak je de bal overal, dan is een driver met een hoog MOI (Moment of Inertia) ideaal, omdat deze stabieler is bij minder zuiver contact.
Als je de hoeveelheid spin van je bal wilt veranderen dan is loft een hele belangrijke knop waar je aan kan draaien. Verlaag je de loft, dan verlaag je ook de spin, vooral door de spin-loft. Hoe groter het verschil tussen de attack angle (de invalshoek van de club) en de dynamische loft (de loft van het clubblad bij impact), hoe hoger de spin-loft.
Knoop in je oren dat de meest vergevingsgezinde driver voor jouw spel altijd de driver is waarmee je de bal het vaakst midden op het clubblad kan raken. Als dat lukt met een low-spin driver - waarmee je misschien nog wat meer meters uit je afslagen kan persen - is dat mooi meegenomen.
Waarom kiezen veel topgolfers met een hoge swingsnelheid toch voor een vergevingsgezinde driver? Omdat ze bij een hoge swingsnelheid meer 'verliezen' bij minder zuiver balcontact. Er staat dus meer op het spel, en daarom kiezen veel topgolfers voor stabiliteit en een grotere kans op het raken van de fairway, in plaats van puur te focussen op maximale lengte.
Dit benadrukt ook het belang van goed gefit worden. Tijdens een fittingsessie kun je achterhalen waar je de bal het vaakst op het clubblad raakt en welke invloed een low-spin driver heeft op jouw prestaties.
Klik hier voor het artikel over vergevingsgezinde drivers met meer informatie over de rol van fitting en shafts in deze test
*de Titleist GT4 - de low-spin driver van Titleist - heb ik niet getest, maar de Titleist GT3 biedt ook de mogelijkheid om afgesteld te worden voor low-spin prestaties
Voor deze test gebruikten we verschillende shafts. Laat je niet op het verkeerde been zetten door ingewikkelde termen als het gaat om de shaft. Een shaft die omschreven wordt als extra stiff en zwaar kan in de goede handen voor een lage lancering en lage spin zorgen. In de verkeerde handen zorgt het juist voor heel veel meer spin en een hoge lancering. Het is dus maar net wie de club swingt. Ook handig om te weten: shafts van hetzelfde merk met hetzelfde label/type kunnen in verschillende clubs sterk variëren in prestaties, door verschillen in materialen en specificaties. Dit wordt door de OEM's (de grote merken) vaak niet transparant gecommuniceerd naar consumenten. Concreet: de Denali shaft in de Wilson driver kan heel anders zijn dan de Denali shaft in de Callaway driver. Daarom is het heel lastig om de rol van de shaft in de prestaties te bepalen, behalve als je in elke driver dezelfde shaft zou gebruiken, iets dat bij high-end clubfitters steeds vaker mogelijk is.
Alle golfers swingen anders en belasten en buigen een golfshaft op een andere manierShaftproducent Mitsubishi zegt het volgende over het kiezen van een shaft op basis van eigenschappen: "Alleen omdat ze allemaal op deze manier zijn geplot (spin, lancering, buigprofiel), betekent niet dat de prestaties exact deze kenmerken zullen volgen. Alle golfers swingen anders en belasten en buigen een golfshaft op een andere manier. Daarom raden we aan om deze grafiek te gebruiken om een basis te krijgen van waar te beginnen, en vervolgens samen te werken met een specialist om het precies af te stemmen."
N.B. Lang verhaal kort: laat die exotische shaft waarmee je driver €300 duurder wordt achterwege en investeer in golflessen. Lees dit goede artikel van MyGolfSpy over shafts om feit van fictie te kunnen onderscheiden.