FedEx Cup
FedEx is titelsponsor van de FedEx Cup
Beeld: Getty Images

Golf en geld: FedEx verlengt contract maar stelt unieke eis

17 mei 2017 Redactie GOLF.NL
In de rubriek Golf en geld aandacht voor een grote deal die vorige week is gesloten: FedEx heeft het contract met de PGA Tour verlengd maar met een unieke exclusiviteitsclausule.

FedEx is al drie decennia een partner van de Amerikaanse PGA Tour en de twee partijen hebben vorige week bekendgemaakt dat er nog tien jaar bij komt. Het contract is aangepast en verlengd tot 2027. 

Het bedrijf dat logistieke en koeriersdiensten levert telt 400.000 werknemers. De koerier is in de golfsport bekend geworden als titelsponsor van de FedEx Cup Playoffs, de slotwedstrijden aan het eind van het seizoen van de PGA Tour. De reeks slotwedstrijden vormen een afvalrace voor de beste spelers van het seizoen. 

Het nieuwe contract wijkt weinig af van het contract dat in 2007 bij de introductie van de FedEx Cup werd gesloten. Het logistieke en koeriersbedrijf werd dat jaar de grootste sponsor in de golfsport en dat blijft dus zo.

Bij de FedEx Cup in 2017 is er nog een bonuspot van $35.000.000, net als vorig jaar. En de winnaar in 2017 krijgt, net als in 2016, de grootste bonus: $10.000.000. De winnaar is de nummer 1 op de FedEx Cup-ranglijst aan het eind van de race. 

Na 2017, als het nieuwe contract ingaat, willen FedEx en de PGA Tour de pot met bonusgeld geleidelijk groter maken. 

FedEx heeft laten weten dat het bedrijf sponsor van de PGA Tour blijft omdat de wedstrijden van het Amerikaanse circuit door golfers in de hele wereld gevolgd worden.

Unicum

Het nieuwe megacontract is goed nieuws voor de golfsport, maar er is een saillant detail. FedEx heeft een 'exclusiviteitsclausule' bedongen bij het nieuwe contract. Hoe dat precies uitpakt is nog niet bekend, maar volgens bronnen wil FedEx geen spelers in de PGA Tour-toernooien die een sponsorcontract hebben met een concurrerend koeriersbedrijf. 

Een sponsor die in meer of mindere mate spelers van concurrerende bedrijven bant, dat is een unicum in de golfsport. De baas van de PGA Tour, Jay Monahan, heeft nog niet duidelijk gemaakt wat de ecxlusiviteitsclausule precies behelst, maar hij bevestigt dat de clausule bestaat. Hij zegt dat de Tour grote sponsors moet 'beschermen': 'Als je 30 jaar zaken doet met iemand en je er nog eens 10 jaar bijdoet, dan doe je dingen om elkaar op de lange termijn te beschermen.' 

Zoals gezegd is nog niet helemaal duidelijk wat de 'exclusiviteit' vanaf 2018 gaat betekenen. Mogelijk mag een speler die gesponsord wordt door een rivaal van FedEx wel meedoen aan wedstrijden van de PGA Tour, maar alleen als alle sponsoruitingen van de rivaal van zijn kleding, pet en tas verdwijnen. Maar mogelijk zijn de eisen van FedEx strenger. 

De race om de FedEx Cup begint feitelijk al aan het het begin van het seizoen - dan begint de puntentelling van de FedEx-ranglijst - maar naar verluidt geldt de exclusiviteit alleen in de Playoffs (de slotwedstrijden). 

Wel al is duidelijk dat er een uitzondering bestaat voor Louis Oosthuizen en Lee Westwood, die beiden gesponsord worden door UPS. De PGA Tour heeft laten weten dat zij niet in de ban worden gedaan omdat hun contract met UPS ver in het verleden is afgesloten. 

'De PGA Tour vindt dat FedEx een uitzondering vormt', zei Chubby Chandler, de agent van Westwood en Oosthuizen (en van Joost Luiten), vorige week tegen ESPN. 'Ik snap beide kanten van het verhaal. FedEx is zo'n grote deal dat je geen nee zegt als ze een paar extra dingen opwerpen, en FedEx weet dat.' Chandler hoorde een paar maanden geleden van de exclusiviteitseis maar zegt dat de Tour vaag blijft over de inhoud.

Het is een geluk dat er weinig grote concurrenten van FedEx in de golfsport actief zijn, eigenlijk alleen UPS en DHL. Maar Chandler maakt zich zorgen dat FedEx een precedent schept. Er zijn immers wel heel veel banken en automerken onder titelsponsors. En vliegtuigmaatschappijen. Als Turkish Airlines geen spelers van KLM wil, dan heeft Joost Luiten een probleem (Luiten wordt door KLM gesponsord). 

'Er is veel onder agenten en spelers veel consternatie', zei Mark Steinberg van Excel Sports in een reactie. Zijn bedrijf vertegenwoordigt onder anderen Tiger Woods. 'Het belangrijkste is dat dit niet leidt tot een volgende grote sponsor die spelers tegenhoudt', zegt Steinberg. 'En een volgende en volgende.'


}