Equipment

Van niche naar megadeal: L.A.B. Golf in handen van investeerder voor 200 miljoen dollar

Van een paar duizend putters per jaar naar een deal van 200 miljoen dollar: L.A.B. Golf groeide in recordtempo uit tot een van de grootste puttermerken ter wereld. De mannen achter de opvallend ogende putters hebben vorige maand flink gecashed nu ze zijn overgenomen door een grote investeringsmaatschappij.
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

Het is heel snel heel hard gegaan met L.A.B. Golf. Het puttermerk, bekend van het Lie Angle Balance-principe, is verkocht aan de investeringsmaatschappij L Catterton. Eind juli werd bekend dat er een bedrag van maar liefst 200 miljoen dollar is neergelegd. Daarmee komt een van de snelst groeiende puttermerken ter wereld in handen van een investeringspartij die zo’n 37 miljard dollar beheert.

Van niche naar miljoenenmerk

L.A.B. Golf werd in 2018 gestart door Sam Hahn, die even daarvoor het bedrijf van Bill Presse, de man achter de innovatie, had overgenomen. Lange tijd bleef L.A.B. een nichemerk, maar in 2023 veranderde dat toen Lucas Glover met een L.A.B.-putter twee keer op rij won op de PGA Tour. Sindsdien ging het razendsnel en kozen veel (prof)golfers voor een L.A.B..

Inmiddels spelen ook Joost Luiten en US Open-winnaar J.J. Spaun met een L.A.B.-putter. De verkoopcijfers onderstrepen de groei: in 2024 verkocht L.A.B. Golf zo’n 130.000 putters en de verwachting is dat dit in 2025 verdrievoudigt. In de beginjaren stond dat aantal op zo'n vijfduizend putters. Nu staat L.A.B. derde in de pikorde als het gaat om marktaandeel in de puttermarkt. 

'OEM zou merk kapotmaken'

Op Facebook reageerde Hahn uitgebreid op de verkoop. “We wisten dat een bestaande OEM het merk alleen maar zou hebben verzwolgen of totaal veranderd,” schrijft hij. Hahn benadrukt dat L Catterton volgens hem dezelfde filosofie hanteert als L.A.B. zelf: geen concessies op kwaliteit en de klant op de eerste plaats.

 

lab golf

De onconventionele vorm van de DF3 van L.A.B. Golf 

Hahn begrijpt dat het woord ‘private equity’ veel golfers huiverig maakt. “Ze killen vaak de cultuur, verlagen de kwaliteit, knijpen marges uit, prioriteren winst, geven te veel uit aan marketing en te weinig aan R&D, en zoeken vooral een snelle exit. Daarom hebben we met tientallen partijen gesproken. Uiteindelijk zagen we in L Catterton een partner die echt iets toevoegt.”

Het is afwachten in hoeverre L.A.B. Golf gaat veranderen. Volgens Hahn, die veel sympathie vergaarde onder golfers en veel fans creëerde voor zijn merk, verandert er weinig. Hij blijft aan in zijn huidige rol en gaat later waarschijnlijk naar de afdeling productinnovatie, terwijl de productie grotendeels in Oregon blijft. Het kapitaal van L Catterton moet vooral zorgen dat L.A.B. kan doorgroeien zonder te bezwijken onder het eigen succes. 

Lees meer over
Equipment