Golfsport

Bal bewogen of niet? Dit is waarom Jon Rahm een telefoon raadpleegde tijdens zijn ronde

Een bewogen bal op de fairway levert een strafslag op als je de beweging zelf veroorzaakt. Het overkwam Jon Rahm twee weken geleden op het BMW PGA Championship. Toch was er twijfel en schakelde hij hulp in via de telefoon van een toeschouwer.
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

Rahm zette zijn club op de grond en plots zag hij de bal bewegen. De Ryder Cup-speler haalde er een referee bij en vroeg of hij de veroorzaker was. Na een korte discussie werd de telefoon van een golffan erbij gehaald, want hij had het moment toevallig gefilmd.

Samen met een referee bekeek Rahm de beelden. “Hij bewoog een heel klein beetje. Ik zag duidelijk een beweging”, zei de Spanjaard. In de Golfregels staat als volgt: ‘Een stilliggende bal van een speler wordt alleen beschouwd als bewogen als het bekend of praktisch zeker is dat hij is bewogen.’ Dat was hier dus het geval.

Wat heeft de beweging veroorzaakt?

Toch was de discussie daarmee nog niet ten einde. Rahm vertelde aan de referee dat hij alleen zijn club op de grond zette - ruim achter de bal - en dat de bal toen bewoog. “Als dat zo is dan heb jij de beweging veroorzaakt”, reageerde de referee. Bij Regel 9.2b staat het volgende:

De Regels onderscheiden vier mogelijke oorzaken voor het bewegen van een stilliggende bal voordat de speler een slag doet:

- natuurkrachten, zoals wind of water (zie Regel 9.3);
- handelingen van de speler of van zijn caddie (zie Regel 9.4);
- handelingen van de tegenstander of van diens caddie bij matchplay (zie Regel 9.5); of
- een invloed van buitenaf, waaronder elke andere speler bij strokeplay (zie Regel 9.6).

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Bewegen of oscilleren

Het gaat hier om de handelingen van de speler. De referee vroeg voor de zekerheid nog of de bal wel echt bewogen was. Een bal kan ook oscilleren; er is dan beweging, maar de bal blijft liggen op zijn plek. In dat geval volgt er geen strafslag. Rahm beaamde dat de bal daadwerkelijk van zijn plek rolde.

Tot slot probeerde Rahm nog één keer de discussie aan te gaan. Maar het had geen zin. Hij veroorzaakte de beweging, hoe klein ook, en dan zijn de Golfregels duidelijk: terugplaatsen en een strafslag volgens Regel 9.4.

Lees meer over
Golfregels DP World Tour