Vanaf het moment dat ik over de Golfregels ging schrijven, werd er meerdere keren aan mij gevraagd of ik de cursus Regelcommissaris 1 wilde doen. Als je het haalt, kun je je bijvoorbeeld aanmelden voor de Regelcommissie op je golfclub. Nadat ik een hoorde dat een oud-collega zich had ingeschreven ben ik overstag gegaan. Op vrijdag 5 september werden we verwacht in het clubhuis van Golfclub Almeerderhout.
Bij het examen moeten wij weten welke Regel bij welk regelnummer hoort
De cursus wordt gegeven door drie NGF-referees; in mijn geval Wouter Quispel, Janke van der Werf en Ellen Crabbendam. Collega Karianne Vuurens van Handicap & Regels is de cursusleider. Na een korte uitleg over de tweedaagse cursus neemt Wouter het woord. Zijn enthousiasme en manier van vertellen zorgen er meteen voor dat hij de aandacht van de ongeveer 25 cursisten heeft.
Hij begint over de volgorde van de 25 Golfregels. Bij het examen moeten wij weten welke Regel bij welk regelnummer hoort. Uiteraard is er nagedacht over de opbouw, maar om dat makkelijk te kunnen onthouden hebben we ezelsbruggetjes nodig. Wouter geeft aan dat het slim is om een verhaal te vertellen. “Ik sta ’s ochtends op en ik ga golfen. Wat ga ik doen? Een spel spelen. Dat is Regel 1.” Regel 1 gaat over ‘Het spel, gedragsnormen en de Regels’. “Waar ga ik spelen? Op de baan, Regel 2. Wat ga ik doen? Een wedstrijd spelen, Regel 3. Hoe? Met mijn uitrusting, Regel 4.”
De opbouw van de Regels gaat verder: een ronde spelen (5) en een hole spelen (6). Regel 7 tot en met 11 gaan over de bal spelen, daarna volgen specifieke Regels voor bunkers en greens, een bal opnemen en terug in het spel brengen, ontwijken met en zonder straf, procedures voor vragen over de regels en extra spelvormen. Zelf onthoud ik dat ‘Slag en afstand’ Regel 18 is door te denken dat je vooral op hole 18 nooit out of bounds wil gaan en dat je hole 19 niet kan spelen: Regel 19 is ‘Onspeelbare bal’.
Voor de lunch gaat Janke dieper in op Regel 5 en 6, waarna Ellen onze kennis bijspijkert over Regels 10, 11 en 17. Regel 17 gaat over hindernissen ze noemt de 3 L’en: ligt, lag, lijn. Lijn: spelen zoals de bal ligt, lag: terug naar de plaats waar je vandaan komt en lijn voor droppen op een rechte lijn naar achteren. Bij een rode hindernis is er nog een extra optie (droppen binnen twee clublengtes).
Later krijgen we op de baan leerzame praktijkvoorbeelden te zien en we maken een aantal oefenvragen. Een dag later is de opzet hetzelfde: theorie, praktijkvoorbeelden en er is veel ruimte om vragen te stellen. De sfeer is goed, de docenten vertellen op een leuke manier over de regels en ik merk dat ik er echt iets van opsteek. Als je de Golfregels beter wil begrijpen dan raad ik aan om de cursus Regelcommissaris 1 te volgen.
Drie weken later volgt het examen dat bestaat uit vijf onderdelen. Bij de eerste drie wordt onze kennis getest en bij de laatste twee onderdelen krijgen we hulp. We mogen dan het boek met de Golfregels, de app ‘Rules of Golf’ van de R&A en ‘Offical Guide to the Rules of Golf’ gebruiken. De guide is er om meer uitleg te geven en dieper in te gaan op Regels, de zogenoemde Clarifications.
Als je de Golfregels beter wil begrijpen dan raad ik aan om de cursus Regelcommissaris 1 te volgen
Het is een dik boek met 525 pagina’s, waardoor ik denk dat zoeken een zware opgave wordt. Echter, door het uit ons hoofd leren van de Golfregels valt het reuze mee. Als er vraag is over losse natuurlijke voorwerpen weet ik meteen dat ik moet gaan zoeken bij Regel 15. Gaat het over een bewegende bal? Dan moet ik bij Regel 9 zijn.
We krijgen 2,5 uur de tijd: een uur voor deel A, B en C en 1,5 uur D en E. Bij A worden tien situaties geschetst. Bij het antwoord moeten we de eventuele straf en het regelnummer geven. Inmiddels zitten de nummers goed in mijn hoofd, dus heb ik netjes op een kladblaadje geschreven. Vervolgens volgen dertig goed/fout-stellingen en het eerste deel sluiten we af met tien meerkeuzevragen. Hier worden de meeste fouten in gemaakt.
Bij het tweede deel, de open boek-toets zoals dat op de middelbare school heet, is het een kwestie van rustig lezen en rustig zoeken. In principe is (een deel van) de vraag letterlijk terug te vinden in de guide. Het gaat mij goed af en na tien vragen kan ik beginnen aan onderdeel E.
De opdracht is als volgt: “Teun en Dirk zijn medespelers in een strokeplaywedstrijd. We volgen Teun bij het spelen van een hole en jij bent zijn marker. Noteer het aantal slagen, het aantal strafslagen (of geen strafslagen) en de nummers met eventuele subnummers van de van toepassing zijnde regels.” Na veel nadenken en opzoeken kom ik uit op 7 slagen en 8 strafslagen voor Teun. Het klopt bijna, want bij de evaluatie blijk ik een strafslag gemist te hebben.
Op dezelfde avond krijg ik een mailtje: ‘Je hebt je examen gehaald met een goede 81.65/100 punten.’ Een leerzame en succesvolle cursus afgesloten met een mooi cijfer. Nu is het weer tijd om artikelen over de regels te schrijven. De kennis heb ik in ieder geval.