Nieuws

Luiten had iets ‘onder de pet’, maar inmiddels prijkt het eróp: ‘Onze Gele Peter moet bij iedere golfer in de koelkast komen’

Het is je misschien al opgevallen: sinds 1 mei prijkt er een nieuw logo op de pet van Joost Luiten tijdens toernooien. LowCal Drinks is een nieuw label dat Joost Luiten samen met zijn vrouw Melanie en goede vrienden Aron en Thijn per begin juni op de markt brengt. Wat is het verhaal achter hun eigen variant op het drankje Gele Peter? “We nemen het superserieus”, aldus Melanie Luiten.
Beeld: Edwin Vermaas / Approachthegreen

Beeld: Edwin Vermaas / Approachthegreen

De beste ideeën ontstaan op het terras, en dan in het bijzonder op het terras van de golfbaan. “Deze Gele Peter smaakt weer anders dan vorige week, is de verhouding anders? In het buitenland kennen ze dit drankje helemaal niet. En waarom bestaat dit drankje eigenlijk niet in blik? Misschien moeten wij dat gaan doen!” Melanie schetst hoe een jaar geleden het idee is geboren: om met vier vrienden, allemaal werkzaam in de golfwereld, de Gele Peter op de markt te brengen.

Gevoelig drankje

Voor de golfers die het klassieke golfdrankje nog niet kennen: de Gele Peter is een mix van jus d’orange en bitter lemon. “En de golfers die het drankje wel kennen, zullen ook beamen dat de ene Gele Peter de andere niet is. Soms wordt het gemaakt met versgeperste sinaasappels en light bitter lemon, de andere keer met sinaasappelsap uit een pak en bitter lemon waar de prik vanaf is. Nu noem ik de uitersten, maar dat het drankje gevoelig is voor de juiste verhoudingen is wel waar het verschil in smaak vandaan komt. Door het nu in een blikje te kunnen aanbieden, is dat in ieder geval opgelost”, vertelt Melanie.

Eerste keer blind proeven LowCal Drinks - Aron Nederlof, Thijn Wollaars, Melanie en Joost Luiten
Beeld: v.l.n.r: Aron Nederlof, Thijn Wollaars, Melanie en Joost Luiten

Samen ondernemen

We spreken de vrouw van Joost wanneer zij in de auto zit onderweg naar huis vanuit Golfbaan The Dunes in Zandvoort, waar zij werkzaam is in het bedrijf van haar ouders. “Het ondernemen zit in mijn bloed. Dus als wij een idee hebben, gaan we er gelijk voor de volle 100 procent voor. In een jaar tijd hebben we ontzettend veel geleerd over de branche: blind proeven, geuren, kleuren, smaken en de juiste vormgeving van ons blikje.”

Samen proeven

De avond waarop we Melanie spreken, komen compagnons Aron Nederlof en Thijn Wollaars bij ‘de Luitens’ eten. “Ze zijn net terug uit Zweden waar het drankje wordt geproduceerd en ‘gebotteld’. De eerste exemplaren hebben ze meegenomen naar Nederland, terwijl er nu ook een batch wordt verscheept.” Binnenkort kan heel Nederland het drankje zelf proeven. Tijdens het KLM Open lanceert het viertal de Gele Peter voor het grote publiek. “We hebben een eigen stand, maar je kunt hem ook bij iedere bar op het terrein bestellen.”

Joost is Joost, die bemoeit zich met alles en is vooral heel zakelijk

Aron is vooral verantwoordelijk voor het financiële gedeelte van LowCal Drinks, waar Thijn als sommelier echt verstand heeft van smaken en verhoudingen. Met deze verdeling vult het viertal elkaar goed aan. “Zelf ben ik vooral bezig met het creatieve gedeelte zoals de huisstijl en marketing, en Joost is Joost, die bemoeit zich met alles en is vooral heel zakelijk”, legt Melanie uit. “We hebben weleens meningsverschillen over de smaak en bijvoorbeeld het uiterlijk van het blikje, maar uiteindelijk respecteren we elkaars mening en komen we er gemakkelijk uit. We nemen het superserieus.”

‘Blik’ op de toekomst

We vragen haar of er nog ideeën in de koelkast staan. Er bestaan immers meer typische golfdrankjes, zoals de Rooie Annie, gemaakt van cassis en bitter lemon, of de Vanessa. “De Vanessa? Wat is dat dan?”, vraagt Melanie zich af. Dat is gemaakt van karnemelk met bitter lemon. “Nee, bah! Maar wie weet in de toekomst. In ieder geval is Rooie Annie al wel in de maak.”

Het doel van LowCal Drinks is dat op zoveel mogelijk golfbanen de blikjes worden geschonken op de terrassen, maar ook dat de golfer het verfrissende drankje thuis in de koelkast heeft staan. “En als ik dan nog verder droom is dat ook niet-golfers kennismaken met Gele Peter.”

Tijdens het KLM Open wordt het drankje groots gelanceerd in The Village. "We staan daar met een stand naast de Joost Luiten Foundation, dan is er in ieder geval lekker veel aanloop."

Bestel de Gele Peter hier.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Een bericht gedeeld door Lowcal Drinks b.v. 🍹 (@lowcaldrinks)

Lees meer over
Joost Luiten