Nieuws

Golf is voor iedereen: grote campagne ‘Welcome to the club’ feestelijk gelanceerd 

Officieel start Welcome to the Club pas op 15 mei, maar maandagochtend werd de nieuwe golfcampagne feestelijk gelanceerd tijdens de kick-off van het golfseizoen. Dat er werk aan de winkel is, werd echter wel duidelijk.
Beeld: The Click Company

Beeld: The Click Company

Een intiem ontbijt, een clinic van echte pro’s en zo’n veertig in golf geïnteresseerde vrouwen. In die setting werd maandagochtend onder het genot van mimosa's de aftrap gegeven van de nieuwe golfcampagne Welcome to the club. De presentatie in Golflounge Amsterdam op Golfbaan De Hoge Dijk was in handen van Marije Knevel (journalist, presentator én beginnend golfster).

Welcome to the club

Deze nieuwe campagne is hard nodig, blijkt alleen al uit de speech van marketing directeur Danielle Wallet van NGF. "De gemiddelde leeftijd van golfers ligt steeds hoger", zei ze. "In de afgelopen tien jaar zagen we een stijging van de gemiddelde leeftijd van 49 naar 54 jaar."

Waar dat door komt? "Het aantal 70+-ers op de baan is toegenomen met maar liefst 140 procent, terwijl het aantal golfers in de leeftijdscategorie 30 tot 50 is afgenomen met 50 procent. Als die cijfers zo doorzetten, hebben we een probleem."

Werk aan de winkel, dus. Want naast de vergrijzing heeft de golfsport met nog twee problemen te maken. "Slechts een derde van het aantal golfers is vrouw. We kampen ook met een imagoprobleem onder non-golfers. De perceptie van de sport is heel anders dan hoe het in werkelijkheid is. Er wordt geroepen dat het een mannensport is of dat je er te weinig mee beweegt. Terwijl je met één rondje al zeker tienduizend stappen zet."

Grootste golfcampagne ooit

Dat is dan ook precies het doel van Welcome to the club, de grootste marketingcampagne in de geschiedenis van de Nederlandse golfsport. Er komen reclamespotjes op tv en sociale media, advertenties in nieuwsmedia en op straat en bij meer dan honderd golfclubs.

Het doel van de NGF is om hiermee de golfsport toegankelijker te maken, zodat iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man én vrouw. Golf is er namelijk voor iedereen. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent, maar om plezier. Zo wordt in de campagne gespeeld met de verschillende stereotypen en vooroordelen rondom golf zoals dure auto's op de club of mannen met ruitjesbroeken.

Lancering campagne welcome to the club
Carolien Spoor en Shelly Sterk onthullen de cover van Happy in Shape
Beeld: The Click Company

'Happy in Shape'

Natuurlijk waren de fanatieke golfsters Carolien Spoor en Shelly Sterk óók aanwezig. Nog voordat de aanwezigen konden genieten van een ruime selectie aan croissants, scones en frittata’s, werd namelijk ook de Happy in Shape-cover met golfthema gelanceerd. Daarop prijken niemand minder dan de twee actrices die vol passie over hun favoriete sport vertellen. Nieuwsgierig naar die beelden? Wij deelden hier al een kleine sneak preview.

Na de speeches, de lancering van de prachtige cover én een overheerlijk ontbijt was er uiteraard ook nog even tijd om onder begeleiding van echte pro's te oefenen met afslaan op de drivingrange. Met succes, want iedereen - zowel pro's, beginnende golfers als vrouwen die nog nooit een club hadden aangeraakt - wist een bal te raken. Wat maar weer bewijst dat golf écht een sport is voor iedereen - en zeker voor vrouwen.  

15 mei gaat de campagne Welcome to the club officieel van start.